• Anonym (irriterad)

Skatten ej betald. Vad händer?

Upptäckte precis att skatten på sambons firmabil inte är betald. Bilen ingår som förmån till hans lön och skatten skulle varit betald för en månad sedan.

Vad händer nu? Får bilen köras? Om inte, vem åker på detta om polisen stannar sambon? Företaget eller sambon? Är ju en ren slump att jag upptäckte detta, bara för att jag är så nyfiken. Misstänker dock att det är sambon som får böter om bilen inte är skattad och den får körförbud. Han får kräva av företaget att de betalar skatten i morgon, men blir arg, för inte ska man behöva bry sig om sånt här! :-@

• Svar på tråden Skatten ej betald. Vad händer?
  • Liten Mjau

Vem står på ägarbebives? det är den personen som har det yttersta ansvaret. Så om det är din sambo som står på ägarbeviset så är det upp till honom att se till att skatten blir betald. Även att bilen blir besiktigad. 

• Anonym

Är det firman som ska betala den alltså? Hur kunde du märka att den inte var betald? Man har som förare skyldighet att kolla så bilen är skattad försäkrad o laglig att åka i så det är föraren som åker dit på det . Bilen får inte köras oskattad.

• Anonym

Körförbud blir det ju. Stannar polisen dig, så får du inte köra vidare med den.

• Anonym (irriterad)

Jag slog på transportstyrelsens hemsida och fick fram att det fanns en skuld på fordonet. Det är företaget som äger bilen, min sambo är bara föraren. Men helt ärligt talat, jag vet och förstår att sambon har skyldighet att kolla upp om bilen är skattad och besiktad, men det känns ju inge vidare att man inte kan lita på att bilen är ok. man ska liksom inte behöva kolla sånt. :-@

• Anonym
    Anonym (irriterad) skrev 2011-02-23 20:46:14 följande:

Jag slog på transportstyrelsens hemsida och fick fram att det fanns en skuld på fordonet. Det är företaget som äger bilen, min sambo är bara föraren. Men helt ärligt talat, jag vet och förstår att sambon har skyldighet att kolla upp om bilen är skattad och besiktad, men det känns ju inge vidare att man inte kan lita på att bilen är ok. man ska liksom inte behöva kolla sånt. :-@

Kollar vår bil som står på min man men där står inget om skatten bara hur mycket den är på o när dens ka betalas men inte om den är betald eller inte. vad står sånt som?
    Enda vi har på den är kreditskuld o det är ju lånet på den . 
  • Anonym (B)
    Anonym skrev 2011-02-23 20:59:18 följande:
    Kollar vår bil som står på min man men där står inget om skatten bara hur mycket den är på o när dens ka betalas men inte om den är betald eller inte. vad står sånt som?
    om det ej finns en skatte skuld står det inget!
    och är bilen aställd står det vad som ska in om den ställs på annars står det bara vad skatten är.
  • Anonym (irriterad)
    Anonym skrev 2011-02-23 20:59:18 följande:
    Ja, men din man är inget företag antar jag. ;) Det är skillnad när det är ett AB mot en privatperson som äger bilen.
  • Anonym
    Anonym (irriterad) skrev 2011-02-23 21:06:25 följande:
    Ja, men din man är inget företag antar jag. ;) Det är skillnad när det är ett AB mot en privatperson som äger bilen.
    Han äger ett företag men står inget om det på firmans bilar heller ..... Bra det då är väl allt betalt hoppas jag ...
  • Anonym (irriterad)
    Anonym skrev 2011-02-23 21:10:07 följande:
    Han äger ett företag men står inget om det på firmans bilar heller ..... Bra det då är väl allt betalt hoppas jag ...
    Ja, det kan du nog förutsätta då. :)

Här stod det förfallet belopp, vilket jag då tolkar som att skatten är förfallen och ej betald.
Svar på tråden Skatten ej betald. Vad händer?