• Anonym (?)

Vad betyder progressiva spermier?

Vad betyder progressiva spermier? Är det bra eller dåligt med 8% progressiva spermier?
    Fattar ingenting av resultatet från mannens fertilitetsundersökning. Någon som är insatt?

• Svar på tråden Vad betyder progressiva spermier?
  • Anonym (?)

Ingen som vet?

• Hjärtefröjd

Progressiva spermier är de som rör sig framåt. De är alltså både rörliga och rör sig i rätt riktning.

• Anonym (?)
    Hjärtefröjd skrev 2011-02-25 20:30:52 följande:
    Progressiva spermier är de som rör sig framåt. De är alltså både rörliga och rör sig i rätt riktning.
    Åhh,tusen tack för svar :) Vet du hur många % som är det ultimata? Är 8% lite?
  • Anonym (?)

Postade i ren ivrighet :)
    8% av 45miljoner per milliliter. Lite,mycket,normalt?
    Är oerhört tacksam för svar då vi inte kan prata ordentligt med vår läkare.
    Hon förstår vad vi säger (tror jag) men hon har svårt att prata svenska & vi kan inte polska, så vi får inga svar på våra frågor. (Hon har nyss flyttat till Sverige)
    Hon säger bara att allt är bra...inga förklaringar.
    Vi förstår inte riktigt alla termer i provsvaret & har många funderingar som vi inte kan bolla eller ventilera med henne.
    Ska göra en kontraströntgen nästa vecka (äggledarna) & har blivit lovade att få prata med någon om alla provsvar vi fått. Skönt att äntligen få lite svar efter väldigt lång tid...men har ändå svårt att tygla mej,hela vår värld kretsar runt detta nu.

• Anonym (25%)

Jag googlade lite och det ser ut som att det krävs minst ca 25% progrssivt rörliga spermier för att anses som normalt.

Men seriöst, byt läkare om ni inte förstår den ni har nu.

• Anonym (?)

Tack!
    8% kanske är förklaringen till vår barnlöshet  än så länge då.
    Bor i en liten by, vi har inte haft nån annan att välja på tills jag bad att få göra kontraströntgen i närmsta stad, så nu ska vi äntligen få prata med någon vi förstår.  (Tog dock några`"samtal" innan hon förstod att jag ville ha en annan läkare, vilket resulterade i två månaders krångel & missuppfattningar)
    Så här i efterhand känns det dumt att vi inte bad om det redan efter första blodprovet...men men lätt att va efterklok.
    Har försökt att googla detta själv men blir inte klok påt ;)
    Mannen har lämnat sina prover i "stan" på hennes remiss,men inte fått prata med någon. Mina prover & undersökningar har gjorts av henne själv.

• Hjärtefröjd
    Anonym (?) skrev 2011-02-25 22:12:14 följande:
    Åhh,tusen tack för svar :) Vet du hur många % som är det ultimata? Är 8% lite?
    Fick ni ingen förlring av läkaren? Vi hade en uppföljningssamtal där vi gick igenom alla resultat och siffror i detalj och kunde ställa frågor kring allt som var oklart. Kräv det ni med!
  • Sandbergs96

Hej. 

svaret på din fråga med 8% progressivt motila spermier. 

man ska ha minst >32% för att det ska vara normalt och bra. 

så 8% är riktigt lågt tyvärr :( 

• Anonym (Naomi)

Blir troligen vänsterpartister eller miljöpartister.

Svar på tråden Vad betyder progressiva spermier?