• lillangel

Har du civilkurage vid oro för barnmisshandel?

Det pratas mycke om barnmisshadel av alla dess former just nu, har sätt många här på Fl som tycker att man överdriver när man vill agera av olika skäl som tex en rosanmälan, känner spontant att det är en väldigt hets i just det ämnet om soc anmälningar här,folk blir galna och tycker att ts överdriver?-MEN vem kan bestämma framför en skärm att den som såg överdriver sig känsla och upplevelse undrar jag? ingen som inte va där kan ju spontant veta mer en den som upplvet-visst den som tagit upp ämnet här har förklarat hur hon/han upplevt situationen med familjer men det är svårt att sätta ord på en känsla,dv handling med ibland.sen uppfattar alla människor en text olika-om den inte är proffsigt skriven.

Senaste året har många barn mördats eller kidnappats i sverige och många misshadlas/kränks av något slag och det är lätt att bli blind i sin egen stressade vardag.
    men om alla brydde sig mer om andra så skulle barnen ha de bättre-de är våran framtid.

Idag va det en här på fl som skrev något klokt- har vi själva glömt hur de kan vara att va barn som vuxen? när man tycks det är okej att skrika och dumförklara sitt barn...många minns väl hur det kändes.

Innan ni röstar så kan jag säga att svaren är svart eller vitt- vi utgår från magkänslan,om vi vänder ryggen till något som vi känner är fel eller om man agerar,situationen finns inte ,för de inns inga ursäkter att kränka ett barn .

en bra artikel http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article8605370.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du civilkurage vid oro för barnmisshandel?
  • Um muhammed

Jag skulle agera utan tvekan, jag blev själv enormt misshandlad som barn och fick tillbringa många dagar i sängen utan mat, vatten el toalettbesök så för mig är det en självklarhet att agera om något inte står rätt till

• lillangel
    Um muhammed skrev 2011-02-24 08:57:28 följande:
    Jag skulle agera utan tvekan, jag blev själv enormt misshandlad som barn och fick tillbringa många dagar i sängen utan mat, vatten el toalettbesök så för mig är det en självklarhet att agera om något inte står rätt tillo
    oj vet inte va jag ska säga...va de i sverige? fick du någon hjälp tillslut?
  • Embla

Tyvärr är det så att en anmälan inte alltid hjälper barnet och/eller familjen. Jag har pratat med människor som arbetar inom skola och vård som har anmält fall av uppenbar misshandel (blåmärken, sår efter slag med bältesspännen odyl) där socialen inte gjort något överhuvudtaget. Eller tvärtom, det inkommer en anonym anmälan mot en familj och socialen ingriper med buller och bång, rycker barnen och sedan framkommer det att anmälan inte hade någon grund, men då är skadan redan skedd och barnen traumatiserade.

I Sverige i dag har de flesta den inställningen att en myndighet inte kan göra misstag. Om socialen ingripit i en familj tror man därför att ingripandet absolut måste vara berättigat.

Man har under flera år utrett hur barn har det i familjehem och på instutioner (dvs i statens omsorg) och den utredningen är nästan klar. Hela 40 procent av dessa barn blir utsatta för misshandel (psykisk som fysisk) och/eller sexuella övergrepp. Barn som vuxit upp i dessa förhållanden mår ofta psykiskt dåligt.  Det tycker jag visar att ett omhändertagande i praktiken inte hjälper barnen och familjerna ett dugg, antingen mår de dåligt hemma eller så mår de dåligt i fosterhemmet. Systemet fungerar inte.

Har tyvärr inte källa på ovan just nu, ska försöka hitta den så snart jag kan. Jag kan ha fått siffrorna fel. Tills vidare kan jag klistra in:

www.dn.se/insidan/insidan-hem/utredningar-baseras-pa-skvaller

www.dn.se/nyheter/sverige/barnhemsbarn-ska-fa-ursakt-av-regeringen

www.gp.se/nyheter/ledare/1.541568-lat-inte-barn-fara-illa

www.gp.se/nyheter/goteborg/1.540914-samhallet-fortsatter-svika-barn

• Kitsune

Det som är intressant och som sällan tas upp, det är alltid en okänd misshandlare och då skriker alla "jag skulle anmäa". Men hur är det om någon känner till en familjemedlem (syster/bror) som agar sitt barn? Jag kan undra hur många skulle då ha civilkurage, förmodligen inte många alls.

Every civilization carries the seeds of its own destruction, and the same cycle shows in them all.
  • lillangel
    Embla skrev 2011-02-24 13:54:45 följande:
    Tyvärr är det så att en anmälan inte alltid hjälper barnet och/eller familjen. Jag har pratat med människor som arbetar inom skola och vård som har anmält fall av uppenbar misshandel (blåmärken, sår efter slag med bältesspännen odyl) där socialen inte gjort något överhuvudtaget. Eller tvärtom, det inkommer en anonym anmälan mot en familj och socialen ingriper med buller och bång, rycker barnen och sedan framkommer det att anmälan inte hade någon grund, men då är skadan redan skedd och barnen traumatiserade.

