• Elgen

Bastu och bubbelbad får jag?

Nu blir jag förvirrad? Vi skulle boka en spadag om två veckor och är i v 7-8 då och spa stället säger att jag inte får varken basta eller bubbelbada innan v12???

Vad har ni hört?

• Svar på tråden Bastu och bubbelbad får jag?
  • InaLo

Jag har hört att man ska undvika bubbelpool men att bastu går bra med mått och att man lysnar på kroppen.

• Fröken Susidus

Men va? Varför då?
    Jag kanske är grymt okunnig men varför i hela fridens namn skulle du inte kunna bada bubbelbad? Är inte det mot slutet då man kan ha öppnat sig lite och då pga risk för infektioner?
    Aldrig hört något om att det skulle vara farligt så tidigt, många vet ju inte ens om att de är gravida då?

• Elgen

nej jag har aldrig hört det och jag begriper inte varför det skulle vara farligt heller??

• systertillknorr

Jag var på badhus förra veckan i v11. Jag ringde min barnmorska och hon sa att det inte var några som helst problem! Bubbel är inte så hygieniskt, men så länge man tvättar sig efteråt så... Ring din bm!

• Elgen
    systertillknorr skrev 2011-02-24 15:21:53 följande:
    Jag var på badhus förra veckan i v11. Jag ringde min barnmorska och hon sa att det inte var några som helst problem! Bubbel är inte så hygieniskt, men så länge man tvättar sig efteråt så... Ring din bm!
    får nog ringa bm...underligt det där!! Badar ju bastu nu när jag simmat så...
  • bolla0912

Bubbelbada ska man inte göra som gravid men basta kan man. Jag bastade hela graviditeten i en riktig varm vedeldad bastu. Min barnmorska sa att de inte var något farligt så länge jag mådde bra av de. Bara du dricker mycket å så:)

• En längtan

det är för att har du får hög kroppstemeratur i längre än 10min innan vecka 12 så ökar risken för missfall.

• sophiemedPH

vi skulle åka på spa hotell när jag var tidigt i graviditeten & så här ligger det till enligt min Bm =)

bastu = kroppen får för hög temperatur i bastun & kan vara farligt för fostret, men kortare besök i omgånger gör absolutingenting. Detta är samma sak igenom hela graviditeten.
    Drick mycket vatten om du bastar korta stunder.

bubbelbad = yet strålarna stimulerar kroppen & fri gör slaggprodukter i kroppen som är skadliga för fostret i tidigt stadium (fram till v 16 tror jag) samma sak med massage. har ingen med infektionsrisker att göra.

hoppas du blev lite klokare & valet ligger ju själv klart hos dig hur du vill göra.
    men denna info fick jag =)

mvh sophie

• Elgen
    sophiemedPH skrev 2011-02-24 15:32:35 följande:

vi skulle åka på spa hotell när jag var tidigt i graviditeten & så här ligger det till enligt min Bm =)

bastu = kroppen får för hög temperatur i bastun & kan vara farligt för fostret, men kortare besök i omgånger gör absolutingenting. Detta är samma sak igenom hela graviditeten.
    Drick mycket vatten om du bastar korta stunder.

bubbelbad = yet strålarna stimulerar kroppen & fri gör slaggprodukter i kroppen som är skadliga för fostret i tidigt stadium (fram till v 16 tror jag) samma sak med massage. har ingen med infektionsrisker att göra.

hoppas du blev lite klokare & valet ligger ju själv klart hos dig hur du vill göra.
    men denna info fick jag =)

mvh sophie

tack!
  • BelAir1

Längre fram i graviditeten ska man inte bada bubbelpool pga att det blir en mycket hög ljudvolym för fostret vilket kan göra barnet stressat.

Svar på tråden Bastu och bubbelbad får jag?