• MariaS78

Nathan?

Hej,

Jag är svensk men bor i Frankrike och väntar nu en son! (Jippi! Har redan tva tjejer: Julia och Noemie)

Bade jag och min man tycker om namnet Nathan men later det jättekonstigt i Sverige...???

Matthias tycker jag ocksa om, men föredrar Nathan...men om det är helt at skogen i Sverige kanske jag inte vill döpa honom till det i alla fall..

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Nathan?
  • Philippa

Hur ska det uttalas i Sverige?

• MariaS78

Andra killnamn som passar med Julia och Noemie (en variant av Naomi/Naemi)???

• MammatillS

Nathanael funkar inte då? Är ju lite liknande :)

• MariaS78

Sa Nathan funkar inte sa bra i Sverige alltsa...?
    Bättre med Nathanael?

Vad tycker ni annars om Mathis? (Mattis är ju Ronjas pappa i filmen....)

• MammatillS

Inte jättebra.. Men om ni vill är det klart att folk skulle få fatta liksom :) Men det skulle kanske lätt bli engelskt/amerikanskt uttal..

Mathis tyckte jag var bättre! :)

• MammatillS

Nu sa min sambo att han tyckte att Naatan lät okej. Så det funkar kanske haha! :p Jag tycker fortfarande att Mathis låter bättre dock men det är ju upp till er.

• DenNamnbitne

Natan är ju superfint och det uttalas jättefint i Sverige. Jag föredrar den svenska stavningen utan h men med h uttalas det ju likadant. Fint namn!

• BlommanFörDagen

Hej!
    Jag tycker Nathan låter som en förkortning på Jonathan.

Min gosse heter Jonathan...tycker det är finaste pojknamnet såklart...Flört

• Dixie

fint namn - men jag tycker det blir ett konstig uttal på svenska.... rimmar ju på Satan.......

• DenNamnbitne
    Dixie skrev 2011-02-27 16:55:22 följande:
    fint namn - men jag tycker det blir ett konstig uttal på svenska.... rimmar ju på Satan.......
    Kan du inte rimma? Natan ska inte rimma på gatan och satan. Man säger ju Naaaatan och inte Ná-tán
  • Dixie
    DenNamnbitne skrev 2011-02-27 18:13:15 följande:
    Kan du inte rimma? Natan ska inte rimma på gatan och satan. Man säger ju Naaaatan och inte Ná-tán
    i Sverige uttalar jag namn med svenskt uttal!!
  • DenNamnbitne
    Dixie skrev 2011-02-27 19:10:00 följande:
    i Sverige uttalar jag namn med svenskt uttal!!
    Jag men det svenska uttalet rimmar inte med satan och och gatan!
  • MariaS78

Har ni andra förslag?

Julia, Noemie och ....??

MVH

Maria

Svar på tråden Nathan?