• Hannah Graaf

    Vid vilken ålder ska barn börja förskolan

    Många är åsikterna om när det är ok att låta ett barn börja på förskolan. Min dotter var 1,5 år när hon började i förskolan och på min blogg fick jag kommentarer från kvinnor som tyckte jag var en dålig mamma. Minst fyra år skulle tydligen barnet vara. Jag älskar att vara mamma och jag älskar att vara med mina barn men för mig handlar det om flera saker. Nummer ett så har jag inte privatekonomin att vara hemma i fyra år. Nummer två så tror jag att min dotter utvecklar en större social kompetens genom att få leka med andra barn. Hon får lära sig att dela med sig av leksaker, att inte alltid kunna springa till mamma för minsta sak och för att förbereda henne för livet där man inte alltid kan bestämma allt själv. Jag tror att om hon bara umgås med mig hela dagarna så skulle hon ha riktigt tråkigt. När vi är tillsammans har vi det underbart men jag står fast vid att jag gör henne en björntjänst om hon får gå vid min kjol (ett uttryck så häng inte upp er vid klädseln ) och alltid få all uppmärksamhet fram till fyra års ålder. Jag vill hjälpa min dotter att bli en självständig flicka som lär sig att agera med andra och verka i en grupp. Och i en grupp kan man inte alltid få bestämma vilket hon lätt får när det bara är hon och jag. Sedan är det den privatekonomiska sidan. Vi är en familj på fem personer och för att kunna betala hyra, el, bil och allt annat en familj behöver så räcker det inte med en lön. Dessutom vill jag också känna att jag bidrar till familjens inkomster och få utlopp för mina kreativa sidor som kan vara svårt när man är hemma. Det bästa av allt är att Liv älskar förskolan. Hon springer till sina vänner och börjar leka med en gång när jag lämnar. Mina pojkar började också på förskolan vi 1,5 års ålder och de är två trygga pojkar. Är det verkligen så fel att låta ett barn börja förskolan vid en tidig ålder? 

  • Svar på tråden Vid vilken ålder ska barn börja förskolan
  • Forumvärd

    Jag har aldrig känt att jag varit en dålig mamma som låtit barnen vara på förskola eller dagis som det hette när de var små
    Mina började när de var runt ett och ett halft år med undantag för vår yngsta som faktiskt började redan vid ett års ålder.
    Barnen trivdes och vi hade förmånen att ha tillgång till väldigt bra förskola så det var små grupper och bra med personal.
    Jag tror att det var svårare för oss föräldrar att separera från barnen än det var för dem. De trivdes och var trygga.


  • Snobbas

    Hej!

    Håller fullständigt med dig Hannah. Precis samma sak gäller för mig och min dotter som nu är 20 månader. Hon började på dagis då hon var 15 månader och jag tyckte hon "behövde" det. Min sambo, som var ledig med henne på slutet, hade svårt att hålla henne stimulerad precis hela dagen då det finns andra måsten än att bara leka. Och jösses vad skönt det var att få två riktiga inkomster igen!
    Nu har min lilla gått på dagis 5 månader och har aldrig varit ledsen vid varken hämtning eller lämning en enda gång. Hon pratar glatt om sin bästis på dagis och har blivit en riktig tuff liten tjej :)
    Så alla dessa påhopp, där man rackar ner på föräldrar som lämnar sina barn på dagis tidigt och menar att det på något sätt förstör barnen, har jag försökt borsta av mig, för jag tycker inte det gäller mig eller mitt barn. Vi ska vara glada i Sverige att vi kan ha våra barn hemma så länge som ett år, det hör inte till vanligheten. Och det skulle då betyda att alla barn ialla länder som lämnas bort tidigare än så skulle ha anknytningsproblem..?

  • jennysc

    Man är absolut ingen dålig mamma bara för att man lämnar sina barn på dagis vid tidig ålder! Men visst är det jobbigt att de redan så små ska behöva vara ensama med människor de egentligen inte känner från första början. Jag var så ledsen med mina två när jag gick därifrån i början.Men de lär sig vara självständiga och vågar mer vid tidig ålder vilket är bra. Jag önskar jag kunde vara hemma med mina barn i 4 år, men detsamma här. Ekonomin tillåter inte så då måste man. Men det är inget fel med det. KRAM

  • MalinEddie

    Mina barn började när de var 21/2 år och 22 månader. Det gick väldigt bra båda gångerna. De älskar sin förskola och vi är otroligt nöjda med pedagoger och verksamhet.
    De som har barnen hemma tills de är 4 år fixar förhoppningsvis det sociala på andra sätt.

