• GalnaMamman

    nån som hört talas om exploderande värmeljus???!!

    min sambos mormor hävdar att värmeljusen kan explodera om dom tippar??

    jag har inte hört talas om nått sånt ????

    nån?

  • Svar på tråden nån som hört talas om exploderande värmeljus???!!
  • Lola Jämtland

    För några år sen stod det om detta i pressen. Dock behövde de inte tippa, utan de sprängdes ändå. Men de var det något fel på...minns inte om just de ljusen såldes på IKEA eller Rusta....

    Min syrra råkade ut för detta.....

  • ebben

    HUR ska ett värmeljus tippa?? De är ju så låga?
    MEN har hört flera gånger att de "exploderar" när man blåst ut de.
    Så tips är att låta de stå nånstans o helst brinna slut själva!
    Inte explodera kanske ,men "flammar" upp så där otäckt........o de som blåst ut det blivit brändå så klart. Stått i tidningar flera gånger,o min mamma har varit med om att det flammat upp.Hon brände sig inte dock.

  • Flutterby

    Jag har varit med om att ett värmeljus "hoppade" upp en bit i luften o vände sig! Helskumt! Det var ett IKEA-ljus, men jag har fortsatt köpa dem ändå o det har aldrig hänt igen.

  • tomtan

    ja det stämmer, men som någon annan här skrev, de tippades inte, det var tillverkningsfel och det var från IKEA,vi hade en sådan påse..

  • Liten

    Annars kan de "explodera" i en jättelåga om man ställer dem för tätt.

  • Lantisen

    Jag hade ett värmeljus som hela ljuset antändes. Alltså det brann för fullt i parafinet. Lyktan som det stod i var låg så lågorna slog ut och brände i duken. Som tur var råkade jag då vara i rummet. Det gick inte att blåsa ut det så jag var tvungen att ta duken och lycktan och kasta i diskhon. Duken blev det inte mycket kvar av sen. Jag brukar inte vara så noga med värme ljus annars. De brukar ju kännas rätt "Säkra". Men nu lämnar jag aldrig ett ljus. Ljuset köpte jag på IKEA. Jag meddelade dem sen men det var inte så stor respons på det. konstigt tycker jag...

  • Chrissi

    Jag har också hört att de kan flamma upp när man blåser ut dem. En arbetskamrats lille son skulle blåsa ut några värmljus när de helt plötsligt slog upp en låga. Inte så kul.

  • GalnaMamman

    hmmm?!

    har aldrig hört talas om detta...

    min sambos mormor hävdar att om de tippar kan de explodera...hon menar på att om min lilltobbe skulle dra i duken så att ljusen tippar så skulle de explodera...

    men att de ska självantädas hela ljusen m.m när man blåser ut dem har jag aldrig hört...

    iof hände det en gånge med en lykta jag hade en gång som var så tät att det vart jättehett så att parafinet tog eld har aldrig eldat i den lyktan igen...

  • Brorsa

    Precis som man fick lära sig i hemkunskapen så kan oljor mm. (Se paraffin) antändas om det blir för varmt. Sen finns det ju diverse idioter som försöker få död på elden genom att hälla på vatten - och då skulle man kunna säga att det exploderar. Då vattnet har högre densitet än vattnet så sjunker det till botten av pannan eller ljuset där det bildar vattenånga som kastar upp det brinnande paraffinet / oljan upp ur behållaren/pannan tämligen "explosivt". Släng därför på en filt eller något annat som finns till hands... kanske katten eller hustrun så kvävs skiten. ... ja elden alltså, inte hustrun tyvärr. God jul!!

  • Brorsa

    Vattnet har högre densitet än oljan/paraffinet skulle det stå.


    Brorsa skrev 2015-12-28 18:34:02 följande:

    Precis som man fick lära sig i hemkunskapen så kan oljor mm. (Se paraffin) antändas om det blir för varmt. Sen finns det ju diverse idioter som försöker få död på elden genom att hälla på vatten - och då skulle man kunna säga att det exploderar. Då vattnet har högre densitet än vattnet så sjunker det till botten av pannan eller ljuset där det bildar vattenånga som kastar upp det brinnande paraffinet / oljan upp ur behållaren/pannan tämligen "explosivt". Släng därför på en filt eller något annat som finns till hands... kanske katten eller hustrun så kvävs skiten. ... ja elden alltså, inte hustrun tyvärr. God jul!!


Svar på tråden nån som hört talas om exploderande värmeljus???!!