• FinastE2010

Små små röda prickar över hela kroppen?

Undrar vad det kan vara för ngt? Påpekat det många ggr för läkare o bvc utan att få ngt svar. DEt är som små små röda knott som varit på hans lår o armar men som nu även spridit sig till hans mage. Jag tvättar med parfymfritt o så men kan det vara ngt annat han reagerar på eller bara torr luft? Han var lite samma i somras o då trode jag det var för att det var vart ute men han är ju inte för varm nu. Ngn tanke?

Kan han få sådana utslag om man skulle ha för mkt tvättmedel i maskinen trots att det är parfymfritt?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Små små röda prickar över hela kroppen?
  • Lena

dotern ser liknande ut nu på vinern verkar bara vara torr hud. blir bätre när vi smörjer

• CissoJojje

Låter precis som min dotters prickar. Fått salva nu ikväll. Och hoppas på en kli fri natt. Imorgon blir det vårdcentral. Tror det är för denna tempratur skillnader vi har nu. Ena dagen -25 och idag plus. Men får se Vad dom säger imorgon. Hoppas det löser sig för er

• Mitso

min son hade röda prickar på hela kroppen,de trodde det berodde på nån mat han reagera på,men det gick snabbt över efter en kortisonspruta

• SallyK

Om du trycker på dem, försvinner de då i några sekunder? Om de inte försvinner kan det vara små hudblödningar (peteckier), vilket kan vara både ofarligt och ett tecken på felaktig blodbild. I så fall bör du kontakta sjukvården för snabb utredning.

• FinastE2010
    SallyK skrev 2011-02-25 22:28:06 följande:
    Om du trycker på dem, försvinner de då i några sekunder? Om de inte försvinner kan det vara små hudblödningar (peteckier), vilket kan vara både ofarligt och ett tecken på felaktig blodbild. I så fall bör du kontakta sjukvården för snabb utredning.
    felaktig blodsbild? vad menas med det?
  • queenofangels

min dotter har de på sin mage, kollade upp de för 5 gången o läkaren sista gången sa a¨tt ja skulle smörja med locobas repair o redan efter 2 dagar e hennes hud mycke bättre. o hon har haft de i 1 1/2 år.

• Keyrie

Jag tycker du ska boka en tid  till VC så dom får kolla på prickarna. ..Är dom helt röda eller röd/lila? Har du någon bild att visa?

• FinastE2010
    Keyrie skrev 2011-02-26 18:26:35 följande:
    Jag tycker du ska boka en tid  till VC så dom får kolla på prickarna. ..Är dom helt röda eller röd/lila? Har du någon bild att visa?
    Ja alltså e på vårdcentralen har ju redan sett det då jag varit dit för andra saker o jag visat det flera ggr samtidigt, men får liksom inget riktigt svar överhuvudtaget. Prikarna är mer vitröda eller vad man ska säga, de är inte jättetydliga utan man måste kolla noga men det känns verkligen på huden när man stryker med handen att han är helt knottrig. Jag har smörjt med miniderm nu 2 ggr/dag men det har inte gjort ngn skillnad för prickarna. Så börjar ju fundera på om det är ngt han äter el liknande som han inte tål? Har försökt introducera mer och mer hemlagad mat ist för burkmaten o tycker att det blivit värre sen dess då det även spritt sig till magen och sidan av överkroppen.

Men de verkar vägra göra ett prciktest eller blodprov på ngn allergi. Behöver ju inte vara så men tycker de iaf borde göra det för att utesluta det eftersom han haft det så otroligt länge nu o dessutom blivit värre senaste veckan, 2 veckorna.
  • FinastE2010
    SallyK skrev 2011-02-25 22:28:06 följande:
    hm inget jag tänkt på ska kolla imorrn..
  • FinastE2010

Här är en bild på prickarna iaf! Det är ganska svårt o se dom utan kamera för de är som småsmå vitröda knott, det är mer att man känner do överallt. förut var det lite på låren o lite på underarmarna, det mesta är borta på armarna men har spridit sig till ryggen nu o magen. :/ Har visat för vc förut utan att de gjort ngt åt saken. O nu har jag verkligen smörjt mycket med miniderm i en vecas tid men det blir snarare värre (o sen han började med mer hemlagad mat) Vad tror ni det där är? Verkar nte bero på torr hud.
  • FinastE2010

Ska hur som helst till vc imorrn med han o kolla upp det, men tänkte bara om ni visste vad de kan vara..

• Läkerol 73

Kan han vara känslig mot ägg? Min dotter blir prickig om hon får i sig ägg. 

• queenofangels

de e så min dotter ser ut på magen när hon e torr.

