• Zandrizz

Trehjuling eller cykel m. stödhjul?

Vår dotter fyller tre snart o ska få nån sorts cykel. Frågan är bara vad. Min karl o jag har lite olika åsikter. En av oss tycker det räcker med trehjuling o en av oss vill att hon ska få en cykel med stödhjul.
    Vill gärna ha råd o tips från er, hur gjorde ni till era barn?

• Svar på tråden Trehjuling eller cykel m. stödhjul?
  • Kaisa Kavat

...vi köpte en 3-hjuling i till dottern för ngt år sedan....hon fyller 3 nu och når fortfarande inte ner....vi har en 2 hjuling med stödhjul och hon tycker den är mycket roligare.....lägg inte pengarna på en 3-hjuling. Det är mitt råd!

/Kaisa

• Annaaa86

Jag köpte en springcykel/balanscykel (http://www.springcykel.se/) till min dotter förra våren, då var hon ca. 2,5, och på ett halvår hade hon fått så bra balans så hon kunde cykla på en tvåhjuling. :)

• m med tre stjärnor

vi har trehjuling, springcykel och minsta sortens cykel.
    Stödhjul sabbade min äldstas cykelinlärning, hon fick liksom in fel lut och hade jättesvårt att hitta balansen.
    Så jag rekomenderar en trehjuling att cykla runt själv på och en springcykel att öva på senare om behov finns.

• Annica71

Stora tjejen hade tre-hjuling och sen cykel med stödhjul men precis som m med tre stjärnor skrev så sabbade det hennes cykelinlärning. Då lilla tjejen fick en springcykel förra sommaren och stora tjejen lånade den så lärde hon sig cykla på 1 vecka. Då var hon 5 år. Lilla tjejen som blir 4 nu i april cyklade nästan nästan utan stödhjul redan förra sommaren.

Så mitt råd är SPRINGCYKEL

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Jenna82

Min äldsta på nu 8år fick en 12tums cykel med stödhjul då han fyllde 3år, tog av stödhjulen när han fyllde 4år och han lärde sig cykla utan de på nån timme! Mellandottern lärde sig i samma ålder, gick lika snabbt. Å nu har vår misnting som fyllt 3år precis lärt sig cykla på tvåhjuling med stödhjul, är hur grym som helst! Vi cyklar varje dag till skola/dagis utan nå problem. Så blir väl att ta av stödhjulen i slutet av sommaren eller nästa sommar, får se hur pass mogen hon e.

Så med andra ord, hoppa över en trehjuling! Antingen vanlig cykel med stödhjul eller springcykel är mitt tips.  

***★LIAM 030603★NOVA 041021★LEIA 080602★***
  • Jennifer 060828

Enligt mitt tycke är en trehjuling för mindre barn. Köp en med stödhjul istället.
    Dottern 4 år cyklar utan stödhjul på en 16". Hon når inte ner helt, men det funkar. 

• CLT

Stödhjul hjälper inte barnet att hitta balansen, köp en BALANS-cykel istället!!

• zauzz

Trehjuling eller springcykel.
    Behöver barnet stödhjul för en tvåhjuling så är det för litet för en sådan

Dels för att barnet får svårare att lära sig cykla på riktig med stödhjul, dels för att det på en tvåhjuling lätt kan komma upp i hastighet som ett så litet barn inte har koll alls på...
    Vet inte hur många gånger jag har varit på väg att bli påkörd av treåringar på cykel med stödhjul som tittar bakåt på föräldern som ansvarsfullt cyklar efter för att ha uppsikt, istället för att se vart han/hon själv är på väg

• laref

har en stor treåring, fick trehjuling förra året som han fortfarande tycker är jätterolig, funderade på cykel med stödhjul men när han fick prova verkade han inte förstå det med bromsen att han inte kunde cykla fram o tillbaka som på trehjulingen, hade säkert snabbt lärt sig men vi har valt att han får behålla trehjulingen tills han blir 4a o då får en "vanlig cykel"

• Helena77

Tveklöst en 12 tummare med stödhjul!

Dels är ju en trehjuling felbyggd och man trampar framåt och styret svänger samtidigt som man trampar.

Dom flesta jag känner inklusive våra 4 barn har tröttnat på trehjuling innan dom lärt sig men däremot cyklat bra på en riktig cykel.Vi har tagit bort stödhjulen när dom varir 3½-4½ år och dom har lärt sig cykla lätt.

D
Svar på tråden Trehjuling eller cykel m. stödhjul?