• VirrAnna

Hur gör jag med amningen?

Hej!

Jag har en dotter på fyra månader som jag helammar. Vi har inte börjat med smakportioner än men ska göra det snart. Nu har jag fått ett erbjudande om att börja jobba en dag i veckan vilket jag verkligen både skulle vilja och behöva men jag undrar hur jag ska göra med amningen för att det ska bli bra för både henne och mig. Kan jag helamma henne alla andra dagar och sen ge henne ersättning den dagen jag jobbar utan att det blir problem med min produktion? Hur ofta skulle jag behöva pumpa den dagen jag jobbar? Räcker det om jag pumpar när det spänner eller måste jag pumpa lika regelbundet som hon äter?

Jag undrar också en sak om ersättning. Dottern har sen hon föddes varit en sån "sällanbajsare" dvs hon har bajsat en gång i veckan typ. Hon fick lite problem en gång och vi fick hjälpa henne och efter det har hon bajsat varje dag men sen 2 veckor tillbaka har hon återigen börjat bajsa sällan. Igår började hon bli gnällig och irriterad och jag tror det berodde på magen för hon böev mer ledsen när hon fes. Imorse hjälpte jag henne med en febertermometer och hon bajsade då lite efter att inte bajsat på 6 dagar. Om jag börjar ge ersättning en gång i veckan kommer hon riskerar att bli förstoppad då? Har hört att ersättning kan göra det. Finns det nåt sätt vi kan hjälpa henne på med hennes bajsande?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Hur gör jag med amningen?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag skulle rekommendera att du pumpar lika regelbundet som om du skulle ammat, för att inte riskera att produktionen störs.

Vad gäller hennes avföring, så skulle jag vara observant på att hon bajsar inom två dagar efter att hon fått ersättning. Det vore dock bra om du kunde använda det du pumpar ut, till att blanda med ersättningen. Bröstmjölken innehåller trots allt naturligt laxermedel som gör att "bröst-barn" sällan blir förstoppade. Du kan dock tillsätta 1 tsk messmör i 200 ml ersättning, vilket brukar ha dog effekt på tarmen.

I annat fall kan det vara aktuellt med Bifidus, en ersättning med tillsatt laxermedel, som finns att köpa på apoteket. Den kan man ge som den är, blanda med vanlig ersättningen eller med bröstmjölk beroende på hur "stor" effekt man vill ha.

För övrigt kan du så småning om introducera katrinplommonpuré i samband med smakisar, som också har god effekt på magen.

Var dock uppmärksam på att hon så småningom bajsar regelundet "själv", annars är det aktuellt att kontakta BVC för eventuell utredning.

MVH Christine

• VirrAnna

Vad händer om produktionen blir störd? Jag har nämligen lite problem med att få ut så mycket när jag pumpar.

Dottern äter fortfarande bara från ett bröst per gång är det "konstigt"?

Vi har testat att ge ersättning två gånger för att se så hon tar det. Hon äter det men har bara ätit ca 60 ml varje gång. Det måste väl vara väldigt lite? Hon blir dock inte arg eller ledsen efteråt utan är nöjd men vill ju äta efter kanske en timme igen och då har jag gett henne bröstet. Hon ammar ungefär 6 gånger/dygn

• BVC Sköterskan

Hej igen!

Min erfarenhet är att man kan få problem med minskad prouktion även om det bara rör sig om en dag i veckan, då man gör upprepade avbrott eller väntar några timmar extra. Men visst kan det fungera.

Generellt kan man säga att en hel måltid för ett barn som helammas/får ersättning bör äta 150 ml per kilo per dygn. Dvs väger hon 6 kg bör hon få (6x150) 950 ml totalt på ett dygn, vilket ger 150 ml  per gång då hon äter 6 mål. Ska du däremot amma och sedan "fylla på" med ersättning, kan du enkelt räkna ut det om du vet du ungefär hur mycket du kan pumpa ut per gång.

Att amma från ett bröst kan man naturligtvis göra, men jag brukar rekommendera att amma från båda om man märker att barnet inte blir mätt (cirka 10 minuter på varje bröst).

Lycka till!

/Christine

• VirrAnna

Jag ska försöka pumpa med det intervall dottern brukar amma. Är det bättre med en elektrisk pump än handpump?

Hon blir aldrig ledsen efter att ha ammat på bara ett bröst utan antigen släpper hon bröstet och är nöjd och glad eller så somnar hon vid bröstet. Det har dock hänt att hon blivit gnällig och verkat hungrig strax efter att hon ammat (ca 5 min) och då har hon fått äta från andra bröstet också.

Om jag pumpar och fryser in mjölk kan man då blanda det med ersättning kanske 50/50?

• BVC Sköterskan

Planerar du att pumpa mycket kanske elektrisk pump kan vara värt det, i annat fall är handpumparna väldigt smidiga och lätta att hantera.

Du kan absolut blanda din mjölk med ersättning och får du till fifty-fifty, så är det toppen =)

/Christine

Svar på tråden Hur gör jag med amningen?