• Naijna

Finns det verkligen ingen smärta att jämföra med?

Förstår att smärtan när bebisen ska ut kanske inte finns i annan form men värkarna innan krystvärkarna då? Finns det ingen smärta lik den?

Cysta, missfall (förlåt), blindtarmen.... etc
    vilken smärta är värst?

Finns det någon som kan jämföra smärtan med någon annan?

• Svar på tråden Finns det verkligen ingen smärta att jämföra med?
  • ursul

missfall kändes värre för mig (kroppen "kämpade" mer tror jag) , jag som har kraftig mensvärk tyckte inte värkarna var värre än det.

• Dolphine

Jag tror att det är svårt att jämföra smärtan med annan smärta eftersom det finns något så positivt i smärtan, det är ju det efterlängtade barnet som är på väg. Visst gör det ont, men det är en skön smärta, vilket inte är så vanlgit när det gör ont på annat sätt eller av annan anledning. För mig var förlossningen mer en fantastisk än smärtsam upplevelse.

• Karlavagnen

Hej.

Jag tyckte mer att smärtan var som en enorm "kraft" . Trodde faktikst det skulle göra ondare

• Naijna

Jag glömmer aldrig smärtan från MF, gick igenom det hemma så jag hade ingen smärtlindring började vid 20.00 och vid 08.00 morgonen därpå kunde jag somna.
    Smärtan var hemsk, gick knappt att andas.
    Även haft en cysta som brast och fy satan vilken smärta.
    Blir väldigt rädd om man kan ha ondare än så : /

• ursul

Mina förlossningar var inte heller smärtsamma, ville inte ta smärtlindring och hade inte heller något behov av det.

Jag förstår att man kan vara rädd för den okända smärtan, men hur det känns är ju väldigt inviduellt och säkert även beroende av ens inställning till smärtan innan förlossningen.

• Norpan666

Jag trodde inte att det gick att ha så ont som när min Vincent kom ut för två veckor sedan - skrek "aldrig mer" men 2 sekunder efter han kom ut å jag fick hålla honom var ALL SMÄRTA borta å kunde direkt tänka mig att göra om det. Det är bara så att kvinnan är gjord för att föda barn! Jag hade otrolig förlossningsrädsla - men jag klarade det - å när han var ute spelade det ingen roll hur ont det gjort - jag fick det finaste underverket jag kunde få!!

• Nadjis

Ursul. Blev lite lättad när jag läst ditt inlägg. Den där extrema hopplöskänslan som jag kände när jag fick missfall skrämmde mig, men det känns inte riktigt lika då alltså? Jag är inte rädd för förlossningen men jag vet bara hur jävla hemskt det var då. (var i vecka 15) Men sen är det väl som ni andra säger en mer positiv smärta..

• IsabelleMaria

Tja, jag kan nog jämföra liiite. Jag födde barn och opererades akut för inflammerad (nästan brusten) blindtarm inom 2 veckor.

Höjden på smärta var klart högre mot slutet av öppningsskedet, medan fram till ca 6 cm var helt hanterbart.

Uttröttningen av smärtan var värre med blindtarmen för den var konstant medan förlossningen löpte i vågor vilket gav andpauser.

För att förklara skillnaden mellan de sista centimetrarna av öppningsskedet och sista timmen innan operation och höjden av smärta kan jag nog bäst beskriva genom att säga vad jag kunde och inte kunde göra...

Förlossningen, syn och hörselintryck försvann och en hopplöshetskänsla infann sig. Kändes som jag "slets sönder" i hela kroppen och att det inte skulle ta slut. Jag låg på britsen och kunde inte röra mig.

Blindtarmen, gjorde så ont att jag gick dubbelvikt, men kunde stå i duschen och kliva av britsen och sätta mig på en rullstol. Jag kunde tala.

Smärtan sitter vid förlossningen antingen i ryggen eller ner mot äggstockarna, smärtan vid blindtarmen började med hela magen och avslutades mot höger sida.

