• Mirella85

när börjar dom misstänka att man har tvillingar??

e lite nyfiken har precis fått veta att jag är gravid med vårt första barn är i v5 +..
    har inte varit å mvc än imed fick veta det denna veckan så har tid den 14mars.  
    jag har tvillingar i släkten med men bara från min sida då.. från båda mina föräldrar
    så min mamma har alltid sagt att jag kommer säkert få det men man vet ju aldrig.

jag undrar lite lyssnar dom direkt på än för se om man har tvillingar el hur vet ni redan i v6 att dom misstänker tvillingar?? finns där några speciella tecken som visar att det kan vara tvillingar??

• Svar på tråden när börjar dom misstänka att man har tvillingar??
  • Lena

utan UL/VUL vet de inte och ofta kollar de inte trots tvillingar i släkten. Man får reda på det vid RUL.

• Mirella85
    Lena skrev 2011-02-25 12:32:20 följande:
    utan UL/VUL vet de inte och ofta kollar de inte trots tvillingar i släkten. Man får reda på det vid RUL.
    okej för vissa ha skrivit att redan i v6-8 har dom fått veta..
    vad betyder RUL??
  • Lena
    Mirella85 skrev 2011-02-25 12:36:10 följande:
    okej för vissa ha skrivit att redan i v6-8 har dom fått veta..
    vad betyder RUL??
    rul är rutin-ultraljud.

Man gör vul/ul ibland tiigt om mamman är orolig och då får man reda på hur många foser det är
  • Rakkaani

Eftersom du har tvillingar i släkten så kommer de redan kolla efter det i v 12.

Min mamma är tvilling så har stor chans jag med.
    Dock var jag på VUL i veckan och än så länge visade sig ett foster bara, får se sen i v 12 :) 

• Lena
    Rakkaani skrev 2011-02-25 12:44:33 följande:

Dock var jag på VUL i veckan och än så länge visade sig ett foster bara, får se sen i v 12 :) 
    det är inte säkert, de gjorde de inte för mig. Fick vänta till rul v18
  • Rakkaani
    Lena skrev 2011-02-25 12:49:19 följande:
    det är inte säkert, de gjorde de inte för mig. Fick vänta till rul v18
    Okej, konstigt! Här i Stockholm blev jag erbjuden det :)
  • Mirella85
    Rakkaani skrev 2011-02-25 12:44:33 följande:

många som e väl tvillingar får inte tvillingar utan det brukar väl hoppa lite från olika generationer har jag hört.. min bästa kompis är tvilling och i hennes släckt hoppas det två generationer..

och e gravid nu men ett barn=) i magen

mest nyfiken om där finns några tecken på att man har tvillingar..

fick nämligen med Cb digital test 3+ idag och det betyder att jag är med än 5veckors graviditet frågan e hur långt. dom mvc räknar från min konstiga mens den 21jan är jag i 5v nu så då bode testet visa 2-3veckor.  se e lite nojlig att jag är i v8 nu rean utan och veta det..
    hört att man kan ha högre halt av hGC-hormoner när man har tvillingar så därför undrar jag
  • Amlin

Ett "tecken" på att det kan vara tvillingar är om livmodern känns större än normalt för tiden. På många MVC gör man en gyn-undersökning i samband med inskrivning.

Jag gjorde denna gynundersökning lite tidigare (v. 8) den här gången när jag sökte för illamående, när de kände att livmodern var stor för tiden så gjorde de VUL direkt och såg tvillingarna.

Men det är nog olika från MVC till MVC vilka rutiner man har.

• Catgodess

En av anledningarna att jag vetat sedan vecka 8 är att jag gjort IVF och då gör man rutinmässigt hos den gynekolog jag gått hos ett vaginalt ultraljud vid vecka 8 för att bekräfta graviditet och då syntes 2 gulesäckar men bara ett foster vilket gjorde att man misstänkte tvillingar, en vecka senare såg vi båda tvillingarna på VUL nr 2

• Rakkaani
    Mirella85 skrev 2011-02-25 12:56:24 följande:
    många som e väl tvillingar får inte tvillingar utan det brukar väl hoppa lite från olika generationer har jag hört.. min bästa kompis är tvilling och i hennes släckt hoppas det två generationer..

och e gravid nu men ett barn=) i magen

mest nyfiken om där finns några tecken på att man har tvillingar..

fick nämligen med Cb digital test 3+ idag och det betyder att jag är med än 5veckors graviditet frågan e hur långt. dom mvc räknar från min konstiga mens den 21jan är jag i 5v nu så då bode testet visa 2-3veckor.  se e lite nojlig att jag är i v8 nu rean utan och veta det..
    hört att man kan ha högre halt av hGC-hormoner när man har tvillingar så därför undrar jag
    Man brukar väl säga att man får mer illamående vid en tvillinggraviditet, men det stämmer ju inte in på alla heller.
    Vissa säger att man får symptom tidigare också.. Jag hade symptom jättetidigt, men än så länge såg vi bara ett hjärta på VUL'et, men får se v 12 när de kollar nogrannare, den andra kanske gömde sig, haha.
  • Mirella85

okej.. intresant jag får väl se vad mvc säger när jag ska dit om två veckor.. känns som en hel evighet tills dess..

