• Ann11

3,5 år, ständiga trosbyten

Min dotter har varit torr (dagtid) i ett halvår.Men för c:a 2-3 månader sedan har hon börjat krångla. Hon kan mycket väl gå på pottan men hon går inte förrän hon är så kissnödig så att hon inte klarar att hålla sig , dock hamnar det mesta i pottan hon går alltid dit men för sent. Det blir alltså ett ständigt bytande av blöta trosor och ibland byxor. Vi påpekar på alla möjliga olika sätt att hon borde gå och kissa, frågar om hon är kissnödig, sägar "nu går vi och kissar" osv men hon säger bara att hon inte vill trots att hon står och viker sig dubbel. Och man vill inte fastna i någon negativ spiral så vi tvingar henne aldrig.

Vi börjar bli ganska trötta på detta, har försökt periodvis att: tjata, inte säga något alls, fråga osv men det spelar ingen roll, hon vill inte.

Det enda som fungerar är när man har en rutin t ex att gå innan man åker iväg med bilen någonstans, då går hon. På dagis går det också bra för där går alla alltid innan utgång eller innan maten. Men jag vill inte styra upp hela dagen med bestämda pott-tider, hon borde ju kunna känna efter själv? Dessutom har det gått bra tidigare så vad är problemet?

Är det någon som har något tips?

• Svar på tråden 3,5 år, ständiga trosbyten
  • Flickan och kråkan

Är i samma sits här. Vår äldsta är 3 år + 2 månader. Han har varit dagtorr sedan september.....sedan jul ungefär så har vi haft det som er. Går bättre på förskolan, men ofta är det ett eller två par kalsonger hem därifrån också. Inte mycket i dem, en liten skvätt bara. De säger at han säger till, men för sent. Hemma känns det som om det är kalsongbyte varje gång vid toalettbesök. Vi ser att han är kissnödig men vill inte och säger att han inte är kissnödig, fast han står och hoppar, kniper etc.

Kändes lustigt att läsa din TS....för det kändes som en exakt kopia av hur vi har det.....kanske normalt då

• Ann11

Skönt att höra att det finns fler som min dotter, ingen som har tips till oss? Bara att vänta ut denna fas kanske?

Svar på tråden 3,5 år, ständiga trosbyten