• ninetofivemum

Om du orkar, så tycker jag att du kan prova att ta bort olika födoämnen ur kosten för att utesluta allergi. Som Läkerol 73 skriver kan det vara ägg - min yngsta dotter fick röda prickar på kinderna, som sedan utvecklades till eksemliknande utslah på öronen, och dessa försvann som över en natt när jag upphörde med ägg i min egen kost (jag helammade då). Det kan också vara mjölkprotein som ditt barn inte tål, det är vanligt bland små barn och försvinner med åren. Prova att utesluta alla produkter med mjölkprotein ur din sons kost (och din egen om du ammar något) i en vecka, och se om det blir bättre. Tänk på att det är många livsmedel som innehåller det, så det är därför jag skriver "om du orkar".
    Och funkar inte det, uteslut istället ägg ur kosten och se vad som händer.
    Tips och råd finns t.ex. på http://www.allergisidan.com/

Om det skulle visa sig att det blir bättre av någon av de åtgärderna, så kan du ju gå vidare med BVC och ev. allergitest, för att få mer professionell dietisthjälp. Nu är det ju tyvärr så att överkänsligheten inte alltid syns på pricktester, så då får man sitta där och plåga sitt barn med blodprov alldeles i onödan (vilket jag gjorde), men det är vägen att gå för att få vissa allergipreparat på recept.

Sluta smörj med Miniderm om du tycker att det blir sämre.

• FinastE2010
    ninetofivemum skrev 2011-03-13 22:31:52 följande:
    Om du orkar, så tycker jag att du kan prova att ta bort olika födoämnen ur kosten för att utesluta allergi. Som Läkerol 73 skriver kan det vara ägg - min yngsta dotter fick röda prickar på kinderna, som sedan utvecklades till eksemliknande utslah på öronen, och dessa försvann som över en natt när jag upphörde med ägg i min egen kost (jag helammade då). Det kan också vara mjölkprotein som ditt barn inte tål, det är vanligt bland små barn och försvinner med åren. Prova att utesluta alla produkter med mjölkprotein ur din sons kost (och din egen om du ammar något) i en vecka, och se om det blir bättre. Tänk på att det är många livsmedel som innehåller det, så det är därför jag skriver "om du orkar".
    Och funkar inte det, uteslut istället ägg ur kosten och se vad som händer.
    Tips och råd finns t.ex. på www.allergisidan.com/

Om det skulle visa sig att det blir bättre av någon av de åtgärderna, så kan du ju gå vidare med BVC och ev. allergitest, för att få mer professionell dietisthjälp. Nu är det ju tyvärr så att överkänsligheten inte alltid syns på pricktester, så då får man sitta där och plåga sitt barn med blodprov alldeles i onödan (vilket jag gjorde), men det är vägen att gå för att få vissa allergipreparat på recept.

Sluta smörj med Miniderm om du tycker att det blir sämre.
    Hej! Oj glömde helt bort den här tråden. :P Men iaf, utslagen har blivit liiiite lite bättre nu senast 3 dagarna helt plöstligt men då har han också ätit burkmat som innan, det var när han fick mer o mer hemlagat o povsmaka som alla dessa prickar kom. O nu har jag börjat införa hemlagat lite mer igen efetrsom han ätligen accepterar lite mer av det o inte lika känslig för konsistensen. Så ska bli intressant o se om utslagen nu blir värre igen..

Jag gick hur som helst till vårdcentralen, fick dock en riktigt usel läkare men iaf.. han visste inte vad det var för prickar o sa att det inte var eksem och att det liknande "mollusker" som är ngt virus, men han sa att han trodde inte det var det heller, eftersom det var så mkt. Jag tjatade hur som helst till mig att de skulle göra ett test för att hålla på själv o försöka komma på avd det kan vara i kosten känns ju som ett väldigt jobbigt projekt. Så de har tagit ett blodprov nu, skulle få svar inom en vecka men inte fått det än så får väl se om det kommer snart. Han smakade ägg för första gången ungefär runt den här tiden vet dock inte om han tog ngt prov på det. Kändes lite som han inte visste vad han pysslade med alls.

En annan tanke är ju annars att det kan va tvättmedlet som han kläder tvättas i som han reagerar på men det är ju parfymfritt o utan en massa skit i (tror det heter neutral någonting) men kanske kan reagera på det om maskinen mot förmodan skulle skölja för dåligt? Det vsar sig väl. Tycker dock stackarn haft det alldeles för länge nu och han kliar emellanåt också. :(
  • Lydiaree

mina barn hade liknande prickar över hela kroppen! men det var 3 dagars feber vilket de flesta barn får men bara en gg. Vet ej hur länge ditt barn har haft det nu men hoppas det försvinner!!

• FinastE2010
    Lydiaree skrev 2011-03-18 23:01:06 följande:
    mina barn hade liknande prickar över hela kroppen! men det var 3 dagars feber vilket de flesta barn får men bara en gg. Vet ej hur länge ditt barn har haft det nu men hoppas det försvinner!!
    Hm okej, ja min son har ju haft det betydligt längre än så! Fick svar på blodproven o aleri var det icke! Så det är ett mysterium!
Svar på tråden Små små röda prickar över hela kroppen?