• jenst1

Ger ni välling eller gröt som kvällsmat innan läggdags?

Kan det stämma att gröt mättar mer och att de sover bättre under natten. Vi brukar ge välling, men han vaknar ofta på natten och vill ha mer. Om vi har tur sover han till 5-6 innan han vaknar. Tänkte testa om jag ser någon skillnad med gröt på kvällen istället.
    Er erfarenhet?

TACK!

• Svar på tråden Ger ni välling eller gröt som kvällsmat innan läggdags?
  • La Lola

Välling (fast vi blandar ihop det med ersättning).

Hedda har inte ätit på natten sen hon var 5 mån.

Välling o gröt är likvärdigt. Tycker jag då.
    Vaknar han på natten o är hungrig alltså?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Ruggugglan

Gröt och välling är samma sak, bara att vällingen är mer utspädd. Prova att ge honom gröt ist för välling för att se om det gör skillnad Det mättar ju säkert mer beroende på portionerna.

Vi ger vår son, 1år, middag runt 18 tiden. Sen får han en flaska välling innan läggdags. Mest för att han har det som en rutin.

• Ruggugglan
    litenlitenliten skrev 2011-02-25 22:37:47 följande:
    Gröt och välling är samma sak, bara att vällingen är mer utspädd. Prova att ge honom gröt ist för välling för att se om det gör skillnad Det mättar ju säkert mer beroende på portionerna.

Vi ger vår son, 1år, middag runt 18 tiden. Sen får han en flaska välling innan läggdags. Mest för att han har det som en rutin.
    Han vaknar inte på natten, kanske jag skulle skriva.
  • jenst1
    La Lola skrev 2011-02-25 22:37:13 följande:
    Välling (fast vi blandar ihop det med ersättning).

Hedda har inte ätit på natten sen hon var 5 mån.

Välling o gröt är likvärdigt. Tycker jag då.
    Vaknar han på natten o är hungrig alltså?
    Härligt att få sova!
    Tänkte att det ena kanske mättade mer än det andra, men vad vet jag...
    Nja, vet inte men jag tror han är hungrig för när han väl vaknat ger han sig inte. Frågar om han vill ha vatten iställe men han skakar på huvudet och slår bort flaskan. Kanske är så att han faktiskt behöver det. Han går ju på dagis och det är väl lite varierat hur han äter där om dagarna.
  • Kazeer

Vi ger välling.

Första barnet sov hela nätter redan innan vällingen introducerades. Andra barnet vaknade på natten till och från fram till ett års ålder men från åtta månaders ålder slutade vi ge honom mat på natten, eftersom det inte var hunger han vaknade av.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • jenst1

Kanske ska ge middagen ngt senare ändå, så middag och välling blir tätare. Då borde han bli ordentligt mätt och stå sig. Men som sagt, funderar på om lunchintaget kan vara boven i dramat. Vissa dagar äter han jättedåligt på dagis och ok andra dagar. Kan ju vara så att han ligger lite efter i mat så att säga...

• La Lola
    jenst1 skrev 2011-02-25 22:39:37 följande:
    Härligt att få sova!
    Tänkte att det ena kanske mättade mer än det andra, men vad vet jag...
    Nja, vet inte men jag tror han är hungrig för när han väl vaknat ger han sig inte. Frågar om han vill ha vatten iställe men han skakar på huvudet och slår bort flaskan. Kanske är så att han faktiskt behöver det. Han går ju på dagis och det är väl lite varierat hur han äter där om dagarna.
    Det är ju bara att testa.

Han kan ju vakna av vana oxå o äta pga det.
    O många som äter på natten äter mindre på dagarna.

Det behöver inte vara så för eran son dock!
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • jenst1

TACK för att ni svarar tycker det är kul och intressant att ventilera och bolla ideer och frågor

• ardelia

vår flicka på 14 månader får en portion gröt eller av vår middag kl 17,
    sen äter hon 300 ml fullkornsvälling c:a kl 19 och då sover hon (oftast) hela natten

Tanken är att vi ska "vänja bort" gröten så det bara blir vanlig mat där vid 16.30-17.00 sen.
    Men när jag ammade så åt hon inte välling och då var gröten kanonbra på kvällen.

prova ge lite mer välling i anslutning till sovdags kanske?  
    Och ge lite vatten ur flaska/mugg på natten bara.
    Sover han ibland till kl 5,6 så är det ju ändå bra

Vi gav flickan vår 200 ml förut men då vaknade hon ofta på natten... hon var ju van att vakna o amma ofta så det var kanske inte så konstigt, men på 300 ml fullkornsvälling står hon sig hela natten.
    Ibland ända till kl 7.30

Alla barn är ju olika och sover olika bra osv osv....

Lycka till!

• ardelia

(förlåt, tog sån tid för mig att skriva så jag såg inte inlägget om vatten)

• Ellih73

Hej!

Vi ger vår son som är 14 mån välling innan sängdags. Vi äter runt 16.30-17.00 och då får han vanlig mat, el gröt. Jag har testat att ge han gröt innan läggdags, men det hjälpte ej, han vaknade precis som innan och ville ha mat på natten. Ett tag sov han hela natten om han åt jättebra då vid 17 tiden, men det höll sig bara någon dag ;)

Han var ca 5 mån när han slutade med natt mat, men sen när han blev runt ett år så ville han ha även nattetid. Å han dricker nästan ca 210 ml välling på natten så han är nog hungrig. Men vet inte om jag ska börja trappa ut det, hade varit gott att få sova .. *hehe*

• jenst1
    ardelia skrev 2011-02-25 22:45:43 följande:
    (förlåt, tog sån tid för mig att skriva så jag såg inte inlägget om vatten)
    Lugnt ja ev får det bli mer välling. Tänkte att det vore skönt om han sov hela natten nu när han är drygt 1,5 år. Men får jag till kl 5-6 är jag nöjd.
    TACK!
  • ardelia
    jenst1 skrev 2011-02-25 22:48:51 följande:
    Lugnt ja ev får det bli mer välling. Tänkte att det vore skönt om han sov hela natten nu när han är drygt 1,5 år. Men får jag till kl 5-6 är jag nöjd.
    TACK!
    har hört föräldrar som ger sina barn välling vid 5-snåret o då somnar barnet om efter det så det kan bli ett par timmars sömn till
    våran tjej får också välling till frukost om hon vaknar innan 7.30 men sen ska hon busa
Svar på tråden Ger ni välling eller gröt som kvällsmat innan läggdags?