• Eisa

Hur byter man ett bilbatteri?

Jag gissar:

Man tar bort minus"polen" först, sen plus?
    Man lossar nån bygel? (ser väl lite olika ut på olika bilar)
    Man är stark som ett jävla as och lyfter batteriet rakt upp?
    Man sätter ner det nya batteriet
    Man sätter fast det igen
    Man kopplar på plus först och sen minus

Man ber till gud att bilen fungerar.

Gör man så?

• Svar på tråden Hur byter man ett bilbatteri?
  • Rabarbapuppa

Lossa minus/jord kabeln från batteriet.
    Lossa Plus-kabeln (oftast röd till kulören)

Lossar eventuell bygel eller fäst-bricka som håller batteriet mot sitt underlag.

Lyft rakt upp. Om man anser att 15-20 kilo behöver styrkan av ett as, så okej, men annars bör en normalbyggd människa klara det.

Luta eller vält inte batteriet.

Sen försiktigt i med det nya, och montera i omvänd ordning. Kom ihåg att inte dra muttrarna till kabelskorna för hårt - batteriets poler är av bly som är en mjuk metall, förstör dem inte genom att dra för hårt.

Och som med precis allting annat här i världen så har gud ingenting med det hela att göra. Gör du rätt så funkar det.

• Eisa

Tack för svar!

Två frågor:
    1. Varför heter det minus/jord? (vaddå jord?)
    2. Vad är kabelskor?

En fråga till: bygel eller fästbricka, brukar de vara svåra att komma åt? Sitter de liksom under?

• Eisa

och så är det ju frätande så man ska inte gå och krama batteriet efteråt ifall det läcker

• Rabarbapuppa

Hej igen,

Ett batteris två poler brukar kallas plus och minus.
    Plus för att det är polen där den lagrade energin kan hämtas och minus för att energin måste ha nånstans att ta vägen. Det är som Yin och Yang vet du, de måste mötas. En spänning (12 volt på bilar) kan bara uppstå mellan två poler, plus och minus.

I en elektrisk krets kan ingen ström flyta om inte det finns en "jordpunkt". Jord kan vara antingen minuspolen (som på batteriet) eller nån annanstans som inte leder strömmen vidare. Jord i en bil kan t.ex. vara någonstans i karossen eller i bilens chassie. Om du tittar på kabeln som sitter på batteriets minuspol, så ska du se att den i sin andra ände ansluter till en jordpunkt. Det är ofta nånstans i växellådan eller liknande. (Hur bra du kan se detta beror på hur gammal eller ny bilen är, många nya bilar har så trånga motorrum att det kan vara svårt att se)

Kabelsko är egentligen bara ett samlingsnamn för en metallisk fästpunkt i änden på en elkabel. Du kan ju inte linda kabeln som en liten rosett runt batteripolen, utan istället sitter det en vettig fästpunkt, som du kan trä över batteripolen och sedan skruva fast så den sitter säkert. En kabelsko helt enkelt. Den kan heta "batteripolsanslutning" eller nåt annat, det spelar inte så stor roll. Kabelsko är samlingsnamnet. I mindre kretsar med lägre strömmar kan kabelskorna vara mindre och vara ev den typen att man klickar fast dem, eller som en hona som möter en hane.

Hur batteriet är fäst i sin position kan skilja väldigt mycket från modell till modell. Ofta har ett bilbatteri en liten utstickande kant i botten, i plasten. I en av mina bilar så sitter ett fästbleck så att det kniper om denna plastkant och samtidigt är skruvad i den bricka som batteriet står på. Någon annan modell kan t.ex. ha en bygel som sitter över betteriet men som fästs i nederdel på vardera sidan om bygeln. Det kan variera. Titta efter hur det verkar se ut på din bil.

Nej, normalt skall inte ett batteri - oavsett om det är uttjänt eller nytt - läcka. I så fall är det skadat p.g.a yttre våld så att plasthöljet har spruckit. Så är nog inte läget för dig va? Naturligtvis kan du skruva på skruvlocken på batteriets celler och se till att de sitter åtdragna, men om man bara bär normalt och försiktigt så ska det inte läcka härifrån heller. Men det är sant att batterisyra är frätande. Mycket farligt för huden. Jag har hållt på med bilar på hobbynivå i många år och jag har aldrig råkat ut för ett så trasigt batteri att det skulle läcka.

• Eisa

Tack, jag går ut och byter nu.

• Eisa

Det gick åt helvete.

Skruven som håller fast plattan som håller fast batteriet hade rostat fast. Jag sprutade RIKLIGT med 5-56 ig¨r så vi får se om skruvjäveln ruckar på sig idag.

• Cloudy
    Eisa skrev 2011-02-26 08:52:31 följande:
    Det gick åt helvete.

Skruven som håller fast plattan som håller fast batteriet hade rostat fast. Jag sprutade RIKLIGT med 5-56 ig¨r så vi får se om skruvjäveln ruckar på sig idag.
    Fan så jobbigt.
  • Eisa

Nej den ruckade inte på sig idag heller. Skit.

• Eisa

Ringde efter en killkompis som fick upp skruvjäveln utan större problem

Så nu har jag ett nytt batteri

Svar på tråden Hur byter man ett bilbatteri?