En fråga riktad till er med café au lait-fläckar...
Jag upptäckte när sonen var runt två månader eller så att han har tre cirka 1x1 centimeter stora café au lait-fläckar. Eftersom jag tidigare sett dokumentärer om neurofibromatos blev jag självklart orolig eftersom jag vet att sådana fläckar kan tyda på att man har det.
Så... är det några andra vars barn har sådana fläckar eller som själva fick sådana som barn?
Har ni/era barn blivit diagostiserade med neurofibromatos?
När dök fläckarna upp? Hur många fanns när "den drabbade" (ni, ert barn, någon i er närhet med fläckar, etc.) var tio månader?
Sonen är nämligen tio månader gammal nu och jag har i alla fall inte sett att han fått några nya fläckar, men jag är ju orolig ändå även om jag vet att sjukdomen för de flesta är väldigt lindrig.
Jag lade tråden i känsliga rummet eftersom kanske inte alla vill hänga ut sig när det gäller sådant här.
Tacksam för svar.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-26 03:46
Ja, en sak till. Är ni/ert barn/vem det nu gäller kortare än snittet och i så fall hur mycket kortare? Sonen ligger på runt -1 SD eller vad det nu heter i längd nu vid tio månaders ålder. Vet inte om det räknas som "kortväxt".