  • oOoEoOo
    Hej!

    Mina barn är ganska så blyga av sig och hur mycket jag än skulle vilja ha dom hemma med mig hela dagarna, så skulle jag känna mig dum för att dom inte fick träffa andra barn och fröknarna. För mina barn är det jättenyttigt! På dagis får dom pyssla, rita, sjunga, dansa, äta med varandra, gå promenader/picknick och ha gruppaktiviteter. Ser inget dåligt i det! Dom fick börja på dagis när mina mammadagar va slut.

    Jag är mammaledig nu med en 3 månader gammal pojke. Och när han blir över året så kommer han också få börja på dagis. Många tycker det är dåligt att ha syskonen på dagis när man är mammaledig. Men som jag nämnde i början av inlägget så är det bara nyttigt för mina barn att få vara bland sina kompisar på dagis. Dom tar inte 1 års paus från dagis för att jag är mammaledig från jobbet, det skulle bli för långt uppehåll för dom.

    Fast jag har dock medvetet valt ett mindre dagis med färre barn för det känns bättre :)
  • AngelicaL85

    4 år!?! Min sonj började när han var 1år. Absolut för tidigt, men alla har tyvärr inte ekonomi till att välja. :( 
    Även om jag skulle ha väntat om jag hade kunnat, så har detta gynnat honom positivt. Han är väldigt social och tar för sig av livet. Nu är jag hemma med nr 2 så vi får se när han får börja. Nu vill jag va hemma längre, men inte för länge då jag tror det hämmar dom mycket socialt.

    Men sen får man inte glömma att alla barn är olika och har olika behov. Lyssna på barnet istället på vad omgivningen tycker. Folk tycker så mycket konstigt.  DrömmerGlad

  • Veladis

    Jag tycker definitivt inte att det är fel. Sen är barn olika...
    Jag är förskollärare och mamma till två som börjat vid 12 respektive 15 månaders ålder. Jag har skolat in massor av småpraliner också. De minsta tycker ofta att förskolan är spännande och rolig, nästan som ett eget tivoli. Även om man förstås saknar sina föräldrar också ibland. Dock tycker jag att kan man välja, så är det skönt om de minsta slipper gå så långa/många dagar. 50 timmar i veckan blir jobbigt när man är ett år. Men har man inget val så har man, och då får man se det positiva iförskolevistelsen

  • 82sjo

    Min äldsta började på förskola när hon va 14 månader, va alldeles för tidigt så det gör jag aldrig om.
    Hon skrek de första tre veckorna oavbrutet (nästan)
    Och de första sex månaderna grinade hon svårt när jag lämnade henne, tog en bra stund innan hon lugnade sig och kunde sen grina lite då och då under dagarna.
    Första gången det gick att lämna henne utan att hon grät va hon över 4 år.

    Andra dottern började när hon va 1 år & 9 månader. Hon vinkade första dagen på inskolningen och sprang in och lekte. Och så har det nästan varit varje dag. Superskönt!:)

    Nu är jag hemma med trean, han är nu 4½ mån och det är tänkt att han ska få vara hemma till ca 1 år & 10 mån ev längre.

    tycker själv att barn inte ska börja innan 18 mån, de får inte ut så mycket av att vara på en förskola innan dess.
    Men självklart är det upp till var och en. Både vad ens barn behöver och ekonomi.

    Själv lever jag supersnålt för att kunna vara hemma länge

  • Smulan87

    När min son var född så täntke jag att jag vill vara hemma minst 2-3 år, men sedan så skolade jag in honom när han var 14 månader, och märkte att han verkligen trivdes kanonbra! Och han älskar att umgås med andra barn, så jag kände att jag inte ville beröva honom det, han är idag verkligen ett riktigt dagisbarn! =) Han passar bra in där! =) Alla barn är olika, endel barn är ju superkänsliga och grinar för allt, vet inte om det kanske har med uppfostran att göra, eller om barnen i sig är lugna/vilda/galna/rädda/mesiga av sig =P

  • gnuttenn

    Min dotter kommer att få börja på dagis när hon är 15 månader, och tror det kommer gå jätte bra.. Tror att barn behöver gå på dagis som du skriver i Ts, där träffar de andra barn, lär sig samspel och utvecklas!

Svar på tråden Vid vilken ålder ska barn börja förskolan