• Anonym (gnällspik :-()

vad gör man -fel på ett golv.....HJÄLP mig!

har ett bekymmer...Ogillar att klaga o vara gnällig o så men:
    Vi köpte ett laminatgolv o la in just före jul.det är fint,o var ett "dyrt" golv. o ska vara en bra fabrikör... alloc domestic. 260kr/m2 Så till köket blev det ca 10400kr.
    Inte helt billigt......O det är fint så på det viset är vi nöjda MEN.varje skarv syns!?
    Min man la in det o han är snickare i utbildning o kan sånt där. O har gjort efter konstens alla regler.han är noga!
    Men,varje planka ser ut att vara lite svajig...man ser som sagt alla skarvar. Dessutom var ett par plankor trasiga ,men de behövde vi inte använda det var plankor så det blev över ett par stycken-MEN om det hade varit precis,då hade vi ju inte kunnat använda de?
    Alltså-vad gör man??
    Vi vill ju så klart INTE lägga in ett nytt golv-bära ut alla möbler igen o allt jobb.
    Dock skulle jag vilja ha reducerat pris-vad säjer man till butiken??
    Vi fick räkningen idag ,kan jag tillägga...
    (min man säjer att DE kommer att hävda att underlaget var fel på eller nåt....han ogillar också att göra sig "ovän")

Råd på vad vi ska ta oss till 10400 kr för nåt som inte är helt bra??

• Svar på tråden vad gör man -fel på ett golv.....HJÄLP mig!
  • Cornellia

Det är ju lite korkat att fortsätta lägga golvet om skarvarna syns, och sen börja gnälla om det 2 månader senare.

Ni måste juh ha upptäckt det medans ni la det?

• Polly S

var det inte underlaget det var fel på då, om det var så på varje bit?
    varför fortsatte han lägga det?

• Shasti

Vad är det för mönster? Det kanske är gjort så att det ska synas?

• Anonym (Brädlappen)

Jag har lagt många golv. Är inte professionell men har nog lagt 20 trä och klickgolv vid det här laget. Det ska inte vara skarvar i, så jag tror att din sambo har gjort något fel.

Har inte det där golvet någon speciell "låsanordning" som gör att det ska klicka i ordentligt? Om jag inte minns fel så ska det vara omöjligt att få skarvar med det golvet. Hur såg brädorna ut?

Jag tycker nog ni ska kontakta firman där ni köpte golvet och prata med dem i alla fall, för de kan nog peka ut var felet ligger. Om det är ni som gjort fel, finns ju inget att göra, men om det är något fel på "spåren" i brädorna så kan ni ju få pengarna tillbaka.

Om ni måste lägga om golvet, ta in en golvläggare (som ni kan göra ROT-avdrag för) då brukar man få försäkring också.

nja,men det syntes ju inte då!! o golvet är ju så det rörs så han antog att det skulle gå till sig ..de ändrar ju vid olika fuktighet o så. Dessutom var det så mörkt i vintras-Nu först här i norrbotten då solen visar sig så ser man skarvarna.......
    Ja,vad är det för mönster? lite flammigt,heter "lönn".

• MajaVira

Lät ni förpackningarna ligga i rumstemperatur i ett antal dygn innan ni lade golvet? Det brukar stå i de flesta instruktioner, om man inte följer det kan man få problem med skarvar etc. Ett annat problem är om man har väldigt varmt inomhus, min mamma la in ett klickgolv i hela sin lägenhet och efter några veckor såg det inte snyggt ut... Då hade hon haft 25-27 grader i lägenheten och golvet torkade och krympte pga detta.

• Anonym (Brädlappen)
    Shasti skrev 2011-02-24 16:10:18 följande:
    Vad är det för mönster? Det kanske är gjort så att det ska synas?
    Ja, det finns ju golv som har skarvar som ska synas. Men gap mellan brädorna ska det inte vara på klickgolv.
    Anonym (Brädlappen) skrev 2011-02-24 16:11:55 följande:
    Jag har lagt många golv. Är inte professionell men har nog lagt 20 trä och klickgolv vid det här laget. Det ska inte vara skarvar i, så jag tror att din sambo har gjort något fel.

Har inte det där golvet någon speciell "låsanordning" som gör att det ska klicka i ordentligt? Om jag inte minns fel så ska det vara omöjligt att få skarvar med det golvet. Hur såg brädorna ut?

Jag tycker nog ni ska kontakta firman där ni köpte golvet och prata med dem i alla fall, för de kan nog peka ut var felet ligger. Om det är ni som gjort fel, finns ju inget att göra, men om det är något fel på "spåren" i brädorna så kan ni ju få pengarna tillbaka.

