• Anonym

Påverkar antibiotika p-piller?

Nu har jag iofs ätit klart min 10 dagars kur, men det slog mig nu. Påverkar antibiotiken skyddet av p-piller?

• Svar på tråden Påverkar antibiotika p-piller?
  • Raggarmunk

ja antibiotika kan mycket väl slå ut p-pillret... sa inte din läkare det när han skrev ut receptet?
    man ska alltid använda kondom när man går på antibiotika om man vill vara säker..

• Anonym
    Raggarmunk skrev 2011-02-22 23:56:03 följande:
    ja antibiotika kan mycket väl slå ut p-pillret... sa inte din läkare det när han skrev ut receptet?
    man ska alltid använda kondom när man går på antibiotika om man vill vara säker..
    Nej det sa han inte :S 
  • Päron1986

Ja. Det står på "lappen" som man får med i läkemedelsförpackningen. Den som det är meningen att man ska läsa. Biverkningsedel eller vad den heter.

antibiotika, dirarrer, kräksjuka osv påverkar. Minns inte alls. Var några år sedan jag åt p-piller.

• Päron1986

(jag tror att det är så att om man äter en kur under tiden man har p-piller så ska man använda kondom under hela menscykeln, för säkerhets skull, eller om det gällde de tio dagarna å två veckor efteråt vilket i praktiken blir samma sak)

• Anonym

Hum, detta visste jag inte.. Jag har ätit två sorters antobiotika, påvkerar det skyddet också isåfall? Men fan.. Jag har inte skyddat mig något alls :S alltså jag äter p-piller, men inget utöver de! :-O

• Momalicious

Vill det sig oturligt kan du ju ha blivit gravid, men det är ju inte säkert. Använd kondom resten av månaden och vänta in mensen. Kommer den inte, gör ett graviditetstest. Och använd alltid kondom om du äter antibiotika i fortsättningen.

• Momalicious

Läs bipacksedeln till dina p-piller, där står även andra anledningar till extra skydd så som magsjuka osv.

• Anonym

Alltså läste att antibiotikan tetracyklin försämrar effekten av p-piller, och en av antibiotikan jag åt tillhör gruppen tetracyklin! :-O men fuck.. Och jag har en gång blivit gravid trots p-piller, detta bådar inte gott..

• Momalicious

Ta det lugnt, folk som är fullt fertila som inte äter p-piller och försöker aktivt blir ju inte alltid gravida på första försöket så försök bara slappna av!

• Anonym
    Momalicious skrev 2011-02-23 00:30:01 följande:
    Ta det lugnt, folk som är fullt fertila som inte äter p-piller och försöker aktivt blir ju inte alltid gravida på första försöket så försök bara slappna av!
    Mjo, men jag har blivit gravid två gånger bara av att se kalsonger nästan så.. både mamma och syster har blivit gravida av skydd.. Ligger i släkten
Svar på tråden Påverkar antibiotika p-piller?