Läsa för mitt barn?
Jag undrar när de flesta börjar läsa sagor för sina barn och om det finns några fördelar med att börja läsa tidigt.
Jag undrar när de flesta börjar läsa sagor för sina barn och om det finns några fördelar med att börja läsa tidigt.
Jag började läsa för mina barn när de bara var några månader gamla. Tror att det kan ha stor betydelse för talet och språket.
Vi läser en "Max" bok för våran 8 månaders som kvällsrutin innan hon ska sova... och hoppas att det blir fler mysiga stunder framför böcker när hon blir större...just nu varvar hon mest ner och tittar på bilderna och hör våran röst...
läs läs hela tiden, har läst för mina sen de var ca 3 mån. o stora grabben började kunna lussna på böcker utan bilder när han var ca 3 år så det gör jätte mkt. för språket o fantasin.
Vi har läst regelbundet varje natt vid läggning sen hon började somna själv i sin säng, när hon var ca 2 år... Utöver det läser vi när hon vill läsa nån speciell bok som hon hittat i hyllan =)
Jag läste inte för min dotter förns hon själv började visa intresse för det vid kanske 9 månaders ålder. Innan var det inte ett dugg intressant och för mig kändes det helt onaturligt då.
Nu är hon 20 månader och extremt tidig i talet och säger 3-4 ordmeningar redan. Älskar böcker nu och vill ha mer mer mer hela tiden.
Jag började läsa för dottern när hon var ca 4 månader och blev faktiska förvånad över hur intresserad hon var redan då. Jag läser böcker med lite mer text än Max böckerna, några rader text per sida och gärna med upprepande fraser eller rim.
Jag tror att det är rösten och tonläget hon facinerades av till en början, att man pratar på ett annat sätt än vanligt. Sedan hon var 7-8 månader har hon ibland skrattat nästan hela boken igenom. Nu är hon drygt nio månader och jag läser för henne nästan varje dag. JAg har ett fåtal bäcker jag varierar mellan så att hon känner igen dem, det verkar hon tycka om.
Jag tänkte börja läsa för sonen nu när han är drygt tio månader, men han verkade inte bli avslappnad av det. Är det fler som har det problemet? Vi låg i sängen och första sekunderna låg han bredvid mig och lyssnade och började "prata" med mig. Typ "HU!" tjöt han gång på gång och såg jätteglad ut. Sen reste han på sig och försökte få tag på boken, så jag fick sträcka bort armen från honom och spjärna emot med andra armen. Under de resterande typ tjugo sidorna av boken stod han upp bredvid mig i sängen (jag låg ner) och försökte få tag på boken, hoppade och trummade på min mage. Inte särskilt avslappnande, med andra ord...
Så då känns det nästan som att jag borde ha börjat läsa tidigare så det varit något han var van vid att jag gjorde. För nu kändes det ganska lönlöst.
Högläsning är viktigt för en god språkutveckling!
Är lite trött, så jag kopierar in en text :)
Googla!