• lillasötarara

Han trillade nerför trappan!

Idag trillade min tio månaders son nerför trappan.

Jag bärde honom då jag såg något jag blev arg på, tänkte skriva ett sms till min sambo och klaga. Släppte ner vår son utan en tanke på att grinden var uppe. Var så uppe i mitt sms då jag till slut ser i ögonvrån vart han befinner sig. Då tittar jag upp och ser honom precis vid trappan och hur han trillar nerför ned. Ser att han voltar runt en gång innan jag får tag i honom. Han började skrika direkt och var ledsen en stund. Jag har alrig känt en sådan ängslan oro förut som jag kände i denna stund. Jag var så ledsen. Sade bara förlåt till min son och försökte trösta honom.

Till slut lugnar han ner sig och blir som vanligt igen. Börjar leka med mig.
    Jag ringde 1177 och där sa de att jag inte behövde åka in, men att jag kan hålla koll om han blir slö eller kräks något under dagen.

Jag drog mig jättemycket för att berätta för min sambo. Kände och känner sådana skuldkänslor. var så rädd för att han skulle bli arg på mig och skuldbelägga mig ännu mer. Men jag sms om det till honom, vågade inte ringa. Han ringer upp och jag förklarar allt från början. Han blir tyst en lång stund och sedan säger han att han vet inte vad han ska säga med besviken röst. Jag blev så ledsen, är forfarande så ledsen.

Jag känner mig så fruktansvärd hemsk nu så usch. Det var ju en olycka. Till råga på allt hände det yttligare en olycka när sonen var fem månader, då han rillade nerför skötbordet. Var ingen fara då heller.

Att det hänt en del nu då jag har hand om honom så känns det så hemskt. Vad är jag för mamma som utsätter honom för två olyckor.

• Svar på tråden Han trillade nerför trappan!
  • Åssi

Det var ju en olycka och vad är det för pappa som får dig att känna sådan skuld?
    Nu hände det ju inget! Var glad för det och jag lovar att du aldrig kommer att glömma att stänga grinden igen!

• 071001

Det var en olycka ts. Såna händer och fler kommer att hända.  När Siri var kring 8 mån hände samma sak då hon blev släppt utan tillsyn (nämner inte vem, var och hur) och ramlade ner för en trappa. Hon landade på alla fyra och kom undan med blåmärken på kinden. Man bli rädd och lite arg, men det gick bra. Finns ingen anledning att skuldbelägga och gräma sig, bara att påminna sig själv om att inte glömma grinden.

• Suneboll

Inte för att vara krass...men det kommer fler....
    Så är det med barn, de trillar o slår sig o trillar i trappor o trillar ner från sängen o stolen o bordet som de klättrar upp på.
    Vår dotter har avrit en riktig klättrare o hon har trillat ner från allt möjligt, man kan inte skydda dem från allt, tyvärr.

Man får göra så gott man kan o se till att de inte gör alltför farliga saker. Din son kommer säkert att ha respekt för trappan nu om du säger att han ska gå försiktigt och faktiskt oxå göra det.

• Ts Mamma

Barn ramlar och slår sig - Mammor och pappor oxå för den delen är inte mer än mänskliga - alla kan brista i uppsyn av sina barn eller rättare sagt INGEN kan ha total koll på sina barn hela tiden, de kommer göra sig illa på ett eller annat sätt förr eller senare, det är en del av att vara barn det viktiga är att du är inte är en sämre Mamma för det!

• lillasötarara

Tack alla så mycket. Jag vet att det kommer hända fler olyckor. Och i vanliga fall när han slår sig, händer rätt ofta då han börjat ställa sig upp, så brukar jag inte ta åt mig. Men denna gång med grinden, då jag i vanliga fall brukar vara noga med det så känns det bara hemskt.

Nu grämer jag mig bara för vad hans pappa mer ska säga om det.

• Suneboll
    lillasötarara skrev 2011-02-25 10:30:04 följande:
    Tack alla så mycket. Jag vet att det kommer hända fler olyckor. Och i vanliga fall när han slår sig, händer rätt ofta då han börjat ställa sig upp, så brukar jag inte ta åt mig. Men denna gång med grinden, då jag i vanliga fall brukar vara noga med det så känns det bara hemskt.

Nu grämer jag mig bara för vad hans pappa mer ska säga om det.
    Fast man känner alltid så :08 Man får liksom så himla dåligt samvete. Inte mkt att be för men klart du ska berätta för pappan....visst han kanske blir arg, men det är emr som man blir rädd....Jag skulle kunna skälla på min man för ngt sådant även om jag vet att det är så att det händer.
Svar på tråden Han trillade nerför trappan!