ninetofivemum skrev 2011-03-13 22:31:52 följande:
Om du orkar, så tycker jag att du kan prova att ta bort olika födoämnen ur kosten för att utesluta allergi. Som Läkerol 73 skriver kan det vara ägg - min yngsta dotter fick röda prickar på kinderna, som sedan utvecklades till eksemliknande utslah på öronen, och dessa försvann som över en natt när jag upphörde med ägg i min egen kost (jag helammade då). Det kan också vara mjölkprotein som ditt barn inte tål, det är vanligt bland små barn och försvinner med åren. Prova att utesluta alla produkter med mjölkprotein ur din sons kost (och din egen om du ammar något) i en vecka, och se om det blir bättre. Tänk på att det är många livsmedel som innehåller det, så det är därför jag skriver "om du orkar".
Och funkar inte det, uteslut istället ägg ur kosten och se vad som händer.
Tips och råd finns t.ex. på
www.allergisidan.com/
Om det skulle visa sig att det blir bättre av någon av de åtgärderna, så kan du ju gå vidare med BVC och ev. allergitest, för att få mer professionell dietisthjälp. Nu är det ju tyvärr så att överkänsligheten inte alltid syns på pricktester, så då får man sitta där och plåga sitt barn med blodprov alldeles i onödan (vilket jag gjorde), men det är vägen att gå för att få vissa allergipreparat på recept.
Sluta smörj med Miniderm om du tycker att det blir sämre.
Hej! Oj glömde helt bort den här tråden. :P Men iaf, utslagen har blivit liiiite lite bättre nu senast 3 dagarna helt plöstligt men då har han också ätit burkmat som innan, det var när han fick mer o mer hemlagat o povsmaka som alla dessa prickar kom. O nu har jag börjat införa hemlagat lite mer igen efetrsom han ätligen accepterar lite mer av det o inte lika känslig för konsistensen. Så ska bli intressant o se om utslagen nu blir värre igen..
Jag gick hur som helst till vårdcentralen, fick dock en riktigt usel läkare men iaf.. han visste inte vad det var för prickar o sa att det inte var eksem och att det liknande "mollusker" som är ngt virus, men han sa att han trodde inte det var det heller, eftersom det var så mkt. Jag tjatade hur som helst till mig att de skulle göra ett test för att hålla på själv o försöka komma på avd det kan vara i kosten känns ju som ett väldigt jobbigt projekt. Så de har tagit ett blodprov nu, skulle få svar inom en vecka men inte fått det än så får väl se om det kommer snart. Han smakade ägg för första gången ungefär runt den här tiden vet dock inte om han tog ngt prov på det. Kändes lite som han inte visste vad han pysslade med alls.
En annan tanke är ju annars att det kan va tvättmedlet som han kläder tvättas i som han reagerar på men det är ju parfymfritt o utan en massa skit i (tror det heter neutral någonting) men kanske kan reagera på det om maskinen mot förmodan skulle skölja för dåligt? Det vsar sig väl. Tycker dock stackarn haft det alldeles för länge nu och han kliar emellanåt också. :(