• Anonym (hmm)

Vattkoppor??

Hej. Ihelgen är vi bjudna till min bror o hans familj men fick i förrgår reda på att min brors son som är 4 år har fått vattkoppor... hur ska man då göra?? vet ju att det är bra om sonen får det i tidig ålder för då får han ju inget när han blir större men då blir väll vi smittade oxå??
    sambon är 26 & jag är 24 får vi bältros då lr vattkoppor??
    mvh 

• Svar på tråden Vattkoppor??
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det är naturligtvis upp till er om ni vill att han (eventuellt ;) får vatkoppor nu eller senare. Normalt får de flesta vattkoppor, då de går på förskolan. Minst en gång varje år brukar det gå en vända på varje avdelning, så chansen/risken att han får det så småning om ialla fall är stor.

Normalt kan man inte planera infektioner, men just vattkoppor är en sådan som till och med kan bli hårdvaluta för många barnfamiljer. Med andra ord, är han frisk i övrigt och ni har "tid" att vara hemma med honom, så varför inte!?

Jag utgår dock ifrån att ni vet att ni haft vattkoppor. I annat fall skulle jag råda er att undvika att bli smittade och rådfråga en läkare angående vaccination för er del.

För att få bältros måste man tidigare haft vattkoppor. Det är samma virus som legat latent i kroppen (sedan man hade vattkoppor) och som reaktiveras. Oftast är det dock äldre och/eller personer med nedsatt immunförsvar som smittas och utvecklar bältros. Risken för bältros hos friska personer i er ålder är alltså liten.

MVH Christine

• Anonym (hmm)

Sonen har ej börjat förskolan än men ska snart få göra det... men om vi skulle åka och sonen blir smittad va händer då liksom.. får vi vattkoppor då om vi ej haft det nångång?? varken ja lr sambon vet om vi haft det eller ej så känns så osäkert samtidigt som  man vill att sonen ska få ha det som liten så han slipper det senare.

Mvh 

• BVC Sköterskan

Hej!

Om ni inte vet att ni har haft vattkoppor och inte era familjer kan svara på det, så går det att ta reda på med blodprov. Ta kontakt med läkare för att få detta fastställt i så fall.

Det låter helt enkelt som att ni skall undvika smitta tills ni vet mer och vad beträffar er son, så har han genom förskolan många "chanser" att bli smittad framöver ;)

/Christine

• Anonym (hmm)

Hej igen...Oki då vet ja... hur kan det smitta då är det så fort man andas på personen lr kramas lr så???

Svar på tråden Vattkoppor??