Pilonidialcysta, någon här som haft?
Finns risk att jag har sånt, ska röntgas och så ska en läkare undersöka mig. Bara undrar om någon här inne haft detta och dels vad för symtom ni fick men också hur det löstes för er?
Finns risk att jag har sånt, ska röntgas och så ska en läkare undersöka mig. Bara undrar om någon här inne haft detta och dels vad för symtom ni fick men också hur det löstes för er?
Nej, men jag har haft patienter med det. Många säger dock sakraldermoid om fenomenet... Men pilonidalcysta är ju vad det heter...
Jag har haft det innan flera gånger. Det ömmade och blev en stor bula full med var. Fick åka in och tömma den, usch. Jag har opererats två gånger.
Första gången tog de inte så mycket och sydde igen såret. Det stramade rätt så rejält efteråt och gjorde ont.
Andra gången tog de bort rejält, och då menar jag att de gröpte ur ända till svanskotan och det blev en grop som var cirka 10x10 cm när jag låg ner. Det tog sex månader att läka men läkte ihop mycket bra, inga problem alls. Jag har sedan inte haft problem med cystan, ibland kan det kännas lite ömt men läcka lite. Jag är glad att ha kommit bort från problemet som var jättejobbigt.
Jag skulle helt klart rekommendera att de tog rejält när de ändå håller på och att man låter såret vara öppet och självläka inifrån.
Min son har haft det. Han opererades i oktober och det har inte läkt helt ännu, det är dock väldigt lite kvar nu.
Han hade också ett stort sår som fick läka inifrån. Fast det var så stort hade han inte speciellt ont. Han var tillbaka i skolan efter en vecka och tränade igen efter 3 veckor.
Innan operationen hade han först en knöl med var som sprack. Sedan bildades det fistelgångar som tömde den.
Varför ska du röntgas? Det trodde jag inte att man gjorde i samband med pilonidalcystor, det sitter ju så ytligt.