• robban910903

Chow Chow trots allergi???

Jag är allergisk men skulle så gärna vilja ha en chow chow. Men vet inte hur det skulle gå. Är inte så jätte allergisk. Jag undrar om någon utav er har erfarenhet kring detta????

• Svar på tråden Chow Chow trots allergi???
  • hmcc

Vissa allergiker tål vissa raser bättre eller sämre och enda sättet att få reda på det är att umgås mycket med rasen.

• MammaTillDomFinaste

har du haft hund förut? för man kan ju dessutom ha olika allergier. Mitt ex tex, dom har aldrig haft hund, för han var allergisk. Men vi upptäckte att han alltid blev täppt i näsan å ögonen rann dom första dagarna, sen tålde han  den hunden. Så var de med alla, mina 4 blev de så, nu har han 3 egna plus umgås med massor av folk med hundar, han blir alltid likadan när han träffar en ny hund, sen väljer sej hans kropp. Det är så olika allt sådant, så man får testa sej fram helt enkelt! hitta en uppföadre och åk å hälsa på flera gånger. 

• Deela

Håller med de andra!
    Åk och hälsa på hos en uppfödare.

Är det din första hund i så fall?
    Chow chow är ju en liten speciell ras, vet själv då jag har en, att de kan vara lite "svåra" och speciellt då för någon som aldrig haft en hund över huvudtaget.

Lycka till!

• dezibel

Umgås med rasen mycket och långa stunder. Många kennlar som har många avelsdjur lider tidsbrist och skulle säkert mer än gärna "låna" ut en hund till dig för promenader & annan aktivering så du verkligen hinner gosa in dig och se hur du reagerar.
    Sen beror det ju på hur stort habegäret är för är det tillräckligt stort står man ut med rinnande,kliande ögon mm och daglig medicinering eller kostar på sig sensibilitetssprutor Flört

• Pussakaninen

Du kan ju kontakta en uppfödare och "låna" en utav deras hundar i en vecka eller liknande.

• Uncia

Försök som andra säger att åk och hälsa på nån kennel och även på utställningar för att se om du känner av något. vet jag inte vart du bor, men i sommar är rasspecialen i vänersborg och då kommer det många.
    sen finns ju rasen i både långhår och korthår. men köp absolut inte hem nån valp förrän du säkert testat, blir annars både tråkigt för dig och hunden om det inte går.

har själv 2st hemma, underbar ras på många sätt, men inte en ras som passar alla.

Svar på tråden Chow Chow trots allergi???