• SmultronKatt

Fördelar nackdelar med KY-utbildning?

Hej!

Jag funderar att hoppa av min nuvarande utbildning på sjökaptensutbildningen pga oplanerad graviditet. Jag tycker inte att småbarnslivet går ihop med min praktikperiod.

SÅ. Nu börjar jag spåna på lite idéer kring annan utbildning. Efter att jag har mött den bistra verkligheten hos a-kassan så vill jag gärna satsa på en utbildning som "ger" jobb/yrke.

Vad har ni får erfaranhet av KY? Finns det något attt rekomendera?

Det ska tilläggas att trots min nuvarande utbildning är jag inte särskilt teknisk utan mer samhällsorienterad och är duktig att arbeta med människor.

Alla tips, förslag, åsikter är välkomna!

• Svar på tråden Fördelar nackdelar med KY-utbildning?
  • SmultronKatt

Tråkigt hörredu Emma... Ingen verkar nappa..

vad är du intresserad av att jobba som /plugga till? Vad gör du nu?

• Ocensurerad

Vad är du intresserad av? det är ju inte direkt jättelätt att bara slänga ur sig förslag utan att veta vad du kan tänka dig att arbeta med i ca 20-30 år...

• SmultronKatt
    Ocensurerad skrev 2011-02-23 18:03:34 följande:
    Vad är du intresserad av? det är ju inte direkt jättelätt att bara slänga ur sig förslag utan att veta vad du kan tänka dig att arbeta med i ca 20-30 år...

Mycket god poäng men till saken hör att jag i flera år enbart velat bli sjöbefäl och det skulle jag även slutfört om det inte var för en-på-miljonen-befruktning... Jag får prioritera om helt enkelt och just nu står jag på ruta ett.

Jag kan säga att jag trivdes väldigt bra på hemtjänsten men uska är inte så lockande. Då är nästa steg ssk men med litet barn så vet jag inte hur många år jag vill studera och det är en realtivt lång utbildning till ett lågavlönat yrke med oregelbundna tider.

Jag är duktig på att samordna och strukturera, jag fungerar bra som arbetsledare. Jag gick samhällslinje med bra utgångsbetyg, 18,0 i snitt utan meritpoäng.

Till KY-utbildningar; har du s a s låst dig till ett yrke?  vad skiljer KY-utbildning mot generell akademisk kompetens? Kan KY-utbildningar vara gångbara inom flera olika områden?

• ikafika

Jag går en KY-utbildning nu som heter Energieffektiva system. Men för de som börjar på den nu är det en YH-utbildning. Jag tror att du främst ska kolla på YH eftersom de som fortfarande är KY främst är det för att de inte blivit godkända som YH. Kolla här vad det finns www.yhmyndigheten.se/

Att ungefär en tredjedel är LIA (lärande i arbete) är något som är positivt eftersom man då får komma ut och få arbetslivserfarenhet och skapa kontakter. Sedan kan utbildningen i övrigt vara väldigt teoretisk. Och man måste ha tentor i varje kurs tydligen.

Om du är inne på vård så kanske tandsköterska kan vara nåt? Tror den är två år som YH. Verkar finnas rätt mycket jobb ändå.

• SmultronKatt
    ikafika skrev 2011-02-24 16:35:37 följande:
    Jag går en KY-utbildning nu som heter Energieffektiva system. Men för de som börjar på den nu är det en YH-utbildning. Jag tror att du främst ska kolla på YH eftersom de som fortfarande är KY främst är det för att de inte blivit godkända som YH. Kolla här vad det finns www.yhmyndigheten.se/

Att ungefär en tredjedel är LIA (lärande i arbete) är något som är positivt eftersom man då får komma ut och få arbetslivserfarenhet och skapa kontakter. Sedan kan utbildningen i övrigt vara väldigt teoretisk. Och man måste ha tentor i varje kurs tydligen.

Om du är inne på vård så kanske tandsköterska kan vara nåt? Tror den är två år som YH. Verkar finnas rätt mycket jobb ändå.
    Mycket intressant, tack!
  • kentafinell

Hade jag inte pluggar till byggnadsingenjör jade jag nog gått SSK med vidareutb. till ambulansförare. Eller brandman...

• SmultronKatt
    kentafinell skrev 2011-02-24 17:01:36 följande:
    Hade jag inte pluggar till byggnadsingenjör jade jag nog gått SSK med vidareutb. till ambulansförare. Eller brandman...
    Vad gör en byggnadsingenjör?
  • Alvi

Jag gick en KY-utbildning till vårdadministratör, blev klar i somras. Fick fast jobb direkt i stort sett, 100 % och har jobbat med mestadels läkarsekreteraruppgifter. Väntar nu tredje barnet och planen är att komma tillbaka efter ledigheten, gå ner i tid, och arbeta mer administrativt.

Slutsats: Min KY-utbildning har inte varit annat än skitbra!

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • SmultronKatt

Det låter ju som om KY funkar bra, och det trodde jag inte annat heller ;) MEN är man för evigt låst vid den utbildningen som man väljer, dvs kan man tillgodogöra sig den utbildning om man vill vidareutbilda sig. Någon nackdel måste det ju finnas.

Jag tycker det erkar vettigt att plugga till någonting specifikt men om just det yrket skulle försvinna av olika anledningar är man då gångbar inom andra områden?

• ikafika

Det beror väl på vilken utbildning du väljer, precis som med andra utbildningsformer. Vissa KY är väldigt smala andra är bredare. Tror du måste göra den bedömningen för varje enskild utbildning. Kunskap är ju alltid kunskap så den kan du ju tillgodogöra dig på ett eller annat sätt men det är ju inte som högskolepoäng. Men å andra sidan så om en KY-utbildning bara är 1,5-2 år så är det kanske inte hela världen om man måste eller vill byta inriktning på sin karriär senare i livet heller.

• kentafinell
    SmultronKatt skrev 2011-02-24 17:14:47 följande:
    Vad gör en byggnadsingenjör?
    Allt från Konstruktör, projekterare, kalkylering, till platschef, försäkringskonsult, fastighetsförvaltning, arkitekt... listan är lång
Svar på tråden Fördelar nackdelar med KY-utbildning?