• Aothaang

Spjälsäng vs. resesäng

Hej!
    Jag har inte lyckats lista ut varför en del har både spjälsäng och resesäng. Visst borde det kunna räcka med att ha en resesäng om man vill (givet att den är säker och bra, vill säga)? Någon som har en åsikt (mer än att spjälsäng är mer en "riktigt" möbel, vilket ju är en smaksak)? Hur länge ligger barn i sådana (spjäl/rese) sängar förressten?

• Svar på tråden Spjälsäng vs. resesäng
  • wellah

fördel med spjälsäng är väll kanske att den ofta har ställbar botten så när dom är nya kan man ha dom högst upp? jobbigt böja sig ner i resesäng då kanske? annars har jag ingen aning vad skillnaden är.... kanske bekvämare med spjälsäng, bättre madrasser?

• Aothaang

Visserligen, men å andra sidan finns det insatser till resesängar som gör att barnet kommer lika högt upp. Kanske kan det vara en skillnad på madrasser dock, men i så fall borde man ju kunna köpa en "riktigt" madrass till resesängen, för de har ju samma mått tror jag.

• uniMog

Om man är kort som jag är det bra att kunna komma åt mellan spjälorna när man ska lugna/trösta.

+ att resesängen inte alls verkar vara lika bekväm (=dottern sover inte lika bra i dem... hon verkar känna sig instängd och inte få tillräckligt stöd från botten och sidor)

• Sabine08

Hej =)
    Jag bor ju fortfrarande hemma en så länge, mina föräldrar är skilda.. så jag har en Resesäng hos pappa och en spjälsäng hos mamma.. Enda fördelen med spjälsäng är väl att du slipper böja dig enda ner i botten.
    Jag har köpt en madrass och lagt i resesängen för att det ska bli lite mjukare.
    Men som sagt det är ju en smaksak. Har inte kunnat testat vad som är bäst ennu men snart så =)
    Hoppas du hittar något bra som du bestämmer dig för =)

• jelt

Väntar mitt andra barn. Vi kommer troligen använda resesängen till vår son och spjälsängen till lillan. Detta för att vi kan höja botten på spjälsängen.

• MayaMy1

Jag har resesäng, då jag åker bort. Fast jag skulle inte vilja ha den jämt, den är så hård, så man måste lägga filtar i den. Har BRIO resesäng Carena. Plus att madrassen prasslar...
    men lägger man i en madrass blir det ju en helt annan sak.

Svar på tråden Spjälsäng vs. resesäng