• Joico

bygga: inredningsstege? inomhusstege?

Jag tänkte bygga en såndär stege, som är så modernt att ha jag vet inte vad de kallas... inredningsstege? inomhusstege? Det ska inte vara en sån med hyllplan så ingen hyllstege, utan vanliga "pinnsteg".
    Dom stegarna är så dyra att köpa så jag bygger en själv, som sagt. Tänkte köpa läkt, blir de bra?

Men jag funderade på - hur lång ska den vara? Hur många steg? Hur får man den att stå stadigt på golvet utan att hasa ner och lägga sig platt på golvet? Gummitassar?

• Svar på tråden bygga: inredningsstege? inomhusstege?
  • Therese25

Vad menar du att du ska använda stegen till? Ska du ha att hänga tex handdukar eller ställa saker på?

Själv har jag gjort en stege med avsågade grenar från trädgården (skogen går ju oxå). Betsade dem mörka och sedan målade jag dem slarvigt vitt för att få en "shabby-look".
    Men det kanske inte är det alls du är ute efter?

• Joico

Den ska stå bredvid sängen.. ska hänga/lägga kläderna på den.

Jodå, det är nåt sånt jag är ute efter. Fast lite "stelare", om man säger så. Jag tycker det är skitsnyggt att göra som du gjort (om det nu är som jag förställt mig ) men det passar inte riktigt in här.
    Hur lång är din? Hur många "steg"? Hur bred?

• mammaNena

det ä väll bara att åka och köpa 2 st plankor + några meter rundstav, om du nu ville ha runda pinnar! Ett borr som passar pinnarna. och bets alt färg om du vill ha den i någon speciell färg. lätt som en pannkaka! det är bara att man ska ha plats, tid och ork.

• Joico
    mammaNena skrev 2011-02-26 21:32:21 följande:
    det ä väll bara att åka och köpa 2 st plankor + några meter rundstav, om du nu ville ha runda pinnar! Ett borr som passar pinnarna. och bets alt färg om du vill ha den i någon speciell färg. lätt som en pannkaka! det är bara att man ska ha plats, tid och ork.
    Jag vet mycket väl hur jag ska göra. Det jag undrar står i trådstarten....
  • mammaNena

hur lång beror lite på hur högt du har i tak, tycker jag. vi har bara strax över 2 meter, då hade jag valt att kanske ha på max 1.50. men har man högre i takhöjd, iaf 2.40, tycker jag den kan vara lite högre, kanske 1.80 iaf.
    Hade nog haft en 30 cm i mellan.
    Finns ju en "anti halk tejp" på ikea, en med sanpapper på med klister på baksidan. det kanske funkar!?!

• Therese25
    Joico skrev 2011-02-26 21:30:01 följande:
    Den ska stå bredvid sängen.. ska hänga/lägga kläderna på den. Jodå, det är nåt sånt jag är ute efter. Fast lite "stelare", om man säger så. Jag tycker det är skitsnyggt att göra som du gjort (om det nu är som jag förställt mig ) men det passar inte riktigt in här.Hur lång är din? Hur många "steg"? Hur bred?

Med "stelare" menar du typ rakare former antar jag? Med pinnar blir det ju lite "krokigt" :) Jag har gjort min stege ca 240 cm hög med 4 "hyllplan". Jag hänger krukor och lyktor på min ute i trädgården, så jag är inte beroende av någon takhöjd. Jag rekommenderar att du tar en tumstock och provar dig fram. TÄNK PÅ att stegen står i lutning så den behöver vara längre än man tror. Jag gjorde min stege ca 60 cm bred längst ner och 30 längst upp, dvs den smalnar av mot toppen. Hoppas att du blivit något klokare :) Kanske du redan kommit igång?
Svar på tråden bygga: inredningsstege? inomhusstege?