• stormfågel

Jag har tvillingar, nu snart 2 år,  och fick veta det på det vanliga ultraljudet ungefär i vecka 20. Våra tvillingar är enäggs vilket inte alls är ärftligt men vi har tvillingar i släkten.

Min mamma är t.ex. tvåäggstvilling men här var det inget snack om att man skulle gå på tidigare ultraljud pga. någon sådan ärftlig benägenhet att få tvillingar (även om det var en av rutinfrågorna på inskrivningssamtalet på mödravården). Det har jag aldrig hört talas om faktiskt.

Som jag förstår så finns det ingen medicinsk fördel med att få reda på det tidigare. De kan ju liksom inget göra tidigare om det skulle gå fel.

Men man kan ju vara nyfiken ändå såklart ! Och kan man ju alltid boka ett privat.

För övrigt så märkte jag inget särskilt innan. Jag var inte illamående alls och bara lite större än under min första graviditet (på ett tidigt statium vill säga, sen blev jag enorm ).

• rasajj

Jag matte stort pa inskrivningen men det komenterades bara som 'bra' Sedan sa konstaterades tvillingar med UL pa akuten dit jag ratts aka in med magsmartor de misstankte var blindtarmen. Det var ingen blindtarmsinflammation, antagligen 'bara' vaxtvark.

I would know if I was insane, the voices would tell me.
  • youpinalle

Fick göra ett vul för att jag hade hemska smärtor och livmoderna hade hunnit bli lite större än vanligt och då såg dom 2 hinnsäckar men bara ett foster som levde så nu går jag in i vecka 14 med en bebis ! Och har inte haft något illamående alls fast dom var 2 från början

• Mrs Anna

För mig upptäcktes det i v9 eftersom jag gjorde ett tidigt ultraljud pga en liten blödning och jag var lite orolig.

Annars hade det inte upptäckts förrän på RUL. På min Mvc gör man ingen gynundersökning eller ultraljud i samband med inskrivning, livmodern mäts inte förrän efter v24, och innan dess går man inte på så många besök. De frågar om man har tvillingar i släkten, men jag tror inte det gör någon skillnad på vad som händer innan dess utan mer att de vill ha koll på det ifall något skulle börja peka mot det, tex om man behöver söka för illamående mm.

• Amlin
    stormfågel skrev 2011-02-25 13:14:22 följande:

Som jag förstår så finns det ingen medicinsk fördel med att få reda på det tidigare. De kan ju liksom inget göra tidigare om det skulle gå fel.

Nej jag tror inte heller att det finns någon direkt medicinsk fördel. Som du säger kan ma nju inte motverka missfall eller liknande.  Det enda är ju att man mer förstår varför man mår apa om man har en tvillinggraviditet då man drabbas väldigt hårt av hormonpåslaget.

För vår del vad det både ock, det var otäckt att gå och vänta på NUPP UL eftersom vi ju visste att det var två, vi visste att risken för tillbakabildning var hög och det hade varit jobbigt att då få veta att bara en överlevt. Samtidigt var det skönt för mig att förstå varför jag mådde så sjukt dåligt och att få chansen att förbereda sig mentalt.
  • MuffinCake

Jag fick reda på det på RUL i v.19.

Tyckte det var skönt eftersom det då kändes som att risken för att ett barn tillbakabildades var relativt liten.

Det var ingen som frågade mig tidigare om vi hade tvillingar i släkten eller så - men jag fick reda på efter beskedet att min barnmorska misstänkt tvillingar eftersom jag mådde så illa och tvingades vara sjukskriven pga det.

Barnmorskan som gjorde RUL sa att hon också hade tänkt tanken när jag kom in i rummet och hon såg hur stor magen var

• Dohgon

vi fick se det på KUb i v 10+4 sen fick vi åka tillbaka i 12+4 för att det var för tidigt med kub första gången.
    vi trodde att jag var någon vecka längre gången när jag var på KUB första gången för så illamående och trötthet osv. men det visade sig vara två bebisar där inne. sen fick vi snällt vänta till v 19+4 innan RUL och var jätteoroliga att ena hade dragits tillbaka. men det gick bra och idag blir dom 10 veckor =)

Svar på tråden när börjar dom misstänka att man har tvillingar??