I Sverige i dag har de flesta den inställningen att en myndighet inte kan göra misstag. Om socialen ingripit i en familj tror man därför att ingripandet absolut måste vara berättigat.

Man har under flera år utrett hur barn har det i familjehem och på instutioner (dvs i statens omsorg) och den utredningen är nästan klar. Hela 40 procent av dessa barn blir utsatta för misshandel (psykisk som fysisk) och/eller sexuella övergrepp. Barn som vuxit upp i dessa förhållanden mår ofta psykiskt dåligt.  Det tycker jag visar att ett omhändertagande i praktiken inte hjälper barnen och familjerna ett dugg, antingen mår de dåligt hemma eller så mår de dåligt i fosterhemmet. Systemet fungerar inte.

Har tyvärr inte källa på ovan just nu, ska försöka hitta den så snart jag kan. Jag kan ha fått siffrorna fel. Tills vidare kan jag klistra in:

www.dn.se/insidan/insidan-hem/utredningar-bas...

www.dn.se/nyheter/sverige/barnhemsbarn-ska-fa...

www.gp.se/nyheter/ledare/1.541568-lat-inte-ba...

www.gp.se/nyheter/goteborg/1.540914-samhallet...
    Jag känner till mycket av de du skriver , men varför ändras inte hela systemet ?de är liksom samma strategi som på 50talet en idag? tror till och med jag skulle kuna sitta här ochs kriva en mycke bättre lag om hur det ska gå till...vem bär ansvaret?
  • lillangel
    Kitsune skrev 2011-02-24 14:02:35 följande:
    Det som är intressant och som sällan tas upp, det är alltid en okänd misshandlare och då skriker alla "jag skulle anmäa". Men hur är det om någon känner till en familjemedlem (syster/bror) som agar sitt barn? Jag kan undra hur många skulle då ha civilkurage, förmodligen inte många alls.
    exakt!!! de är väldigt lätt att sitta här och va kaxig men i verkligheten är de tyvärr ovanligt, de skrämmer mig.
  • Um muhammed

ja det var i sverige,utav min styvfar.
    Blev dagligen misshandlad utan att någon reagerade och hjälpte mig trots att det fanns många människor som sett misshandlen.
    Efter att bliviigt misshandlad både fysiskt och psykiskt  i några år blev jag slutligen omhändertagen och fick göra en anmälan mot honom som självklart lades ner.
    Kom till ett utredningshem uppe i eksjö och trodde det skulle bli bättre men som vanigt blev jag någons slagpåse och det tog inte lång tid förrens chefen på utredningshemmet bröt mitt nyckelben så jag fick åka in till sjukhuset men för att få komma ur isloreringscellen blev jag tvungen att lova att inte göra någon anmälan så det är något socialen värkligen måste jobba på när det kommer till barn...för som det är i dag är det kattastrof.
    När barn blir omhändertagna så tar man ju förgivet att dom ska komma till något bra men så är tyvärr inte fallet tex så blev jag misshandlad på utredningshemmet, ett av familjehemmen jag bode på blev det fullt pådrag av polis för dom sålde narkotika, hemmet min lillebror hamna på, där var dom alkolister så han kunde inte bo kvar och sen när dom inte hade några fler familjehem satte dom mig på behandlingshem tillsammans med narkomaner och jag hade aldrig tagit en dråg i hela mitt liv och där fick jag bo i över 1 år..
    oj så långt det blev men vill gärna uppmärksamma att det måste göras något när det kommer till barn som har det svårt...så ni som ser något, tveka inte att ager, för det ni ser är bara en droppe i havet av vad som händer bakom stängda dörrar....

• Embla
    lillangel skrev 2011-02-24 14:03:23 följande:
    Jag känner till mycket av de du skriver , men varför ändras inte hela systemet ?de är liksom samma strategi som på 50talet en idag? tror till och med jag skulle kuna sitta här ochs kriva en mycke bättre lag om hur det ska gå till...vem bär ansvaret?
    Ja, man kan verkligen fråga sig varför hela systemet inte ändras. Varför dessa missförhållanden inte är förstasidenyheter. Nu har ju detta börjat ändrats sedan vi fick en blå regering och speciellt nu när den så kallade vanvårdsutredningen har presenterats, men fortfarande anser media att det inte är någon stor nyhet att barn i statens händer behandlas illa.

Sanningen är att människor faktiskt försökt uppmärksamma media, översynsorgan (såsom Socialstyrelsen och JO), privatpersoner och politiker om dessa missförhållanden sedan mitten av 90-talet, men ingen av dessa verkar bry sig.

Många tjänar pengar på placerade barn. Grundsumman som ett jourhem får för ett barn upp till tolv år är ungefär 4000kr i månaden, mer kan det bli om barnet har "särskilda behov" av något slag. Nu menar jag verkligen inte att alla som är jour- eller fosterhem gör detta enbart för pengarna, men det är en viktig bit i pusslet.

brs.skl.se/skbibl/cirkdoc.jsp&search1_cnr=08%3A*&op1=&type=&db=CIRK&from=1&toc_length=20&currdoc=11

www.nkmr.org/
Svar på tråden Har du civilkurage vid oro för barnmisshandel?