• modestyclara

Har man rätt till separata omklädningsrum?

Vi håller på att bygga om på min arbetsplats och inrätta ett omklädningsrum. Jag har fått för mig att man som kvinna har rätt att slippa byta om tillsammans med män på arbetsplatsen? Någon som har koll på vad reglerna säger?

• Svar på tråden Har man rätt till separata omklädningsrum?
  • auroura

Jag tror att du har helt rätt....

Älskar min underbara Nattis över allt annat.
  • sara1981

Jag tror också att det ligger nåt i det. Kika i arbetsmiljölagen!

Amilia 2006 Max 2008
  • Fru U

Du ska ha, vad jag vet, rätt till ett eget omklädningsrum. Borde ligga i företagets eget intresse.

Alt att ni har olika tider (men det fungerar aldrig)

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • modestyclara
    Fru U skrev 2011-02-26 21:02:49 följande:

Du ska ha, vad jag vet, rätt till ett eget omklädningsrum. Borde ligga i företagets eget intresse.

Alt att ni har olika tider (men det fungerar aldrig)

nä det funkar inte med olika tider och just nu när det är vinter kan man ju ha sina vanlig akläde runder arbetskläderna men i sommar vill inte jag stå där i trosor brevid mina manliga kollegor...
  • sara1981

www.av.se/dokument/afs/afs2009_02.pdf

96 § Omklädningsrum ska vara skilda för män och kvinnor om de behöver
    använda rummen samtidigt. Detta gäller dock inte omklädningsrum som
    avses i 95 §, om det av något kön finns endast en arbetstagare. I sådant fall
    ska det ändå ordnas en lämplig plats för ombyte och klädförvaring för den
    arbetstagaren.

Amilia 2006 Max 2008
  • Fru U
    modestyclara skrev 2011-02-26 21:05:11 följande:
    nä det funkar inte med olika tider och just nu när det är vinter kan man ju ha sina vanlig akläde runder arbetskläderna men i sommar vill inte jag stå där i trosor brevid mina manliga kollegor...
    Sitter två arbetsgivare bredvid mig nu som säger att man ska ha rätt till olika omklädningsrum enligt lag (ingen av dem kan dock hänvisa till något lagrum )
  • modestyclara
    sara1981 skrev 2011-02-26 21:06:11 följande:
    www.av.se/dokument/afs/afs2009_02.pdf

96 § Omklädningsrum ska vara skilda för män och kvinnor om de behöver
    använda rummen samtidigt. Detta gäller dock inte omklädningsrum som
    avses i 95 §, om det av något kön finns endast en arbetstagare. I sådant fall
    ska det ändå ordnas en lämplig plats för ombyte och klädförvaring för den
    arbetstagaren.
    jahapp *vinkar* är ju bara jag som är tjej som byter om till arbetskläder...vilket innebär att jag kommer att få byta om på toan om jag framför att det borde vara separata omklädningsrum... så nerkissad toalett eller män i kalsonger? hmm svårt val...Obestämd
  • Livisu

Äh, har man gemensamt omklädesrum & duschar i lumpen klarar du säkert det samma ;)
    Fast om ni duschar och är nakna förstår jag att ni kanske vill ha var och en för sig...

• jassikan
    modestyclara skrev 2011-02-26 21:10:21 följande:
    jahapp *vinkar* är ju bara jag som är tjej som byter om till arbetskläder...vilket innebär att jag kommer att få byta om på toan om jag framför att det borde vara separata omklädningsrum... så nerkissad toalett eller män i kalsonger? hmm svårt val...Obestämd
    Du får väl tracka dem lite så de håller fräscht på toan

Vi har också bara ett rum för både tjejer och killar. Inga problem då vi inte byter om helt.
  • Gladiator

men det går bra att se dina kvinnliga medarbetare i bara trosorna men inte mänen. Men jag  håler med, jag som kille skulle även vilja slipa byta om med mänen, fast jag är av sama kön.

• Fru U

För att toaletten ska duga så bör den vara som en handikapptoalett, du ska inte behöva backa in för att kunna gå ut

För företagets egen skull är det faktiskt det bästa att ha seperata omklädningsrum (mycket enkel försäkring mot att någon känner sig sexuellt utsatt)

• Friidaolsson

Sätt upp nåt slags draperi i något hörn ? eller införskaffa någon slags avskärmning? Om det är bara klädbyte det gäller så kan man ju säkert övertala chefen till att göra något sådant..

• Popov

Ja du har rätt till att ha separat, ta upp det med chefen
    sen brukar man ringa facket och fråga såna saker

I can't lie to you about your chances, but... you have my sympathies
  • modestyclara
    Livisu skrev 2011-02-26 21:52:04 följande:
    Äh, har man gemensamt omklädesrum & duschar i lumpen klarar du säkert det samma ;)
    Fast om ni duschar och är nakna förstår jag att ni kanske vill ha var och en för sig...
    det är jobbigt nog att var ung kvinna i en mansdominerad bransch...blir liksom inte lättare av att man umgås i bara underkläderna... jag vill faktiskt inte vara så privat med mina kollegor...
  • Fru U
    modestyclara skrev 2011-02-27 19:22:16 följande:
    det är jobbigt nog att var ung kvinna i en mansdominerad bransch...blir liksom inte lättare av att man umgås i bara underkläderna... jag vill faktiskt inte vara så privat med mina kollegor...
    Ja det är jobbigt och arbetsgivaren borde tänka till själv men det gör de sällan. Men du har som sagt rätt till ett omklädningsrum (inte bara en pyttetoa )
Svar på tråden Har man rätt till separata omklädningsrum?