• Alicia 72

39-åringar - vad har ni gjort för fosterdiagnostik?

Hej!
    Är precis fyllda 39 år och väntar mitt andra barn.
    Velar något så fruktansvärt gällande fosterdiagnostiken. Var hos BM idag och hade hoppats på att få lite mer kunskap och på något sätt ett stöd, även om beslutet så klart är vårt. Men hon var mindre påläst än jag själv och visste inte ens varken att man kan göra MKP i vecka 11-12 eller att man inte får gå vidare efter KUB om resultatet är en lägre risk än 1:200 (i stockholm är det så). Hon bokade in mig på ett möte med deras doktor om två veckor för att jag skulle kunna få svar på frågor. Men jag går in i vecka 11 i morgon och känner inte att jag har tid att vänta så länge. Om beslutet blir MKP har jag ju tappat flera veckor i väntan på detta möte.

I bästa av världar skulle jag vilja göra KUB och om jag inte fick ett I MINA ÖGON tillräckligt bra resultat, gå vidare med MKP eller FVP.
    Men jag tror inte att det finns en chans att få gå vidare på så låga risker som jag skulle vilja ha för att känna mig trygg.

Jag vill inte ha ett barn med DS. Det vet jag. Men ändå känner jag inte att jag därför måste göra MKP/FVP. Det är som att jag känner på mig att det inte behövs. Och mardrömmen vore ju att göra MKP och det framkallar ett missfall. Och man på provsvaret får reda på att det var en frisk bebis.

AHHHHH, vet inte hur jag ska göra. Känner att jag har ingen att fråga då min BM inte var mycket att hänga i gran (och då ska hon ändå vara chefsbarnsmorska på stockholms största och populäraste MVC-kedja).

Hur har ni andra tänkt, vad har fått för råd av era BM?

Jag vill höra allt!!

Alicia

• Svar på tråden 39-åringar - vad har ni gjort för fosterdiagnostik?
  • Alicia 72

Ingen som vill dela med sig?

• Nu är jag hel

Jag har gjort KUB och jag ville verkligen inte göra FVP då på grund av missfallsrisken.
    Jag är nöjd med resultatet och gick inte vidare.. Min BM tyckte jag gjorde helt rätt..

♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • Alicia 72
    Nu är jag hel skrev 2011-02-23 18:13:29 följande:
    Jag har gjort KUB och jag ville verkligen inte göra FVP då på grund av missfallsrisken.
    Jag är nöjd med resultatet och gick inte vidare.. Min BM tyckte jag gjorde helt rätt..
    Ok, skönt att höra! Vad fick du för resultat på KUB?

Mvh, Alicia
  • Nu är jag hel
    Alicia 72 skrev 2011-02-23 18:17:18 följande:
    Ok, skönt att höra! Vad fick du för resultat på KUB?

Mvh, Alicia
    Jag fick 1:2432 på DS
    Och det var bra tyckte vi...
    ♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • Piken

Hej, för någon dag sedan hade man fosterdiagnostik på nyheterna, och man kan numera med hjälp av ett enkelt blodprov ta reda på bland annat ds. Det minimerar ju risken för missfall iaf när det gäller fostervattenprov.
    Fråga läkaren. Berätta gärna vad läkaren sa.

• 2020

Jag gjorde FVP och KUBB, inte för att jag fick dåligt resultat utan för min del har jag alltid sett det som en del i mina graviditeter. Jag gjorde MKP med mitt förra.

Visst sägs det attt missfallsrisken är 1% men i de flesta fall är den mycket längre. Jag fick hos min läkare 1-800. 

Känns det inte rätt skall man absolut inte göra ett FVP och man måste vara helt införståd med riskerna. Jag har alltid varit beredd att ta den risken och alltid gjort mina tester i vecka 12. Mina testresultat har även kommit inom 24 timmar så jag har inte behövt vänta länge. 

