• babyMoi

Ska sälja barnvagn, hur göra med emballage?

Hej!

Jag ska sälja vår barnvagn (Teutonia Cosmo) på blocket. För att få fler ev kunder tänkte jag sälja den med inkl fraktpris och då skicka den med Schenker eller liknande.

Hur ska man slå in en barnvagn? Räcker det med ett par soppåsar eller krävs det mycket emballage? Någon som har erfarenhet?

/Helen

• Svar på tråden Ska sälja barnvagn, hur göra med emballage?
  • ÖNadja

Jag köpte en syskonvagn på blocket en gång. Den skickades med bussgods för det var billigast (500-750 kr (?)).

Säljaren packade den i en stor plastpåse, tjockare modell, och satte kartong på utsatta hårda ställen.
    Vagnen kom fram och var helt sned i hela ramen och det syndes tydligt att det hänt under transport.
    Bussgods avsa sej först ansvaret pga dåligt emballage, men säljaren va påstridig och berättade att hon minsann kunde namnge den person hon frågat på bussgods om den var bra emballerad. Jag fick sedan tjårva lite grann innan jag till slut fick ersättning för vagnen och fick beställa ett nytt chassi.
    När jag sedan ringde ett annat bussgods och frågade hur ja skulle packa en vagn som ja skulle sälja sa han "i en stor plastsäck", och det va precis det dom hade avsagt sen ansvaret från.

Ville bara informera dej om detta. Kolla NOGGRANT upp hur den ska va packad för att försäkringen ska gälla. Schenker tror ja är snordyrt dessutom..  Flört

• babyMoi

Tack för inlägget! Jag misstänkte att det nog inte skulle räcka med ett par sopsäckar... Någon annan som har erfarenhet av skickade barnvagnar?

• Mannagrynsgröt

Jag tror att posten eller bussgods är de enda som tar så stora paket. Schenker och DHL gör det inte i alla fall. När du beräknar frakt tänk på att vagnar är skrymmande gods så extra avgift tillkommer.

När min syster fick en vagn skickad med bussgods så bestod emballaget av sopsäck, det gick utmärkt, vagnen kom fram utan skador. Men visst skulle det hända något under transporten med bussgods och enda emballaget är en sopsäck så täcker inga försäkringar det. Erfarenheten av bussgods säger dock att de är varsamma med hanteringen av "paket".

Väljer du att skicka med posten räcker det inte med en sopsäck, de är lite mer ovarsamma med "paket", då får du nog fixa fram en stor kartong till vagnen och tejpa ihop den.

• fie m melwin

När jag sålde min vagn skickade jag med bussgods, dom sa då att den skille vara packad i en kartong. Åkte till makens jobb och fick med min en kartong till en tvättmaskin å de va perfekt. Enligt hon på bussgods va de toppen packat :) Tror bussgods har nåt typ "fast pris" på vagnar

Svar på tråden Ska sälja barnvagn, hur göra med emballage?