• LisaW

Förkylt - hjälp! Hur lär man henna att fräsa?

Hur lär jag vår 3.5åring att fräsa? Hon skulle ju må så bättre snabbare om vi kunde fräsa ut snoret..... Rynkar på näsan

En enkel fråga kan tyckas men än så länge har jag ingen lösning.....

Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Förkylt - hjälp! Hur lär man henna att fräsa?
  • katten korven

fräs själv varje gång du snyter henne, hon ser hur du gör och försöker härma. Så sa vår BVC tant att vi skulle göra med vår minsta, hon är visserligen yngre (1år) men fräser till lite lite granna. Kanske finns bättre sätt när de är större?

• Sixth of june

Min son lärde sig fräsa när han var 17 mån. Genom att själv fräsa i ett papper så tar dom efter ganska snabbt.

• Lallamen

En kompis till mig tipsade om att tända ett ljus och göra en tävling (förslagsvis då barnet är friskt). Både barnet och föräldern ska hålla för ena näsborren och så ska man se vem som blåser ut ljuset först genom att blåsa genom näsan. Övar man in det några gånger så kan man påminna om att barnet ska göra likadant när det är dags att fräsa.
    Jag har också märkt att ett par av mina har lättare att fräsa om pappret är en bit ifrån näsan av någon outgrundlig anledning .

• teec

Min tjej var.... Är ofta förkyld och avskyr att man torkar näsan.... Tills den dagen för två veckor sedan när vi vuxna åkte på världens förkylning . Vi gick och snöt oss konstant och så fort vi tog fram papper för att snyta oss gjorde hon kopplingen att " det där gör ni på mig med".

Hon fräser inte när vi torkar men ger man henne ett papper som hon får hålla själv så fräser hon. Det hamnar ibland i pappret men ut kommer det i alla fall. Hon är ett år och två veckor nu. Har videoklipp om ni vill se.

Svar på tråden Förkylt - hjälp! Hur lär man henna att fräsa?