• Agdaa

Delbetalning hos Klarna - kreditupplysning?

Vet någon hur det fungerar ang kreditupplysning hos Klarna?

På fakturan står det min årsinkomst så det känns som de har kollat upp mig men jag har inte fått någon kopia på någon kreditupplysning.

Man kan välja att betala in hela beloppet el delbetala och då betala in minst 50 kr.

Skapas krediten iom att man väljer delbetalning och därigenom tas kreditupplysning efter det tror ni?

El kan det vara "säkert" att delbetala? Det står olika saker på deras hemsida.

På ett ställe står det att ett konto skapas om man väljer att delbetala men på ett annat ställe står det att det skapas om man har handlat för ett belopp över 1500 kr så jag vet inte riktigt vad som gäller för mig. Jag har handlat på cdon för 800 kr.

Någon som har erfarenhet från dom å vet vad som gäller?

• Svar på tråden Delbetalning hos Klarna - kreditupplysning?
  • Fru Kwasthilda

I och med att du väljer faktura vid köpet så görs en minikreditupplysning. Inget ytterligare sker om du väljer att delbetala.

• Agdaa

Hmm.. vad innebär minikreditupplysning?
    Nytt begrepp för mig Oskyldig

Så vanlig upplysning görs inte för köp upp till 1500 kr då om jag har fattat rätt?

• vernis

man kan betla minst 50kr i mån eller mer i månd eller hela summan på en gång

• Agdaa
    vernis skrev 2011-02-25 18:28:48 följande:
    man kan betla minst 50kr i mån eller mer i månd eller hela summan på en gång
    Jo det har jag förstått för det stog på fakturan.
    Det är kreditupplysningen som jag är livrädd för Förvånad
  • Drömmen om att bli mamma

Varför är du rädd för kreditupplysningen ?
    Görs inte alltid en sån vid delbetalning ?

• jaghopparhögt
    Agdaa skrev 2011-02-25 18:39:54 följande:
    Jo det har jag förstått för det stog på fakturan.
    Det är kreditupplysningen som jag är livrädd för Förvånad
    Varför är du det?

Förövrigt så är det jobbigt att alla använder sig av Klarna nu, blir så många betalningar till Klarna att det blir jobbigt att hålla koll på sparade mottagare på internetbanken.
  • inze
    Agdaa skrev 2011-02-25 17:57:29 följande:

Vet någon hur det fungerar ang kreditupplysning hos Klarna?

På fakturan står det min årsinkomst så det känns som de har kollat upp mig men jag har inte fått någon kopia på någon kreditupplysning.

Man kan välja att betala in hela beloppet el delbetala och då betala in minst 50 kr.

Skapas krediten iom att man väljer delbetalning och därigenom tas kreditupplysning efter det tror ni?

El kan det vara "säkert" att delbetala? Det står olika saker på deras hemsida.

På ett ställe står det att ett konto skapas om man väljer att delbetala men på ett annat ställe står det att det skapas om man har handlat för ett belopp över 1500 kr så jag vet inte riktigt vad som gäller för mig. Jag har handlat på cdon för 800 kr.

Någon som har erfarenhet från dom å vet vad som gäller?

Jag är bara lite nyfiken på var du hittar din årsinkomst på fakturan. Jag har också handlat hos CDON på faktura och jag ser ingenting om min årsinkomst på fakturan därifrån. Betalningen ska gå till Klarna.
  • Agdaa
    jaghopparhögt skrev 2011-02-25 18:43:36 följande:
    Varför är du det?

Förövrigt så är det jobbigt att alla använder sig av Klarna nu, blir så många betalningar till Klarna att det blir jobbigt att hålla koll på sparade mottagare på internetbanken.
    Varför?
    För att det är svårare att få krediter i framtiden.

Det är ju deras affärsidé att få betalningarna samlade så det inte ska bli så många fakturor att hålla ordning på.
  • Agdaa
    inze skrev 2011-02-25 18:45:07 följande:
    Jag är bara lite nyfiken på var du hittar din årsinkomst på fakturan. Jag har också handlat hos CDON på faktura och jag ser ingenting om min årsinkomst på fakturan därifrån. Betalningen ska gå till Klarna.
    Sorry, det var inte påfakturan det stog utan på ett separat kontoavtal som kom med fakturan.
    Det står personnr, adressuppgifter samt årsinkomst.
    Det kanske är nytt för jag vet att reglerna ändrades 1/1.
  • jaghopparhögt
    Agdaa skrev 2011-02-25 19:36:49 följande:
    Varför?
    För att det är svårare att få krediter i framtiden.

Det är ju deras affärsidé att få betalningarna samlade så det inte ska bli så många fakturor att hålla ordning på.
    Fast det där med att du skulle få det svårare att få krediter i framtiden är en gammal grej, det var mer så förr när kreditupplysning var något ovanligt. Idag är det så vanligt att företag gör kreditupplysning så det är ingen större grej.
Svar på tråden Delbetalning hos Klarna - kreditupplysning?