• Skehamn2012

Är det okej enligt dig att planera och skaffa barn om man går på soc?

Jag har aldrig gått på soc och jag har haft emot att folk planerar och skaffar barn när dom lever på andras pengar MEN nu har jag hört många säga att det faktiskt går att klara sig bra på socpengarna och att man får tillräckligt mycket för att unna sig själv och sina barn saker. Man har råd även om man går på soc eller en del har det.

Jag har därför ändrat mig. Det är bara att köra på. Barnlängtan har inget med ekonomi att göra. Jag har definitivt blivit mindre fördomsfull med åren.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej enligt dig att planera och skaffa barn om man går på soc?
  • SjälvaJag

Ja om man går där pga av att man inte har någon annan möjlighet (ex pga sjukdom) Men är man "bara" arbetslös så tycker jag man gott o väl kan vänta tills man får ett jobb.

• Skehamn2012
    SjälvaJag skrev 2011-02-26 19:49:00 följande:
    Ja om man går där pga av att man inte har någon annan möjlighet (ex pga sjukdom) Men är man "bara" arbetslös så tycker jag man gott o väl kan vänta tills man får ett jobb.
    och om man aldrig får ett jobb då? Barnlös resten av livet eller?
  • miyouuss

har man inte de störta möjligheterna och förutsättningar för att få ett jobb har man inget annat val, men jag tycker att man ska satsa hårt på att få ett jobb innan man ser den enkla lösningen. dessutom är det roligare för både dig och barnet om det finns pengar över för roliga saker.

• SjälvaJag
    Skehamn2011 skrev 2011-02-26 19:50:25 följande:
    man kan få ett jobb någon gång under sitt liv. Sen antar jag att man är 2 som skaffar barn och att båda 2 skulle vara arbetslösa hela livet, ja då tycker jag inte man är kapabel att skaffa barn heller.
  • Pussakaninen

Beror på om man som någon ovan sa går där pga sjukdom eller liknande, då är det väll ok.
    Därremot tycker jag inte det är ok om man bara är för lat för att hitta ett jobb.
    Sen är det en annan 5a för mig om man planerat det eller inte, har man inte planerat det och upptäckt det senare så är det mer förstående.

Jag och min pojkvän kommer eventuellt få ta hjälp utav soc någon månad, allt beror på om min pojkvänn hittar ett nytt  jobb. Jag själv har pengar till mig och det kommande barnet men kan inte betala för honom också. Så vi kommer ev få ta hjälp utav soc på någon 1000lapp i början.

• sommarbarnen

Behöver man motivera ett NEJ!? För att ett jobb är en förutsättning att ha innan man sätter barn till världen...

Varför ska man kräva att samhället försörjer????????????????

• sommarbarnen
    Skehamn2011 skrev 2011-02-26 19:50:25 följande:
    Då har man större problem än att få barn, vaddå arbetslös ett helt liv? Har du varit det eller?
  • sommarbarnen
    SjälvaJag skrev 2011-02-26 19:58:40 följande:
    man kan få ett jobb någon gång under sitt liv. Sen antar jag att man är 2 som skaffar barn och att båda 2 skulle vara arbetslösa hela livet, ja då tycker jag inte man är kapabel att skaffa barn heller.
    Precis...
  • Karolinan01

Det är ditt och barn och det är du som ska försörja det! Om du sedan, på grund av en rad omständigheter, inte längre kan försörja ditt barn är en sak men att planera barn med utgångspunkten att någon annan ska försörja det åt dig låter omoget och ogenomtänkt!

Svar på tråden Är det okej enligt dig att planera och skaffa barn om man går på soc?