Lycka till med dina beslut. 

• Alicia 72
    Piken skrev 2011-02-23 19:09:31 följande:
    Hej, för någon dag sedan hade man fosterdiagnostik på nyheterna, och man kan numera med hjälp av ett enkelt blodprov ta reda på bland annat ds. Det minimerar ju risken för missfall iaf när det gäller fostervattenprov.
    Fråga läkaren. Berätta gärna vad läkaren sa.
    Hej!
    Jag såg det också (tror det var samma). Men det var väl om forskning som höll på nu. Och att man i framtiden, om något år, skulle kunna få svar på det sättet?

Det handlade nyheterna jag såg om i alla fall.

Alicia
  • Alicia 72
    2020 skrev 2011-02-23 19:17:31 följande:
    Jag gjorde FVP och KUBB, inte för att jag fick dåligt resultat utan för min del har jag alltid sett det som en del i mina graviditeter. Jag gjorde MKP med mitt förra.

Visst sägs det attt missfallsrisken är 1% men i de flesta fall är den mycket längre. Jag fick hos min läkare 1-800. 

Känns det inte rätt skall man absolut inte göra ett FVP och man måste vara helt införståd med riskerna. Jag har alltid varit beredd att ta den risken och alltid gjort mina tester i vecka 12. Mina testresultat har även kommit inom 24 timmar så jag har inte behövt vänta länge. 

Lycka till med dina beslut. 

Hej!
    Hur har du upplevt MKP? Har hört så mycket (nackdelen med att googla information...) om blödningar, sammandragningar= STOOR ORO i ibland veckor efteråt.

Och 24 timmar?! Det var snabbt!!! Vad fick man reda på?

Alicia
  • 2020

Jag tyckte nog att FVP kändes mera än MKP eller så var det så att jag spände mig lite mera denna gången :).
    Jag hade väldiga sammandragningar denna gången och väldigt ont efteråt. Fast jag fick tabletter med en gång för att lindra och det är helt normalt.
    Nu bor jag inte i Sverige och han jag går till är en av de bästa i världen på foster diagnostik och han är underbar att prata med. Han är dock alltid väldigt noga med att fråga varför man gör det och riskerna som finns. Jag kommer inte ihåg allt jag fick reda på men det är en A4 ungefär så rätt mycket.

Visst kände jag en viss oro efteråt men jag tycket fortfarande att det är värt det och jag vet hur jag är som person. Jag kan inte slappna av och njuta av min graviditet tills jag har tagit reda på så mycket fakta sim möjligt.
    Andra känner inte alls som jag utan tvärt om och det har jag full förståelse med. Skall man göra FVP måste man ha full insikt i riskerna man tar, men de är ofta mindre än man tror. Som min läkare sa så har det mycket med med läkarens erfarenhet och kunskap. För mig är det viktigt att minimera mina risker (så gott det går). Därför har jag valt den läkaren som jag har att utföra mina FVP/MKP

Det är dock inga lätta beslut och denna gången tänkte jag på det under en längre tid.

• Silvera

Är också 39 och ska på inskrivning i morgon till barnmorskan, samt träffa läkaren efteråt.
    Jag bad att få göra KUB och Nupp redan när jag ringde och bokade tiden, men jag är inte säker på om jag kommer att få göra det redan i morgon.
    På fredag borde jag gå in i vecka 11, om jag har räknat rätt. Första barnet.
    Jag har inte hört att man inte skulle få göra FVP eller MKP om man har låg risk efter KUB. Just nu vet jag ju inte ens om den lille i magen är där, det blir ju mitt första besök. Men hoppas och tror att allt är bra. Men om KUBtestet inte är bra, så tänker jag göra FVP.  Som det är nu, så vill jag nog behålla barnet, även om det skulle ha DS, men jag vill ju veta innan hur det ligger till.

Svar på tråden 39-åringar - vad har ni gjort för fosterdiagnostik?