• Äldre 25 Feb 23:38
    3149 visningar
    4 svar
    4
    3149

    Kina SN-barn

    Hej,
    Har ni några erfarenheter av processen att söka och få BB om SN-barn från Kina? Hur många SN-barn kommer till Sverige från Kina per år? Vet ni om det finns statistik på hur många procent av SN-barnen som har tex LKG, klumfot, mm. Vilket SN är vanligt/ovanligt? All info och erfarenhet om SN-barn Kina är intressant, tack (Finns det förresten SN-barn att söka i Korea, förresten?)

  • Svar på tråden Kina SN-barn
  • saax
    Äldre 26 Feb 11:24
    #1

    Hej!!

    www.mia.eu finns det statistik som visar hur många barn som adopterats varje år, däremot har jag inte hittat hur många av barnen som kommer från Kina är sk. SN-barn , men jag skulle gissa att det rör sig om er än hälften av alla adopterade som är SN-barn. Det kommer väldigt få barn från Kina som inte är SN-barn.
    LKG är vanligast att barnen har, skulle gissa att det rör sig om ca 80% av alla barnen från Kina. Ovanliga SN vet jag faktiskt inte......

    Vi adopterade 2010 via FFIA en pojke med medfött hjärtfel. Vi skickade vår ansökan om SN-barn i december 2009, februari 2010 fick vi BB och i april 2010 hämtade vi hem honom. Så känner man att man är öppen för SN-barn går det mycket fort

    Lycka till!!!

  • Äldre 26 Feb 16:08
    #2

    Nu kommer det bara några få barn om året från Kina som inte är från SN-kön. Jag tror att hjärtfel, LKG och avsaknad eller deformerad kropsdel är de vanligaste SN att adoptera men det finns andra som är vanliga på listan men som få vill adoptera tex. Ryggmärgsbråck, CP, albinism och utvecklingsstörning.
    Inboxa mig gärna om du vill veta mer.
    MVH
    Fabbemam

  • Äldre 1 Mar 17:34
    #3

    Av 39 barn som adopterades från Kina via Barnens Vänner under 2010 hade 37 någon form av särskilt behov.

    Jag hittar ingen siffra för SN-barn på AC:s hemsida, men totalt kom 97 barn från Kina. Av dem var 58 pojkar och alla pojkar som kommer från Kina har någon form av SN. AC har även en lista på vilka SN som är vanliga:


    läpp- käk- och gomspalt   hjärtfel ortopediska problem cerebral pares hepatit B+ thalassemi epilepsi  medfödda tarmproblem som opererats  analatresi, delvis behandlat missbildade genitalia hypospadi vanligtvis kombinerat med missbildade genitalia ryggmärgsbråck av olika typ ,oftast opererat olika hudåkommor ögonproblem öronproblem friska barn 6 år och äldre barn som är sena i sin utveckling, fysiskt och/eller mentalt

    Om ni är seriöst intresserade av att adoptera ett barn med SN från Kina tycker jag att ni ska ringa adoptionsorganisationerna och tala om era möjligheter. De söker fler föräldrar eftersom det finns många barn i Kina som väntar på familj.

  • Maisie
    Äldre 2 Mar 08:16
    #4
    fabbemam skrev 2011-02-26 16:08:20 följande:
    Nu kommer det bara några få barn om året från Kina som inte är från SN-kön. Jag tror att hjärtfel, LKG och avsaknad eller deformerad kropsdel är de vanligaste SN att adoptera men det finns andra som är vanliga på listan men som få vill adoptera tex. Ryggmärgsbråck, CP, albinism och utvecklingsstörning.
    Inboxa mig gärna om du vill veta mer.
    MVH
    Fabbemam
    Så få barn är det faktiskt inte att man kan räkna bort dem. VI var t.ex 7 familjer som hämtade i somras och 4 av dem var från kön och de andra 3 var SN.
    chatnoir skrev 2011-03-01 17:34:30 följande:

    Av 39 barn som adopterades från Kina via Barnens Vänner under 2010 hade 37 någon form av särskilt behov.

    Jag hittar ingen siffra för SN-barn på AC:s hemsida, men totalt kom 97 barn från Kina. Av dem var 58 pojkar och alla pojkar som kommer från Kina har någon form av SN. AC har även en lista på vilka SN som är vanliga:


    Nej alla pojkar från Kina är inte SN. Jag känner åtminstone 1 pojke som kommit hem nyligen som kom genom kön. 

    Själva hoppas vi på en lillebror från 72h listan . Skulle vi mot förmodan få en flicka så blir vi lika glada för det.
Svar på tråden Kina SN-barn