• Nelle

Ägg med för många polkroppar

Igår plockades jag på tre ägg som skulle återföras på torsdag. Idag ringde de från Huddinge och sa att det var fel på äggen, de har för många polkroppar och ingen befruktning har skett. Om inte en professor hade varit på besök idag skulle äggen ha kastats, men nu tyckte professorn att de skulle få ligga i några dagar till för att eventuellt blir normala och befruktas. Nästa gång kommer de att börja med en högre dos på sprutorna för att få fram fler ägg så att sannolikheten att hitta ett normalt ägg ska öka, men det kan ju vara så att det är fel på alla ägg. Jag är 37 år och barnmorskan sa att det kan spela in. Jag är så ledsen och känner mig så dum som litat på alla läkare som sagt att allt sett så bra ut i alla år.

Finns det någon som har varit med om detta tidigare?

• Svar på tråden Ägg med för många polkroppar
  • El66

Hej, Jag har ingen erfarenhet av detta (för många polkroppar) men vill ändå svara. Jag var 38 när jag började med IVF. Första omgången blev bara ett av tio ägg så pass bra embryo att man kunde sätta tillbaks det, det blev minus den gången. Men andra gången gick det bättre, jag fick två embryon tillbaka. Ett bra och ett mindre bra, och det blev en bebis av det. ..Vad jag vill säga är att det inte behöver vara kört bara för att det blev fel på äggen denna gång, du kan mycket väl få bra ägg nästa gång! Att det är åldern som spelar in tror jag inte på, det är så många yngre (25-28) jag känner som har så svårt att få barn och så har jag 40 åringar runt mig som får barn utan att behöva blanda in IVF. Så ge inte upp!

Håller tummarna för att det ska gå bättre nästa gång!

Styrkekramar

• Nelle

Ett stort tack  för att du svarade EI66!

Jag hoppas att du har rätt och att jag kan få bra ägg nästa gång. Det känns så himla hopplöst just nu, vet inte vad jag ska göra för att inte deppa ihop.

Kram

• Nelle
    Lumix skrev 2011-02-23 15:43:45 följande:
    Läs på sidan 7.
    www.swedac.se/PageFiles/1249/DOC_04_11.pdf

Har dom plockat ut äggen för tidigt? Fler UL nästa gång för att ta ut dom i rätt tid?
    Jag bara spånar nu......
    Lycka till, kram

Det är inte omöjligt... Vår första spruta tog slut förra söndagen eftersom läkaren inte skrivit ut fler och det gick inte att få tag på någon ny. Då tog jag 225, men efter blodprovet på måndag höjdes dosen till 375. Läkaren hävdar att den missade sprutan inte spelar någon roll, men det tror jag inte på eftersom jag tydligen är svårstimulerad. Hoppas att du har rätt och att det finns en förklaring som inte har med bristande kvalitet på äggen att göra!

Tack för att svarade!

Kram

Svar på tråden Ägg med för många polkroppar