• contaqt

    Läsa för mitt barn?

    Jag undrar när de flesta börjar läsa sagor för sina barn och om det finns några fördelar med att börja läsa tidigt.


  • Svar på tråden Läsa för mitt barn?
  • emmisss

    Vi läser en "Max" bok för våran 8 månaders som kvällsrutin innan hon ska sova... och hoppas att det blir fler mysiga stunder framför böcker när hon blir större...just nu varvar hon mest ner och tittar på bilderna och hör våran röst...

  • uff

    läs läs  hela tiden, har läst för mina sen de var ca 3 mån. o stora grabben började kunna lussna på böcker utan bilder när han var ca 3 år så det gör jätte mkt. för språket o fantasin.

  • contaqt
    uff skrev 2011-02-23 22:26:53 följande:
    läs läs  hela tiden, har läst för mina sen de var ca 3 mån. o stora grabben började kunna lussna på böcker utan bilder när han var ca 3 år så det gör jätte mkt. för språket o fantasin.
    Är babyn syn utvecklad nog för att se bilderna i böckerna vid 3 månaders ålder? 
  • lunkentuss

    Vi har läst regelbundet varje natt vid läggning sen hon började somna själv i sin säng, när hon var ca 2 år... Utöver det läser vi när hon vill läsa nån speciell bok som hon hittat i hyllan =)

  • LadyLi

    Jag läste inte för min dotter förns hon själv började visa intresse för det vid kanske 9 månaders ålder. Innan var det inte ett dugg intressant och för mig kändes det helt onaturligt då.
    Nu är hon 20 månader och extremt tidig i talet och säger 3-4 ordmeningar redan. Älskar böcker nu och vill ha mer mer mer hela tiden.

  • Yamma

    Jag började läsa för dottern när hon var ca 4 månader och blev faktiska förvånad över hur intresserad hon var redan då. Jag läser böcker med lite mer text än Max böckerna, några rader text per sida och gärna med upprepande fraser eller rim.
    Jag tror att det är rösten och tonläget hon facinerades av till en början, att man pratar på ett annat sätt än vanligt. Sedan hon var 7-8 månader har hon ibland skrattat nästan hela boken igenom. Nu är hon drygt nio månader och jag läser för henne nästan varje dag. JAg har ett fåtal bäcker jag varierar mellan så att hon känner igen dem, det verkar hon tycka om.

  • pluvdo

    Jag tänkte börja läsa för sonen nu när han är drygt tio månader, men han verkade inte bli avslappnad av det. Är det fler som har det problemet? Vi låg i sängen och första sekunderna låg han bredvid mig och lyssnade och började "prata" med mig. Typ "HU!" tjöt han gång på gång och såg jätteglad ut. Sen reste han på sig och försökte få tag på boken, så jag fick sträcka bort armen från honom och spjärna emot med andra armen. Under de resterande typ tjugo sidorna av boken stod han upp bredvid mig i sängen (jag låg ner) och försökte få tag på boken, hoppade och trummade på min mage. Inte särskilt avslappnande, med andra ord...

  • pluvdo

    Så då känns det nästan som att jag borde ha börjat läsa tidigare så det varit något han var van vid att jag gjorde. För nu kändes det ganska lönlöst.

  • paloma84

    Högläsning är viktigt för en god språkutveckling!

    Är lite trött, så jag kopierar in en text :)
    Googla!


    Att läsa högt för barn kan ha flera olika syften. Många föräldrar kanske läser högt för sina barn för att varva ned tillsammans efter en aktiv dag, eller som kvällsrutin innan läggdags. Pedagoger kanske använder högläsningen som arbetssätt; att samla gruppen eller under temaarbeten. Oavsett situation kan högläsningen ha många goda effekter.
     
    För att barn ska ha möjlighet att utvecklas är nära kontakt med vuxna och samspel med omgivningen en förutsättning. Högläsningsstunder kan bidra till vuxenkontakten och till det viktiga samspelet. För tänkandets utveckling är språket centralt, och i en högläsningssituation står ju språk - såväl i tal som i skrift - i centrum. När man läser högt lyssnar barnet på språket, dess detaljer och nyanser, och uttal och ordförståelse tränas. Därför bör man fortsätta läsa högt för barnen, även när de kan läsa själva. Högläsning gör inte barnen lata, utan kan fungera som inspiration och lust till eget läsande och berättande.
    Högläsningsstunden kan skapa intresse och visa barnen till böcker som de själva kanske inte skulle ha hittat fram till. Som högläsare har man bra möjligheter att låta barnen ta del av det allmänkulturella arvet genom att välja klassiker, folksagor, myter etc. som högläsningsböcker.
      Högläsningen kan också ge en gemensam läsupplevelse, och stärka sammanhållningen i gruppen eller klassen. Högläsaren kan välja att ta svårare böcker – både språkligt och innehållsmässigt - än om barnen skulle läsa själva, då man har möjlighet att stanna upp och förklara och tillsammans samtala om boken.
      Förutom högläsning som ren och skär underhållning, kan man också högläsa skönlitterära böcker som knyter an till olika ämnen som till exempel religion eller historia, eller för att belysa sådant som dykt upp i klassen, exempelvis mobbing, könsroller, kamratskap etc. 
     
    En bra högläsningsbok bör ha ett gott språk, och inte ha alltför långa kapitel. Handlingen ska vara lättillgänglig, engagerande och sätta tankar i rörelse. Boken bör stimulera barnens fantasi och låta dem skapa inre bilder, samt ge barnen möjlighet att identifiera sig med bokens huvudpersoner. En bra högläsningsbok ska också gärna kunna fungera som underlag för samtal, utan att vara moraliserande.
Svar på tråden Läsa för mitt barn?