• marina gasolina

Bänk-diskmaskiner- hur gör man???

Jag är novis på detta område, finns det bänkdiskmaskiner osm man kan koppla på bara på kökskranen eller måste man ha ett speciellt vattenrör till dem???

Är det någon särskild sort som någon rekommenderar?

• Svar på tråden Bänk-diskmaskiner- hur gör man???
  • marina gasolina

Såg detta svar på flashback när jag googlade:

En bänkdiskmaskin installerar du busenkelt själv genom att sätta en snabbkoppling på kranen, slangen kortar du av och sätter "böjgrejen" så att den ligger bra ned i slasken. Elen, en förlängningssladd till ett jordat uttag i köket.

Så, klart!

Men är det verkligen så lätt??? Det verkar ju för bra för att vara sant :)

• Lena
    marina gasolina skrev 2011-02-24 10:35:49 följande:
    Såg detta svar på flashback när jag googlade:

En bänkdiskmaskin installerar du busenkelt själv genom att sätta en snabbkoppling på kranen, slangen kortar du av och sätter "böjgrejen" så att den ligger bra ned i slasken. Elen, en förlängningssladd till ett jordat uttag i köket.

Så, klart!

Men är det verkligen så lätt??? Det verkar ju för bra för att vara sant :)
    det är så lätt
  • marina gasolina

Men gud vad bra!!!!

Lena skrev 2011-02-24 10:37:42 följande:
    det är så lätt
    Då måste jag verkligen skaffa en på en gång!!!!!! Måste ju vara en dröm att ha!
  • Lena
    marina gasolina skrev 2011-02-24 10:40:48 följande:
    Men gud vad bra!!!!Då måste jag verkligen skaffa en på en gång!!!!!! Måste ju vara en dröm att ha!
    blocket är ett bra sälle då de ofta inte slits så mycket
  • marina gasolina
    Lena skrev 2011-02-24 10:45:05 följande:
    blocket är ett bra sälle då de ofta inte slits så mycket
    tack för tipset!
  • marina gasolina

Den där snabbkopplingen at sätta på kranen, brukar den vara dyr och svår att sätta dit? För man måste ju ta av den då varje gång man inte diskar med maskinen utan bara ska ta vatten...

• Lena
    marina gasolina skrev 2011-02-24 10:54:25 följande:
    Den där snabbkopplingen at sätta på kranen, brukar den vara dyr och svår att sätta dit? För man måste ju ta av den då varje gång man inte diskar med maskinen utan bara ska ta vatten...
    den är lätt att sätta dit, kostar under 100kr me ja du nåste ta lös den när du ska ta vatten, men det är lätt
  • BuoBä

Min rekommendation är att installera diskmaskinen ordentligt för den blir så mycket enklare att använda då.

Det *kan* vara så lätt som att man skruvar på en liknade snabbkoppling som till bevattningsslangar, men alla hyresvärdar blir inte särskilt glada om man gör så eftersom trycket som blir när diskmaskinen slår av och på intaget av vatten kan vibrera sönder kranen. Tänk också på att en disk tar ca 1h och under den tiden kan du inte använda vattenkranen till annat.

Om du installerar den provisoriskt, se även se till att slangen för avloppsvattnet ligger still i diskhon, så du inte får skitigt vatten sprutat runt i hela köket. Förlängningssladden måste såklart dras så den inte kan bli blöt.

• SandraP81

Och kom ihåg att stänga av vattnet till kranen innan du kopplar in den! Har själv gjort misstaget att skruva bort (idiotiskt jag vet) munstycket till kranen för att sätta på adaptern till bänkdiskmaskinen... vattnet sprutade med världens tryck och gick inte att stänga av! (Översvämning i diskhon, vat tvungen att springa med hinkar mellan kök och badrum och tömma ut vattnet) Antingen stänger man av vid kranen, under diskbänken eller nere i källaren i huset beroende på var man bor. För oss fick brandkåren komma dit och stänga av vattnet! De var INTE glada!

• SandraP81

O sen beror det på vad man har för kran oxå förstås. Detta var en gammal kran i en typisk 60-tals lägenhet i sthlm.

• mjau84

Och att sätta kranen på varmaste vattnet annars kan det komma bakterier och man sparar el på uppvärmning

• Lena
    mjau84 skrev 2011-02-24 12:09:00 följande:
    Och att sätta kranen på varmaste vattnet annars kan det komma bakterier och man sparar el på uppvärmning
    diskmaskinerna tvättar renare om de får kallt vatten, det är vad de är konstruerade för. Varken varmt eller kallt vatten i kranen innehåller bakterier. Kallt innehåller mindre skit än varmt vatten.
  • Shaun the sheep

Är det alltid så enkelt som i inlägg #1? Bara att köpa en kopplingsmojäng?

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
Svar på tråden Bänk-diskmaskiner- hur gör man???