• 80talist

Påverkar napp amningen?

Ni som kan detta med amning eller har erfarenhet av nappanvändning, kan mjölkproduktionen störas om bebisen använder napp? Min bebis är fem veckor gammal och helammas. Om allt går bra ska jag amma länge till och jag vill absolut inte störa det på nåt sätt. Bebisar snuttar ju ofta för närhets skull, inte för att det skriker i magen av hunger. Det är den snuttningen jag tänker vore bekvämt att ibland stilla med napp, typ när man behöver stå och laga mat...
    Vad tror ni, stör man bebisens och kroppens sätt att styra upp bildandet av mjölk om man ger napp ibland?

• Svar på tråden Påverkar napp amningen?
  • JanaLiiN

Det går bra att amma och ge napp. Men alla bebisar vill inte ta napp, det är säkert mycket mysigare att få snutta på bröstet

• emmaahlm

Min pojke är 7 veckor gammal och han använder alltid napp.
    Jag gav honom den första gången när han var 5 dagar gammal och det har inte
    stört amningen alls. Om du tycker att det börjar störa amningen så sluta
    med nappen ett tag och se om det är den som gör det.
    Innan kunde han ligga vid bröstet i över en timme bara för att få sutta,
    men nu tar varje matning ca. 20 min, det är super!!

Emma Ahlm
  • Melly

Ja tyvärr så kan nappen störa amningen. Det hände för mig med min äldsta dotter. Utav nappen så fick hon sämre sugteknik så att hon kunde inte amma lika efektivt så att brösten stimulerades sämre och min mjölkproduktion gick ner. Desutom så fick jag oxå såriga bröstvårtor på grund utav att hon tog sämre tag.

Sen så är det oxå risk att nappen gör så att bebisen ammar för lite och att mjölkproduktionen kan gå ner utav den orsaken. En del bebisar suger sig så nöjda och sömniga på nappen så att dom inte ammar tillräckligt mycket.

Om det är viktigt för dig att amma länge så skulle jag inte ge napp om jag var dig Amma fritt istället. Amning är inte bara mat utan att det är lika mycket närhet och trygghet för bebisarna. Om man ammar fritt så vet man att dom får både närheten och trygghetn som dom behöver och maten som dom behöver Och att mjölkproduktionen blir bra stimulerad.

Ju längre som det går mellan amningarna och ju mindre tid som en bebis suger på bröstet ju mindre mjölk blir det. Därför så är det bra att amma fritt så att mjölkproduktionen kan anpassas efter bebisens efterfrågan

• brallison

Det varjerar från bebis till bebis. Vår dotter fick napp från dag 2, när vi var kvar på BB - jag kunde inte amma henne för att hon sugit sönder mina bröstvårtor men hon hade ett enormt sugbehov, så hon fick napp. Nu helammar jag (hon är 3,5 månader) och det var aldrig nåt problem med amning pga napp - hon alltid hade bra grepp. Men det kan vara annorlunda hos andra, så det går inte att säga i förväg hur det ska gå.

• milli79

Jag märkte faktiskt på dottern att hon fick sämre sugteknik när hon ammade, inte samma grepp längre sen vi började med napp. Men ser ändå det som en fördel att hon tar napp & det har ändå funkat att amma.

• Dr Mupp

Ja generellt så ammar nappbarn mindre och kortare än barn utan napp.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • anju79

Mina barn har fått napp på bb pga stort sugbehov o jag har ammat båda utan problem.

• 80talist

Tack för svaren hittills! Varierande erfarenheter, och bara det faktum att det kan störa både hur bebisen greppar bröstet och mjölkproduktionen, gör att jag inte vill chansa. Har haft på känn att det skulle kunna vara nåt negativt med napp, även om det inte gäller varje bebis... 

• iconic

Har inte upplevt någon nackdel med napp med något av mina barn. Sonen var några veckor, nån månad kanske, innan vi provade napp för att jag som du var orolig att nappen skulle förstöra ngt innan dess. Det visade sig då att det inte var så lätt att lära honom ta napp. Jag tror inte han behärskade nappen förrän han var 4 mån. Tyckte det var superbra när han väl tog napp, eftersom han hade ett väldigt stort sugbehov och använde mig som napp annars. Hade gott om mjölk och hans grepp om bröstet ändrades inte när han började ta napp. Lilltjejen som föddes nu i januari fick napp redan efter ett par dagar då vi sett att amningen fungerade. Hon tar fortfarande lika bra grepp och mjölk finns det gott om. Jag ammar fritt, det är skillnad på vilka signaler hon ger när hon nöjer sig med nappen och när hon är hungrig eller vill "mystutta" vid bröstet.

Svar på tråden Påverkar napp amningen?