• Anonym (Agneta)

Får inte en syl i vädret vad gäller planeringen utav helger/lov

Har precis flyttat ihop med min pojkvän och han har ett barn från ett tidigare förhållande. Nu börjar jag ställa mig emot vad gäller att planera helger och lov? Tydligen går min sambo och hans barn ihop sig och planerar och sedan får jag komma in på ett hörn. Allting förbestämts innan och jag får "hänga med" om jag vill. Känns väldigt tråkigt eftersom det känns som att jag inte har någon åsikt om vad som ska göras. Jag har heller ingen aning om när dettas planeras så jag kan inte flika om vad jag vill eller om jag överhuvudtaget kan.

Hur gör ni i styvfamiljer vad gäller att planera, t.ex helger/lov? Visst ska min sambo och pojken få göra saker ihop bara dem två, men det är såhär varje helg. Det är som att dom lever sitt liv, och jag lever mitt.

:(

• Svar på tråden Får inte en syl i vädret vad gäller planeringen utav helger/lov
  • Anonym

Vi planerar alla ihop. Jag och sambon och hans dotter sedan innan.

Jag tycker du ska prata med din sambo om detta. Fråga honom rätt ut om han vill leva med dig som en del av familjen? Fråga honom varför du inte får vara med och planera, är du bara någon tjej som kan hänga med på ett hörn...

Föklara att du inte vill ha det så och om han inte börjar ta dig med i beräkningarna så behöver han inte ha dig alls.

Hur länge har ni varit ihop?
    Det kan ta tid innan man börjar låta ens partner vara med i planerna om man är van vid att inte ha någon att ta hänsyn till. Därför är det viktigt att du förklarar och sätter ner foten att du inte går med på det om du ska vara en del i deras liv.

• Nessie99

Som sambo och bonusmamma håller jag med Anonym. Vill tillägga att om du vill vara en del av familjen får du kämpa och på och 'kräva' din plats. Du kan, när du pratar med din sambo, förklara att gemensamma familjebeslut är en viktig del i ditt förhållande med ditt bonusbarn! Annars kommer både du och barnet känna er utanför er nya dynamik.

• 2underbara

Känner så väl igen det och det är otroligt destruktivt för förhållandet.

Hoppas din sambo förstår när du pratar med honom och ändrar sig, så han inte är lika puckad som min sambo som fortfarande, efter flera år tillsammans behöver tänka sig för för att inte glömma bort mig och att jag självklart ska vara med och bestämma i första hand vad som ska och inte ska göras, efter att vi vuxna har kommit fram till något gemensamt kan barn blandas in och om det är viktigt att de ska få välja får föräldrarna helt enkelt ha bestämt alternativ de kan välja mellan.

Aldrig mer jag låter ett barn bestämma över min vardag, nejnej.
    Jag var för snäll och lät de hållas eftersom jag trodde som alla andra att man måste dra på silkeshandskarna och säga "ja tack" till allt en bio och särkulle får för sig men det håller naturligtvis inte i längden så nu säger jag till så fort det händer att sambon tror att det är okej att bestämma över mitt huvud, och tror att det är okej att låta hans särkulle vara delaktig i övertrampet.

• Ess

Det första du ska göra är att prata med din sambo. Han bara kör på i de vanliga gängorna och så länge du inte säger nåt så tänker han inte på det.
    Ta upp i lugn o ro att ska det funka som sambos så är ni två vuxna som beslutar tillsammans, ingen av er bestämmer över den andres huvud.

• Anonym

Pappan och jag pratar först igenom allt och planerar tillsammans sen sätter vi oss som en hel familj och pratar ihop oss och försöker komma överens om det mesta och det gör vi varje varannan vecka då bonusdottern kommer hit inte bara lov, utan om allt veckans planering!

• 2underbara
    Anonym skrev 2011-02-26 14:45:07 följande:
    inte barnens fel,pucko! Gå på din karl i stället..men han värdesätter väl barnen mer än dig...
    Vart läser du att det är barnets fel, pucko, kan inte du citera det är du snäll.

Vet inte om dåligt samvete är att värdesätta.
    Jag hade också haft dåligt samvete om jag vart delaktig i att skapa en sån individ, jag hade dessutom ångrat mig eftersom det inte skulle vara värt det, inte ens om han hade varit det enda barnet.
    Tur att jag födde två bra barn så sambon har några att kunna vara stolt över i alla fall  
  • nika

Han är väl van att planera utan dig och behöver påminnas om att ni är fler i familjen nu. Det är bara att jämföra med hur han skulle tycka det var om du och bästa väninnan planerade din årliga semester ihop och sedan frågande om sambon hade lust att "hänga på". Om han inte ville just det och då finns det naturligtvis ingen annat tillfälle att planera något tillsammans på...

Svar på tråden Får inte en syl i vädret vad gäller planeringen utav helger/lov