• Lok

Vad händer direkt efter förlossningen?

Jag gillar att vara förberedd, det får mig att känna mig trygg och lugn så jag kan focusera på det som är viktigt. Nu har jag läst massor om själva förlossningen men nästan ingenstans hittar jag vad som händer efter barnet är ute. Jag förstår att det naturligtvis ser olika ut på olika orter osv, men över lag borde rutinerna vara någerlunda likadana.
    Frågorna jag bla ställer mig är:
    Hur länge stannar man på förlossningen efter att barnet är ute?
    Får man mat/fika efter förlossningen?
    Hämtar BB personalen en på förlossningen eller får man själv hitta till BB avdelningen?
    När brukar man få möjlighet att duscha?
    Hjälper förlossningspersonalen till med att tvätta bebisen osv efter förlossning?

• Svar på tråden Vad händer direkt efter förlossningen?
  • Lena

bebisen tvättas inte, den torkas av och kläs på. fosterfetet är bra för huden. deta görs av personal/pappa i samband med vägning och mamman sys.

vi fick frukost

sen blev vi nerkörda till bb.

på bb kunde vi duscha

vi stannade på bb 3-5h (dotter när född 5.08)

• Nesss
    Lok skrev 2011-02-24 09:59:30 följande:
    Hämtar BB personalen en på förlossningen eller får man själv hitta till BB avdelningen?
    Hjälper förlossningspersonalen till med att tvätta bebisen osv efter förlossning?

- Vi stannade kanske en till en och en halv timme på förlossnings avdelningen.

- Fika i form av smörgåsar, till de får man antingen Té, kaffe, varm choklad, saft.

- Jag blev körd av barnmorskan på förlossningen till BB avdelningen.

- Du får duscha direkt efteråt om du vill och kan.

- Ja, man kan om man vill få hjälp och instruktioner om hur man gör. Många väjer doock att vänta med att bada bebisen så fosterfettet får försvinna av sej självt, samt att navelnbiten eventuellt får lossna innan.

• Nesss
    Göllet skrev 2011-02-24 10:04:55 följande:

.

- Ja, man kan om man vill få hjälp och instruktioner om hur man gör. Många väjer doock att vänta med att bada bebisen så fosterfettet får försvinna av sej självt, samt att navelnbiten eventuellt får lossna innan.

(Förlossningspersonalen tvättar inte bebisen, men de på bb kan hjälpa till )
  • Jiy
    Vi stannade ungefär 3 timmar på förlossningen, då blev jag undersökt, sydd och fick duscha. Bebisen blev också undersökt, vägd och mätt osv. Vi fick även fika (smörgåsar och kaffe/te). Innan jag lämnade förlossningen skulle jag även kissa så det såg att allt fungerade som det skulle.
    Sen blev vi körda (rullstol var tydligen standard för alla nyförlösta) till patient-hotellet
    Bebisen ska inte tvättas utan den torkas bara av.

Jag födde på Danderyds sjukhus och hade en "normal" förlossning. Det ser säkert annorlunda ut om man får snitt, sugklocka osv.

• Delapitated

Nu är ju mitt minne lite blurrigt för jag var så sjukt trött när jag fött men såhär såg det ut för mig :
    När Ludvig kom ut så fick jag honom direkt på bröstet ,eftersom nyfödda behöver värme o närhet, o sen tvättade de av honom medans jag fick gå o duscha o när jag då kom tillbaka så fick vi fika (det är standard att få "grattis" fika av personalen med flagga och gott fika) o efter det så somnade vi(alla tre) och sedan eftersom det var middagstid fick jag middag innan jag fick sätta mig i en rullstol med Ludvig i famnen o så skjutsades jag upp på BB av en i personalen.
    Jag stannade på förlossningen från det att jag födde (12 på dagen) till ungefär 17-17,30.
    Vad jag vet får man alltid göra besök på förlossningen innan man föder och det är lite olika beroende på hur mycket plats de har på förlossningen där man är. Hur länge man får stanna såklart. Fika/mat brukar man alltid få som jag förstått det. Jag hade en sköterska från förlossningen som "körde" mig upp på BB, hur det är där du bor får du nog veta men hjälp får du absolut!  Duscha får man nog göra på en gång, de skickar inte upp en på BB otvättad! Självklart tvättar förlossningspersonalen barnet! De måste ju väga o mäta o kolla så att allt är bra med bebisen! :)

Ta det lite lugnt o ring förlossningen o hör om du får komma o hälsa på när det närmar sig så du kan ställa dina frågor direkt till personalen där! :) Det kommer gå bra ska du se :) Sen om det inte är Exakt som jag hade det kan jag ju inte svara på men sådär såg det ut för mig iaf :)

Quidquid latine dictum sit, altum videtur
  • Hannah76

Moderkakan ska ut efter barnet, barnet undersöks. torkas av och kläs på, vägs och mäts. Sen fikade vi.

