• rere88

Snälla hjälp.. hur ska jag göra?

Är i v 30+6 och har problem med foglossning och därför börjar det bli jobbigt att utföra vissa arbetsuppgifter.
    Min bm erbjöd att prova sjukskriva mig några veckor, min chef föreslår att jag ska söka havandeskapspenning men jag själv vill fortsätta jobba då jag har svårt för o gå hemma pluss att jag inte vill sänka månadsinkomsten.
    Vad tycker ni jag borde göra? Hur hade du gjort?

• Svar på tråden Snälla hjälp.. hur ska jag göra?
  • Carisma95

Det beror ju på hur ont du har och det kan bara du svara på... Du kanske kan testa att sjukskriva dig på deltid?
    Vad gäller havandeskapspenning (eller gravidpenning som det numera heter) så gäller ju följande;

1. Du måste ha ett tungt eller riskfyllt arbete
    2. Ersättning betalas "bara" ut fr.o.m. 60 dagar innan BF t.o.m. 11 dagar innan BF. Dvs de sista 10 dagarna innan BF måste du ta ut FP för om du vill ha fortsatt ersättning.

Med sjukpenningen kan du få ersättning ändå fram till bebisen föds.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Carisma95

Förlåt glömde (för gravidpenning):

3. Din arbetsgivare har inga möjligheter att omplacera dig till lättare/ mindre riskfyllda uppgifter.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • rere88

Saken är ju den att jag har väldigt verierande jobb för jag jobbar på manpower och där är jag anställd som maskinoperatör o lagerarbetare så det förekommer mycket lyft i de jobb jag utför men vissa går bättre än andra.
    Sålänga jag kan arbeta i hyfsat lugn takt och inte lyfta mer än typ 2-3 kr så fungerar det men det är väldigt svårt för min arbetsgivare o hitta sådana jobb till mig.
    Dvs sjukskrivning är bättre än graviditetspenning då? har bara varit sjukskriven en gång i mitt liv o de var efter en bilolycka pga efter-hjärnskaknings-huvudvärk.
    annars, hur ansöker man om FP om man får beviljat graviditetspenning?

Svar på tråden Snälla hjälp.. hur ska jag göra?