Existerar foglossning/bäckenuppluckring
Hej hej!
Jag funderar lite över foglossning/bäckenuppluckring.
Jag går nu in i vecka 15 och har haft problem i några veckor med mitt bäcken. Jag har ont i svanskotan och på vänster sida långt ned i ryggen. Det känns som något "hakar" i ryggen när jag går och när jag har suttit länge gör det så fruktansvärt ont att jag knappt kan resa mig.
Igår var jag till sjukgymnasten. Han menade att bäckenuppluckring inte existerar förrän ett par dagar innan förlossningen. Han menade att om det fanns ett hormon (relaxin) som luckrade upp leder och dyl. så skulle hela kroppen påverkas. Då skulle vi inte ens kunna stå eller röra oss.
Sjukgymnasten sa att bäckenproblem enbart är muskulära och beror på underliggande problem såsom dålig hållning eller svaga muskler. Han menade även att mitt fall tydde speciellt på det eftersom symptomen förvärrades under dagen och blev värre efter aktivitet (träning). Han sade även att jag kunde fortsätta träna som jag gjorde och att det inte var farligt att träna med benen mer än axelbrett isär.
Jag bara undrar, stämmer detta??? Jag kände mig så ledsen och arg när jag gick därifrån men det kanske jag som har fel uppfattning?
Skulle bli jätteglad för svar!!