• Anonym

Grönt, sprutande, kemiskt luktande bajs.

Hej!

Min 4 veckors bebis har fått lov att börja äta nestle althera då BVC misstänkte mjölkallergi. Även jag äter mjölkfri kost så jag ger henne alltså både bröstmjölk och ersättning varje dag. Hon har enda sedan start haft orolig mage som bubblar och när hon bajsar låter det väldigt och liksom sprutar ut. Vid 2 veckors ålder fick hon superont i magen i flera dagar och därav sattes mjölkfria dieten in. Nu verkar hon inte ha särskilt ont utan mer som en "normal" bebis som har ont ibland. Dock bubblar magen fortfarande och när hon bajsar är det som en explosion. Nu är bajset dessutom oftast grönt, löst och luktar fruktansvärt. Det luktade illa även av baby semp, men nu luktar det verkligen kemiskt. Ska det vara så eller tål hon inte nestle? Eller är hon sjuk?

Jag undrar även om du har ngn åsikt om tillvägagångssättet vid "diagnosen" av mjölallergin. Jag tycker nämligen att det borde finnas tusen andra saker som hon kan ha reagerat på i min kost. Eller reagerar inte bebisar på det sättet så tidigt?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Grönt, sprutande, kemiskt luktande bajs.
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att det er dotter fick diagnosen ovanligt tidigt, speciellt om det dessutom "bara" var gasig mage. Jag antar dock att det var andra faktorer (vilka inte framgår i texten) som tillsammans gjorde att man tog beslutet med komjölksfri kost.

Normalt brukar spädbarn ha besvär med magen under de första månaderna. Tydligt brukar det bli först vid två veckor och därefter tilltar besvären och vid sex-åtta veckor brukar det vara som värst, för att sedan avta. Helt borta brukar det dock inte vara förrän barnet är tre-fyra månader.

Att avföringen skiftar mellan gul och grön är helt normalt. Lukten kan också förändras speciellt om man varvar ersättning och bröstmjölk. Konsistensen kan vara allt från lös/sprutande till lite hårdare som lera. Det är dock viktigt att barn som får ersättning bajsar regelbundet gärna varannat dygn minst, med risk för förstoppning annars.

Har ni inte provat Sempers magroppar ännu så rekommenderar jag det. Det är lactobaciller som hjälper magen i balans. Finns att köpa på apoteket.
    Dessutom kan du prova amningste som är bra både för din bröstmjölksproduktion samt för din dotters mage. Du kan göra eget genom att koka upp 5 dl vatten tillsätt 1 tsk fänkål, 1 tsk anis, 1 tsk kummin. Koka det i fem minuter och låt dra lika länge, sila sedan bort resterna och drick under dagen. Erbjud din dotter 2 tsk före amning eller vid magknip.

Min gissning är alltså att din dotter reagerar helt normalt på omogna/obalanserade tarmar, om hon mår bra i övrigt. Tillkommer det dock symtom som till exempel;  hudbesvär, blod i avföringen, tilltagande kräkningar eller att hon helt enkelt inte går upp i vikt, så bör man naturligtvis utreda vad det beror på.

Tala med läkaren på två månaders kontrollen och kom fram till en plan för hur länge ni skall köra komjölksfritt.

MVH Christine

Svar på tråden Grönt, sprutande, kemiskt luktande bajs.