När bebisen ska ut så tycker jag personligen att det är lättare att beskriva, tänk dig att du är riktigt hård i magen, så hård att det gör ont ... och så föreställer du dig att istället för ca 5 cm i diameter där bak så känns det som du ska "skita ut" en honungsmelon ... Ungefär så känns det!

MEN; vill ändå avsluta med att man hanterar båda smärtorna och de tar ju slut så småningom. Gäller bara att ha nån brevid som talar om det för en!

• Smindy

En skön smärta?? Det kan inte jag hålla med om... Visst, det är positivt för att det faktiskt är ens bebis som är på väg men just när jag hade som ondast ville jag bara döööö!

• ursul

Jag tror du kan jämföra det ganska bra med ett missfall, men som sagt gjorde mitt missfall ondare än vad det gjorde under förlossningen. En cysta som brister låter som att det gör otroligt ont, ajaj känner jag när du skriver det.

• Bella B

Jag tyckte att det var det mest överdjävliga jag vart med om och det går inte att jämföra med något annat!!! (enligt mig) Det är ju inte samma typ av smärta som när man brutit benen eller har "vanligt" ont nånstans, det är svårt att beskriva hur det känns faktiskt...

• ursul

Det gjorde absolut inte lika ont, men sättet det gjorde ont på var detsammma som vid missfallet. Jag vet inte vilken vecka jag var i då jag fick missfall, men den stora klumpen som allt började med var stor som mellan tummen och pekfingret.

• Naijna

På ett sätt tror man att alla ska säga samma sak men det verkar vara öerhört mer inviduellt än så.

Var inne på förlossningen i fredags på undersökning och då kom det in en kvinna som skrek och verkade ha väldigt ont, antar att det är efter henne som det gått upp för mig att "jag ska också" sen att mamma frågade mig om jag började blir rädd gjorde inte saken bättre "har jag något att vara rädd för?".... he

ursul: Jo kanske? svårt att veta, men den smärtan var faktiskt lättare att hantera eftersom man han andas lite mellen.
    Smärtan med cystan gick från magen ner i "musen" och den avtog aldrig. usch...

• TessK

Det var en cycta som spökade med mig för ett par år sedan.. Jag kom ihåg då att jag tänkte att det inte kan göra ondare än så här..

Ska få barn i Januari och vi får se om jag fortfarande redan varit med om den värsta smärta eller om jag kommer ändra mig.

Kunde då inte gå inte ligga still, spydde som en gris. Kunde inte ringa till jobbet och sjukanmäla mig. Ringde till mamma och bara skrek och grät.. Hoppas det inte kommer bli värre än det..

• anne82

måste säga att när jag födde min första son så trodde jag att jag skulle DÖ.
    så ont gjorde det alltså.

men med andra barnet gjorde det ju klart ont,MEN samlade på mig massor om information och med rätt andning så gick det toppen bra!
    som jag sa till bm när vi pratade om min förlossning så sa jag,precis en sånn förlossning som jag trodde bara fanns på TV hihi...en toppen förlossning alltså.

skulle vilja säga till alla att klarar jag föda så klarar ni också hehe!

• Smilie

ja du... ^*funderar*

Om du haft njursten så är det väldigt likt...
    sedan är det ....
    Som att skita ut en hörnsoffa

• FruHH

Jag har inget att jämföra med... har aldrig råkat ut för något allvarligt och ej heller fött barn (inte ännu, är i v. 37 nu, så jag bara väntar). Men en arbetskamrat till mig, fick njursten för c:a 2 månader sedan. Hon har fött två barn och sa att njurstensattacken för 10 resor värre. Men alla är vi ju olika, med olika smärttrösklar och ingen förlossning är den andra lik. Så det är nog svårt att svara generellt egentligen. Bara att vänta å se

Svar på tråden Finns det verkligen ingen smärta att jämföra med?