problem med ögat, gå till optiker eller vc?
Vad är bäst?
att gå till vc eller till optikern? otikern har väl bäst utrustning för att kolla ögat, men de kan väl itne skriva ut recept om det behövs?
Vad är bäst?
att gå till vc eller till optikern? otikern har väl bäst utrustning för att kolla ögat, men de kan väl itne skriva ut recept om det behövs?
Det beror ju på vad ditt problem är, men är det inte glasögon du behöver, så får du gå till VC för att bli remitterad till en ögonläkare.
Optikern ägnar sig bara åt att korrigera synfel, alltså att man se suddigt, med glas eller linser.
Allt annat som tex värk, klåda, rinn/kladd, synfältsbortfall etc skall man söka läkare för. På vårdcentralen/jourcentralen har man ögonmikroskop och annat som behövs för att undersöka ögonen.
Här kommer en optiker med korrigerande uppgifter.
En kontaktlinsoptiker har bättre utrustning för att kunna titta i ögat än VC, liknande det en ögonläkare har (Men förstås inte med lika bra medicinsk kompetens). Vi får också skriva remiss till ögonläkare vid behov, både akut och mera rutinkontroll.
Däremot får/kan vi inte skriva recept på medicin.
Dessutom brukar det gå snabbt att få en tid hos en optiker till skillnad från VC.
Vad är det som är problem med ögonen?
De flesta problem med ögonen som skav eller irritation läker ganska fort själv om ögat får vara ifred, dvs inte ha liser eller något i ögonen.
virrig morron! vc är stäng på helger (hade ignen aning). åkte till närakuten som itne ahde den utrustningen. fick åka vidare till ögonsjukhus inne i stan.
därför jag tänkte att optikern kan ju mkt om ögat och har massa "ögonmaskiner"...
det är sambons öga det är fel på, man ser en stor prick i ögat, gör ont och ser väldigt irriierat ut.
så nu sitter han och väntar på att träffa läkare.
tänkte att de kanske kan vara hål på hornhinnan? har en hund som haft hål på hornhinnan och det påminner lite om det nu. och med hunden åker jag alltid in på direkten om det är nåt med ögat =P
men man är ju mer avvaktande när de gäller en själv. eller?
MEd den infon hade jag nog rått er att vända er direkt till ögon om ni tex hade ringt mig som optiker innan. Hade ni kommit till mig så hadejag kunnat titta och troligen konstaterat samma sak.
Bra att han får träffa ngn nu iaf.