• X_Girl

3 ringar :)

Lite udda frågor:

1.  En vigselring har man när man har vigt sig... Men vad har man när man gar gift sig?
    2. Är viga sig samma som gifta sig?
    3. När en man har gift sig, har han 2 ringar på sitt finger eller bara en ring? (en från fölovningen + 1 från giftermålet), eller bara 1 ring?
    4. Vissa har 3 ringar på sitt finger? Varför?

;) 
  • Svar på tråden 3 ringar :)
  • Godismonstret

En vigselring är den du får när du gifter dig...
     Vigsel är detsamma som giftemål
    Vissa män vill bara ha förlovningsringen och andra vill ha två ringar... Det är helt upp till mannen själv =) 

Men 3 ringar vettefan... 

• Saian

Att man har vigt sig är samma sak som att man gift sig. Så vigselring har man alltså efter att man har gift sig. 

Man får ha så många ringar man vill men traditionellt i Sverige så har mannen sin förlovningsring även som vigselring. 

• Saian

Kanske ska rätta mig själv... Vad jag vet så är det traditionellt i Sverige att mannen bara har en ring, men jag har inget belägg för det förutom att det är vanligt i min bekanskapskrets. 

• Emerun

Menar du att mannen har 3 ringar?
    Om man vill ha en eller två ringar får man ju välja själv. Om en kvinna har tre ringar kan jag tänka mig att ena ringen är en morgongåva.

• Miss Daisy

Jag har 3 ringar. En förlovningsring och en vigselring. Sen har jag mina föräldrars gamla förlovningsring längst upp, och det är för att jag har gått ner i vikt och måste förminska vigselringen och förlovningsringen. Tills jag får det gjort har jag min mammas gamla förlovningsring överst eftersom den är mindre och håller de andra ringarna på plats.

• Spikie

Både jag och maken har 2 ringar...vigselring och förlovningsring.
    han tyckte det är lite "fuskigt" att vi kvinnor har 2 st och män oftast bara en...
    Sen jag har en ring mellan förlovningsringen och vigselringen, en med stenar för att "piffa" upp det hela lite ,-)

• Maybe

Den tredje ringen vissa har är kanske för att de förnyat sina löften, firat silverbröllop eller vad det heter eller något åt det hållet?

• keno

Jag har en tredje ring, likadan slät ring som min förlovningsring. Den gjorde jag då jag skulle börja jobba efter föräldraledigheten, i ringen har jag tvillingarnas namn och födelsedatum.

• Anyah

Dekvinnor som jag känner som har tre ringar har fått den tredje ringen som morgongåva.
    När det gäller mannen tror jag att det iaf i Sverige är vanligast att mannen har en ring men då många gånger lägger till datum för vigsel inuti ringen.

Men det viktigaste när det gäller ringar tycker jag är att man väljer det alternativ som känns bäst för en själv.

• Aakashan

Kan tredje ringen vara en s.k ingengörsring? En ring man får vid avklarad examen?

• Godismonstret

Morgongåva är väl att mannen ger en gåva så som halsband, armband till frun på bröllopsmorgonen? Eller är jag helt ute? 

• Thursday

Inte ovanligt att den tredje ringen är en kvinnan fått efter att hon fött barn.

• X_Girl

Är det vanligt att mannen inte vill ha en vigselring? Eller hänger jag upp mig på småsaker bara? Min man har sagt till mig att det viktigaste är vad man känner i hjärtat

• Denebola
    Aakashan skrev 2011-02-27 10:32:55 följande:
    Kan tredje ringen vara en s.k ingengörsring? En ring man får vid avklarad examen?
    Fast den brukar man ha på höger ringfinger.
  • Denebola
    X_Girl skrev 2011-02-28 08:21:43 följande:
    Är det vanligt att mannen inte vill ha en vigselring? Eller hänger jag upp mig på småsaker bara? Min man har sagt till mig att det viktigaste är vad man känner i hjärtat
    Enligt svensk tradition har mannen bara en ring, då kanske med både förlovnings- och vigseldatum i. Kvinnan har en förlovningsring och en vigselring, med sina respektive datum i. Vigselringen brukar ofta vara lite mer utsmyckad eftersom den representerar äktenskapet (som är "bättre" än förlovning). Man kan säga att vigselringen representerar båda i paret men att kvinnan får "äran" att bära den.

Men man får göra som man vill. Mina föräldrar har två ringar var, fast pappa använder inte sina mer än till högtidliga tillfällen då han har mycket fysiskt arbete.
  • Lady Namárië
    Vigsel = Ceremonin då man ingår äktenskap, dvs blir äkta makar (gifter sig). Förättas av en präst eller en vigselförrättare.

Vanlig svensk ringtradition: Varsin förlovningsring, en vigselring. Man kan förstås också strunta i förlovnngen och köra direkt på varsin vigselring.

Däremot behöver man ju inte ha någon ring alls på sig om man inte vill. Gift är man ändå, så länge man genomgått en vigsel.

Morgongåva: Historiskt sett en "änkepension" till kvinnan i högre kretsar. idag vanligen ett smycke, men jag tror att ett halsband eller liknande är vanligare än en ring. Läs mer här: sv.wikipedia.org/wiki/Morgong%C3%A5va
    So say we all
Svar på tråden 3 ringar :)