• JoiPoi

Barn som kastar mat på golvet JÄMT!!!!!!!!!!

Jag har en son som är ett år (på måndag), han kastar precis all mat på golvet Why?
    Dottern gjorde aldrig så.

Även fast han är hungrig så åker varannan tugga ner på golvet...
    Vad skjutton gör man?
    Han äter själv för vägrar bli matad.

• Svar på tråden Barn som kastar mat på golvet JÄMT!!!!!!!!!!
  • luckyme83

jag har tyvärr inget bra svar..ville bara säga att så gör sonen min oxå..
    men han gör det för att hunden och katterna ligger under stolen ibland och väntar på att han ska "tappa" något...

• MammaMiia03

Min pojke gjorde det ett tag för att se vad min reaktion blev... Då sa jag bara ifrån att han inte fick göra så och sedan visade jag honom något annat spännande... ex. bilder i en bok eller något... Då glömde han bort att han skulle kasta mat på golvet...

• JoiPoi

Ja oftast söker han ju ögonkontakt när han kastar och storasyster skrattade till en början men det gör hon inte längre...
    Hmmm kankse ska testa att avleda med någonting annat...

• FinastE2010

Min son gör likadant och han är också 1 år. Han vägrar ofta att bli matad, om det inte är burkmat men skriker titt som tätt även då, han gjorde det inte förut så fattar inte riktigt varför. SEn när han ska äta själv kastar han det mesta på golvet trots att han är hungrig. Måltiderna lir sådär lagom jobbiga. ;) Så jag har inte heller riktigt koll på när han fatiskt är mätt för ibland kan han kasta mat o knipa igen med munnen o man tror han är mätt, men sen är han hungrig iaf. gah!

• Lillael

Så har vi det också. Tjejen är 1,5 år och kastar fortfarande maten på golvet. Hon har alltid gjort så och jag vet inte varför?! De senaste månaderna märker vi att hon testar hur vi reagerar och att hon kastar mer när hon inte tycker om maten eller börjar bli mätt. Men varje gång hon slänger på golvet säger vi "stoppa maten i munnen istället" eller om vi märker att hon börjar bli mätt så säger vi "är du mätt lägger du maten på bordet."  Och hör och häpna, hon börjar göra som vi säger Solig 

• slangbella

Vet inte varför de gör det. Kanske för att det är roligt när de får en reaktion från mamma? Min son gjorde också så, men det gick rätt snabbt över.

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • JoiPoi

Fast nu reagerar jag inte över det utan säger att han ska stoppa i munnen, funkar ibland

Skönt att det finns likasinnade

• FinastE2010
    JoiPoi skrev 2011-02-26 11:18:36 följande:
    Fast nu reagerar jag inte över det utan säger att han ska stoppa i munnen, funkar ibland

Skönt att det finns likasinnade
    Haha, brukar säga samma sak o det funkar ju faktiskt ibland. Man ser hur han böjer sig utåt med armen och liksom "ska jag kasta?"  ;) Så tittar jag på honom o säger "nej stoppa den i munnen"
Svar på tråden Barn som kastar mat på golvet JÄMT!!!!!!!!!!