• ericap

Mjölkfri Gräddfil?

Finns de något som motsvarar mjölkfri gräddfil?

• Svar på tråden Mjölkfri Gräddfil?
  • Jenoli

vad tänker du på då? Det finns laktosfri gräddfil om det var det du tänkte på?

• Anova

Jag brukar använda Alpro Soja naturell, och låta den få rinna av i ett kaffefilter.

• ericap

gräddfil som man har till tacos å äter rakt av typ =)

Laktosfritt är väl samma sak som mjölkfritt?  Jag kan inget om de området, men ska bjuda några vänner på mat och en av dem lär ha mjölkfritt.

• Anova
    ericap skrev 2011-02-25 13:30:27 följande:
    gräddfil som man har till tacos å äter rakt av typ =)

Laktosfritt är väl samma sak som mjölkfritt?  Jag kan inget om de området, men ska bjuda några vänner på mat och en av dem lär ha mjölkfritt.
    Nej, mjölkfri och laktosfri är inte det samma!!

Det tipset jag gav fungerar till tacos, det har jag ätit många gånger.
  • Anova

Ta reda på mer om din vän du ska bjuda.. Är det en mjölkallergiker eller en med laktosintollerans, eller är det en vegan?

• ericap

Okej, Tack! Hade jag ingen aning om, tur du skrev det, kunde blivit tråkigt annars.
    Då ska jag inhandla lite Alpro Soya Naturell.

Tack för svaret =)

• Bollen82

Det finns mjölkfri gräddfil!
    Det är en ganska låg burk. Det står sour cream på den. 

• Anova
    ericap skrev 2011-02-25 13:33:08 följande:
    Okej, Tack! Hade jag ingen aning om, tur du skrev det, kunde blivit tråkigt annars.
    Då ska jag inhandla lite Alpro Soya Naturell.

Tack för svaret =)
    Det är väldigt många som blandar ihop laktosfritt och mjölkfritt.. (även på retauranger).

Är personen mjölkallergiker så var noga med att använda ingredienser som hon/han tål. T.ex. inte steka i smör eller margarin med mjölkprodukter och läsa innehållsförteckning i bröd och allt annat som är "färdigprodukter".

Men som sagt, ta reda på vad exakt hon/han inte tål (laktos eller mjölkprotein, eller båda).
  • Anova
    Bollen82 skrev 2011-02-25 13:35:40 följande:
    Det finns mjölkfri gräddfil!
    Det är en ganska låg burk. Det står sour cream på den. 
    Men den är inte god.. Då har alpro soja bättre syra och har inte lika tydlig bismak av soja som sour supreme.
  • ericap

Det är mjölkprotein som är hennes bov, det vet jag iaf.

Jag ska nog fråga vilken hon tycker är godast av dem två så det blir rätt =)

• Bollen82
    Anova skrev 2011-02-25 13:39:48 följande:
    Men den är inte god.. Då har alpro soja bättre syra och har inte lika tydlig bismak av soja som sour supreme.
    Ok, bra att veta. Jag äter inte det själv, men har en kompis som är mjölkallergiker.

• Anova

Okej, då ska du vara extra noga med att inte steka i t.ex. smör/margarin med mjölkinnehåll (ex. kan margarin innehålla smörfett, kassein, vassle och det innehåller mjölkprotein). Flytande margarin t.ex. Milda Culinesse, Mjölkfritt från Carlshamn och Becell flytande fungerar.. Margarin i fast form, fungerar Milda mjölkfri och Mjölkfritt från Carlshamn

Fråga vad hon tycker bäst om, det är säkrast.

• Anova
    Bollen82 skrev 2011-02-25 13:43:20 följande:
    Ok, bra att veta. Jag äter inte det själv, men har en kompis som är mjölkallergiker.

Givetvis är det en smaksak.. Jag blev mjölkallergisk som vuxen, och saknar t.ex. gräddfil/creme fraiche och jag tycker att alprosoja smakar mer likt gräddfil än sour supreme.
Svar på tråden Mjölkfri Gräddfil?