• Analoga

Kan man frysa in hemmagjord potatismos?

Kan man verkligen frysa in hemmagjord potatismos? har för mig att det inte funkar så bra, men kanske värt ett försök?

Har en laddning som blev över efter tisdagens middag som jag hade tänkt göra potatisplättar/rårakor av idag men är bjuden på mat.

• Svar på tråden Kan man frysa in hemmagjord potatismos?
  • Fridayyy

Går gör det ju men det blir inte gott! Tror inte det blir så gott till rårakor heller. Men jag har aldrig testat. Tycker det inte ens är gott att värma mos dagen efter.

• Birgitta2

Inga som helst problem. Kokt potatis kan bli kristalliserad, men jag har inte upplevt det med potatismos. Jag fryser ofta ner potatismos till kommande matlådor till jobbet

• honeybun

Nej det går inte. Det händer nåt med stärkelsen i potatisen så när det tinar blir det bara en sörja. Gjorde det misstaget en gång å aldrig mer.

• Birgitta2
    honeybun skrev 2011-02-24 11:23:59 följande:
    Nej det går inte. Det händer nåt med stärkelsen i potatisen så när det tinar blir det bara en sörja. Gjorde det misstaget en gång å aldrig mer.
    Ja, det är ju sant. Den blir lite vattnig, men det vattnet sjunker ju lite till botten så det är bara att hälla ur när den är tinad och innan man värmer igen.
  • Analoga

Ja det är ju värt ett försök iaf   Alternativet är ju att slänga, så då kan jag ju lika gärna prova och hoppas det går bra. Innan jag steker potatisplättarna sen så kan jag väl blanda i ett ägg och röra om också, då försvinner ju ev vätska?

• Birgitta2
    Analoga skrev 2011-02-24 11:29:24 följande:
    Ja det är ju värt ett försök iaf   Alternativet är ju att slänga, så då kan jag ju lika gärna prova och hoppas det går bra. Innan jag steker potatisplättarna sen så kan jag väl blanda i ett ägg och röra om också, då försvinner ju ev vätska?
  • Fridayyy
    Birgitta2 skrev 2011-02-24 11:26:09 följande:
    Ja, det är ju sant. Den blir lite vattnig, men det vattnet sjunker ju lite till botten så det är bara att hälla ur när den är tinad och innan man värmer igen.
    Det lät ju INTE gott! Jag slänger ut mina rester till skatorna istället...=) så kanske nån skata överleva denna kalla vinter.
Svar på tråden Kan man frysa in hemmagjord potatismos?