• Xay1de

Nån som är bra på HD-TV och bildformat (liten bild i TV:n...)

Vi har en HD-digitalbox från bredbandsbolaget som hittills har funkat bra. Vi har dock haft en tjock-TV fram tills idag och därför använt SCART istället för HDMI-uttaget. Nu har vi köpt en 32" LCD och är grymt besvikna på bildformatet. Jag vet att alla serier och kanaler inte visas i HD eller widescreen men det känns verkligen som om flertalet serier och kanaler visas i boxformat. De fyller inte hela bilden...Ska det verkligen vara så? Vad är poängen med en platt-TV om bilden ändå inte visas ok?

• Svar på tråden Nån som är bra på HD-TV och bildformat (liten bild i TV:n...)
  • Xay1de
    miracle20 skrev 2011-02-26 20:12:13 följande:
    Har ni fortfarande Scart till den nya platt tvn?
    Nej, nu kör vi med HDMI-kabel. Den gamla TV:n hade ju bara SCART, så där hade vi ju inget alternativ. Om vi använder SCART till den nya TV:n blir bilden större, men kvaliteten blir ju sämre...
  • miracle20

tror att det är formatet ni får ändra på vad är det för tv? Samsung, LG? Tror det är olika beroende på tv märke.

• Xay1de
    miracle20 skrev 2011-02-26 20:23:26 följande:
    tror att det är formatet ni får ändra på vad är det för tv? Samsung, LG? Tror det är olika beroende på tv märke.
    En LG. Men det går inte att ändra formatet, jag har provat alla olika inställningar i TV:n...
  • Xay1de

Jepp. Jag är inte helt borta teknikmässigt, men jag är ny när det gäller HD och sånt...Det är ju som sagt inte alla serier och alla kanaler, men är det verkligen så att varenda film och serie som inte är producerad i widescreen ska visas i en låda i TV:n?

• miracle20
    Xay1de skrev 2011-02-26 20:32:42 följande:
    Jepp. Jag är inte helt borta teknikmässigt, men jag är ny när det gäller HD och sånt...Det är ju som sagt inte alla serier och alla kanaler, men är det verkligen så att varenda film och serie som inte är producerad i widescreen ska visas i en låda i TV:n?
    Okej annars hade det varit ett lätt problem att lösa :)

Nej verkligen inte, tror det är någon inställning på din tv eftersom du inte hade dem problemen med din gamla.
  • Xay1de
    miracle20 skrev 2011-02-26 20:39:58 följande:
    Okej annars hade det varit ett lätt problem att lösa :)

Nej verkligen inte, tror det är någon inställning på din tv eftersom du inte hade dem problemen med din gamla.
    Är det helt enkelt så att det är TV:n det är fel på? Den är inte ny, köpte den begagnad av en bekant som använt den som dataskärm? Skulle bli duktigt irriterad om det är den som är felet...
  • Xay1de
    Profeten skrev 2011-02-26 20:52:23 följande:
    Går o ställa in på "boxen" med, välj 16:9 där OCH på tv'n :)
    Har löst problemet. Eller, inte löst det, men tagit reda på felet. Tydligen är det så att Bredbandsbolagets HD-box inte klarar av att skala om bilden men dom jobbar tydligen på det. Känns ju lite epigt eftersom deras HD-digitalbox funnits ute ganska länge nu och HD/widescreen är ju inte precis jättenytt på marknaden längre...
  • c0ol
    Xay1de skrev 2011-02-26 20:58:56 följande:
    Har löst problemet. Eller, inte löst det, men tagit reda på felet. Tydligen är det så att Bredbandsbolagets HD-box inte klarar av att skala om bilden men dom jobbar tydligen på det. Känns ju lite epigt eftersom deras HD-digitalbox funnits ute ganska länge nu och HD/widescreen är ju inte precis jättenytt på marknaden längre...
    Varför vill man dra ut bilden? den kommer ju då inte bli rätt, är det en 4:3 så vill i alla fall jag ha den så så att inte allt ser utdraget ut.
    Följ mig på twitter www.twitter.com/ralftraskman
Svar på tråden Nån som är bra på HD-TV och bildformat (liten bild i TV:n...)