• dagsihöst
    Jag gillar att vara förberedd, det får mig att känna mig trygg och lugn så jag kan focusera på det som är viktigt. Nu har jag läst massor om själva förlossningen men nästan ingenstans hittar jag vad som händer efter barnet är ute. Jag förstår att det naturligtvis ser olika ut på olika orter osv, men över lag borde rutinerna vara någerlunda likadana.
    Frågorna jag bla ställer mig är:
    Direkt efter förlossningen ska moderkakan komma ut vilket den inte gjorde så jag fick bli sövd för att de skulle ta ut den. Vi stannade till morgonen (lillan föddes kl 20) eftersom annars hade min man fått köra hem mitt i natten då det inte fanns plats för honom på bb-avdelningen där vi skulle bli inlagda - blev inlagda för att lillan vägde för lite för att bo på patienthotellet.
    Vi fick fika när jag vaknat igen efter sövningen.
    Vi blev visade upp till bb-avdelningen på morgonen.
    Jag fick duscha innan jag skulle sövas.
    Bebisen tvättas inte utan fosterfettet sögs upp av huden på bara en liten stund, sedan fick min man sätta på henne blöja och kläder.
  • andna

Efter att bebisen var född så ska moderkakan ut, det tog ca 30-40 minuter för mig. Efter det så ska de sydde de sprickor och klippet de gjort.
    Under tiden så låg bebisen på mitt bröst eller att pappan höll honom, personalen hade kollat honom och torkat av honom det värsta innan de la upp honom på bröstet.
    Sen fick vi en lugn stund i förlossningsrummet, bara vi tre. De bjöd på smörgåsar och varm choklad. 

Efter det så var det mätning och vägning av lillen och pappa fick hjälp att sätta på blöja.
    Vi var kvar ca 4-5 timmar efter förlossningen, men jag var så utmattad att de nog ville ha lite extra koll.

Barnmorskan följde oss till BB avdelningen när det var dags.

Bada bebisen gjorde vi själva på BB efter några dagar, personalen instruerar hur, tex hur man bäst håller bebisen osv...

• Hannah76

Glömde ju..

Vid första förlossningen var jag kvar på förlossningen ett dygn, jag mådde dåligt och dottern var slö (hon blev stressad i magen).

Vid andra så ville inte moderkakan först komma ut, men till sist så ordnade det sig utan sövning. Vi var kvar kanske ett par timmar. Tog emot besök på förlossningen.

• Skogsflikkan

Jag har fött 3 barn på 2 olika sjukhus. 

1:a barnet: Direkt när det kommer ut så får det ligga på mammans bröst, och man får en spruta i låret, som ska göra att moderkakan lossnar fortare. När det är gjort så klipptes navelsträngen och moderkakan kom ut omgående. Jag syddes med 2 inre stygn, för syns skull...
    Barnet torkades därefter av och jag fick gå och duscha och kissa. Därefter serverades gudomliga mackor med kaffe och champis. Sen sätter man väl på blöja när man känner att man vill och klär på den lilla.
    Därefter bar det av till BB, ingen rullstol för mig, då jag kände att jag kunde gå själv, men så var det bara genom en korridor och så hiss en våning.

2:a barnet: Ungefär som första gången faktiskt. Men denna gången på ett annat sjukhus. Denna gången syddes jag inte och rutinerna var liknande. Men BB låg på samma plan som förlossningen, så man gick bara tvärs över avdelningen som hamnade man på BB. 

3:e barnet: Här hade jag bett om sen avnavling, och då klippte de inte navelsträngen förrens moderkakan kommit ut. Fick som vanligt en spruta i låret med hormoner. Efter det så var det en massa mys med bebis och efter ett tag fick vi fika. Under fikat så kom de in och frågade om vi ville få barnet mätt och vägt och då gjorde dem det direkt.

På de två sjukhus som jag fött så har inte barnen tvättats, bara torkats av. På BB kan man få hjälp med att bada bebisen om man vill.  

Svar på tråden Vad händer direkt efter förlossningen?