• Anonym

Räcker det med välling?

Har en pojke på 7 mån. Han har sedan någon vecka tillbaka börjat rata mat och vill bara ha välling. Tidigare åt han 1 matburk alt hemmalagat i motsvarande mängd + efterrätt mosad frukt eller puré per dag. Som mellanmål ofta mosad frukt/pure alla övriga måltider välling. Nu vägrar han äta mat i någon form (vill inte ens ha mosad banan som alltid varit storfavorit) hur jag än trugar och trugar. Han kniper bara ihop munnen så det går ej att få in skeden ens. Hur ska jag göra, ska jag bara ge honom välling hela dygnet och se om det bara är en period han går igenom eller ska jag fortsätta att truga med lite mat vaje dag? Får han tillräckligt med näring om han bara äter välling. Hur mycket välling behöver han per dygn? Han är en stor kille, 72,5cm lång + 11,1kg.
    Han är en kräkbebis och därför vill jag inte ge för stora mål åt gången då han kräks lättare, han kräks dessutom mindre av mat än välling så bara det är ett skäl till att vi vill få i honom mer mat.

Så här kan ett exempel från en matdag se ut nu - är det tillräckligt?

7.00 150ml välling (han brukar vakna mellan 6-6.30)

8.30 100ml välling + sovstund ca 30min.

11.30-12 200ml välling + någon sked mat som vi få i honom ibland. Sover efter detta mål

14.30-15.00 150ml välling

16.00 150ml välling (här blir det täta mål men han är alltid vrålhungrig kl 16 oavsett om vi skulle ge mer mängd välling vid halvtre tiden. Han brukar sova en stund nån gång mellan 16-17)

17.30 några skedar fruktpure och kanske får vi i honom 2-3 skedar gröt

19-19.30 250ml välling sover sedan från 19.30 fram till morgonen, enstaka nätter kan han vakna och får då ca 50ml välling om han inte kan somna om.

• Svar på tråden Räcker det med välling?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag rekommenderar att ni fortsätter erbjuda mat i små mängder regelbundet, även om ni inte skall forcera.
    Har han inte fått tillbaka intresset inom kort, så kan det vara bra att utesluta att det inte finns någon bakomliggande orsak (en infektion till exempel).

Enbart välling täcker inte hans näringsbehov och kan dessutom ge problem med avföringen till exempel.

Ring BVC och/eller barnläkarmottagnigen för att rågöra hur ni skall hantera detta.

MVH Christine

Svar på tråden Räcker det med välling?