• Rockelina

Hur rengöra lergryta?

Använde min ärvda lergryta för första gången nu och undrar hur jag får bort ingrodda matfläckar osm blev på den? Har haft den liggande i vatten, sedan har jag skrubbat den med skrubbis med ättika på och sedan haft den i ugnen med vatten i - fortfarande fläckar. Så vad göra?
    Snälla kom med tips du som lyckats få din lergryta fin igen.

• Svar på tråden Hur rengöra lergryta?
  • Tinkerbelle

Jag hittade det här :

I den tryckta bruksanvisningen står det att dom rekommenderar att tillsätta några droppar milt flytande diskmedel.

I en medföljande? maskinskriven bruksanvisning rekommenderas varmt vatten, om nödvändigt med några droppar diskmedel. ALDRIG STÅLULL - SKURPULVER. Om grytan missfägats efter en tids användning fylls den med kallt vattren och ställs in i kall ugn som sen sätts på 250 grader i 45 minuter.

I "Läckert lagat i lergryta - ICA-förlaget" står det rengöring med borste och ev lite diskmedel. Grovrengöring där rekommenderas 40-60 minuter i varm ugn med svagt ättiksvatten.

Men jag tror att du får räkna med lite fläckar som inte går bort också. Brukar koka ur min i ugnen emellanåt med ättiksvatten det tar bort ev smak som satt sig. Men fläckar får jag inte bort allt. Soya tex har ju en förmåga att sätta sig och lera är ju ett material som suger åt sig.

http://louisespis.blogspot.com/

• Snuffsan88

Poängen med lergryta är att den inte ska rengöras typ. Varmvatten och gnugga med diksborste.

• Annika02

Jag oljar alltid in den på insidan efter användning. Med olivolja. Annars blir det fläckar i min iaf.(först gör jag rent den med ljummet vatten och LITE diskmedel)

• Rockelina

Har nu försökt rengöra - i ugn med ättiksvatten och ser ingen skillnad - är fläckar som grott in uppe mot kanten av maten....hmm vad göra vad göra.
    Hade den i ugn 50 minuter.
    Kanske inte går få bort matfläckar som grott in?
    Hade du oljat in den med olivolja då eller låtit den vara som den är.

Dessutom - är det nåt med jag behöver göra efter att ha haft den i ugn med svagt ättiksvatten - menar för att inte maten ska smaka ättika sedan...

• Thursday

Men det gör väl inget? De ser ju ut så, spelar ingen roll för funktionen.

Svar på tråden Hur rengöra lergryta?