• ett glas chardonnay

Intjänad/ Ny semester

Hej!
    Om man förra året har tagit ut 30 semsterdagar som var sparade, äter det då på förra årets nya semesterdagar? Jag tänker som så att de borde jag ju få ändå, de året som jag sparade dem jobbade jag ju istället liksom... Blev så förbluffad, fick lönespec idag och då har jag tio minusdagar i semster iår och har bara haft 5 dagar i januari...
    Tacksam om någon vet hur det funkar :)

• Svar på tråden Intjänad/ Ny semester
  • jassikan

Låter lite lurigt med minus 10 dagar.
    Att ta ut sparade dagar borde inte kunna påverka den semester du håller på att tjäna in, de finns ju egentligen inte tillgängliga/uttagbara förrän det nya semesteråret börjar.

Att spara 30 dagar låter mycket. De flesta arbetsgivare tillåter inte att man sparar så många dagar, kan även vara reglerat i ett kollektivavtal.
    Du har inte fått vissa sparade dagar utbetalade redan?

Vad stod det innan du tog ut de 30 semesterdagarna?
    Hur löper ert semesterår?

• Cia o krabaten

Hos oss funkar dte såhär, vet inte om det gäller alla företag dock:

Först MÅSTE man ta ut årets dagar INNAN man får gå på sina sparade dagar.
    Sen får man spara max 5 dagar/år i max 5år, så på min lönespec står det tex: 6 dagar kvar i år, År 5: 1 År 4: 3  År 3: 5 År 2: 1  År 1: 2  och dessa sparade får jag börja ta när jag får 0 på årets.
    Semesteråret bryts sista mars för oss så om jag inte tar ngn mer semester innan dess så kommer det sparas 5 dagar för i år, 1 betalas ut. Lika med den 1 dag jag har från År 5 betalas ut i pengar den också. 

• biologic

Jag har 8 obetalda semesterdagar som ej är uttagna för 2010-2011. Vad händer då i slutet av mars? Jag kommer få 30 betalda dagar då och 0 obetalda. Men sparas de obetalda från detta året?

• chrissepisse
    biologic skrev 2011-02-25 16:23:52 följande:
    Jag har 8 obetalda semesterdagar som ej är uttagna för 2010-2011. Vad händer då i slutet av mars? Jag kommer få 30 betalda dagar då och 0 obetalda. Men sparas de obetalda från detta året?
    Nej, det är bara betalda semesterdagar som sparas.
  • biologic
    chrissepisse skrev 2011-02-25 16:28:32 följande:
    Nej, det är bara betalda semesterdagar som sparas.
    Ok, tackar. :)
Svar på tråden Intjänad/ Ny semester