Om ni måste lägga om golvet, ta in en golvläggare (som ni kan göra ROT-avdrag för) då brukar man få försäkring också.
    ja,nog klickade de ju i,men det är ju där som skarven syns.kortsidan på brädan ser ut lite som en skateboardramp...lite konkav eller vad det heter. O han hade en grej som han slog i varje bräda,på nåt vis....en speciell för att inte skada.
    svårt att förklara....
  • Anonym (Brädlappen)
    Anonym (gnällspik ) skrev 2011-02-24 16:13:06 följande:
    nja,men det syntes ju inte då!! o golvet är ju så det rörs så han antog att det skulle gå till sig ..de ändrar ju vid olika fuktighet o så. Dessutom var det så mörkt i vintras-Nu först här i norrbotten då solen visar sig så ser man skarvarna.......
    Jag tror att problemet är att golvet har krympt när det är kallt och till sommaren kommer det att expandera och fylla igen luckorna igen. Jag lade ett valnötsgolv i ett hus för ett par år sedan. Huset vedeldades och när det blev varmt så lät det som pistolskott när man gick på golvet och när det var kallt så såg man springor. Men nu 2 år senare så har golvet lugnat ner sig och ser jättefint ut.

Det är det som är det fina med trägolv, att det är ett levande material.
  • Anonym
    Anonym (gnällspik ) skrev 2011-02-24 16:13:06 följande:
    Hur ser underlaget ut? Är det rakt? Är det slätt? Kan det vara så att ni inte tryckt till bitarna ordentligt så att de lossnat lite?

nä,det är inte ett sånt där det ska vara en tydlig skarv liksom...såna finns ju ,detta ska vara ett slätt golv. Jodå det fick ligga inne först-o vi har väl ca 22 grader inna gissar jag.....
    det är inget gap mellan brädorna-det är bara så att det ser ut att "gå upp" lite vid varje brädskarv...
    han har lagt in massa golv med förr-dessutom billigt från rusta o det ser mycket bättre ut!! o det hade vi trott skulle vara ett "skitgolv"...

• Anonym (Brädlappen)
    Anonym (gnällspik ) skrev 2011-02-24 16:20:00 följande:
    nä,det är inte ett sånt där det ska vara en tydlig skarv liksom...såna finns ju ,detta ska vara ett slätt golv. Jodå det fick ligga inne först-o vi har väl ca 22 grader inna gissar jag.....
    det är inget gap mellan brädorna-det är bara så att det ser ut att "gå upp" lite vid varje brädskarv...
    han har lagt in massa golv med förr-dessutom billigt från rusta o det ser mycket bättre ut!! o det hade vi trott skulle vara ett "skitgolv"...
    Kan du inte ta en bild och posta? Vore intressant att se hur det ser ut. Det låter ju som brädorna har pressats hårt mot varandra om de ändrat form. Men så behöver det ju inte vara.

nä,det är inte en skarv som i en glepa-det är att skarvkanten syns bara.
    iså fall är golvet för stort nu,för det ser ut at t"stå upp" i skarven...

Anonym (Brädlappen) skrev 2011-02-24 16:22:07 följande:
    Kan du inte ta en bild och posta? Vore intressant att se hur det ser ut. Det låter ju som brädorna har pressats hårt mot varandra om de ändrat form. Men så behöver det ju inte vara.
    ja-typ så!! åh vad det var svårt att förklara!! Dessvärre KAN jag inte lägga ut bilder...så ,nä tyvärr.
    fast vaddå? man måste ju klicka i de-o för hårt kan jag aldrig tro att han gjort.
    men typ så,som du sa,kan jag tänka mig att det skulle bli.
    men återigen-han kan ju det där o har lagt flera golv förr...han skulle veta det.
  • Anonym (Brädlappen)
    Anonym (gnällspik ) skrev 2011-02-24 16:23:04 följande:
    nä,det är inte en skarv som i en glepa-det är att skarvkanten syns bara.
    iså fall är golvet för stort nu,för det ser ut at t"stå upp" i skarven...
    Ja, då kan det ju vara. Har ni väldigt varmt i huset nu?
  • Anonym (Brädlappen)
    Anonym (gnällspik ) skrev 2011-02-24 16:25:12 följande:
    ja-typ så!! åh vad det var svårt att förklara!! Dessvärre KAN jag inte lägga ut bilder...så ,nä tyvärr.
    fast vaddå? man måste ju klicka i de-o för hårt kan jag aldrig tro att han gjort.
    men typ så,som du sa,kan jag tänka mig att det skulle bli.
    men återigen-han kan ju det där o har lagt flera golv förr...han skulle veta det.
    Men det kan ju vara så att golvet har expanderat och ni inte lämnat tillräckligt med rum i kanterna, därför pressas golvet ihop och skarvarna står upp.

För att lägga upp bilder så klickar du bara på "Lägg till bild" under rutan där du skriver inlägget.

fast han har lämnat plats i alla ändar........det vet jag...

22 grader har vi väl som oftast...ganska jämn temperatur,blir inte mycket kallare eller mycket varmare liksom...oftas t21-22.

Svar på tråden vad gör man -fel på ett golv.....HJÄLP mig!